کد خبر: 1194425
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۰
شب‌های شعر طنز «در حلقه رندان» نخستین و مهم‌ترین شب شعر طنز در کشور است. برگزاری این شب‌های شعر به همت زنده‌یاد ابوالفضل زرویی که نخستین مدیر دفتر طنز حوزه هنری بود، انجام گرفت
امین سلیمانی‌فارسانی

جوان آنلاین: شب‌های شعر طنز «در حلقه رندان» نخستین و مهم‌ترین شب شعر طنز در کشور است. برگزاری این شب‌های شعر به همت زنده‌یاد ابوالفضل زرویی که نخستین مدیر دفتر طنز حوزه هنری بود، انجام گرفت. مرداد ماه۱۳۸۰ حوزه هنری شاهد اجتماع طنزپردازانی بود که تا پیش از آن تریبونی رسمی برای قرائت آثار خود نداشتند، البته در این باره که در حلقه رندان چه تأثیراتی بر جریان شعر رسمی طنز گذاشته، سخن بسیار است و این مختصر جای اشاره به آن نیست.
همچنین چندین سال است دفتر طنز برگزاری جلسات استانی در حلقه رندان را نیز در دستور کار خود قرار داده است. اگر بخواهیم به شهر‌هایی که شاهد برگزاری جلسات در حلقه رندان در خود بوده اند اشاره کنیم، باید بسیاری از شهر‌های ایران را نام ببریم!
در حال حاضر بسیاری از استان‌ها و شهر‌های کشورمان شب‌های شعر طنز خود را با عناوین مستقل و منحصر به شهر و استان خود در سطوح استانی و کشوری با همکاری این دفتر برگزار می‌کنند. برای نمونه به چند مورد در این خصوص اشاره می‌کنیم: قمپز (استان قم)، قندشکن (استان یزد)، خنداخند (اصفهان)، شکرپنیر (خراسان‌شمالی) و دوگوله (استان مرکزی).
همچنین مجموعه اشعار قرائت‌شده در این مجموعه‌های شب شعر، در قالب کتابی هم‌اسم این سلسه‌شب‌های شعر، نخستین بار در سال۱۳۸۴ از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.
«رندان تشنه‌لب» نیز عنوان شب شعری است که در ماه‌های محرم و صفر برگزار می‌شود. در این برنامه شاعرانی که در طول سال از آن‌ها شعر طنز می‌شنویم، عشق و ارادت‌شان را به سالار شهیدان در قالب اشعار آیینی‌شان متجلی می‌کنند. این برنامه نیز از سال۱۳۸۲ در حوزه هنری برگزار می‌شود.
در حلقه رندان که معمولاً در آخرین یک‌شنبه هر ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود و میزبان علاقه‌مندان بسیاری است، شامگاه آخرین یک‌شنبه مهر ماه سال۱۴۰۲ به صدو‌هفتاد‌و‌نهمین برنامه خود رسید.
صد‌وهفتادو‌نهمین شب شعر طنز در حلقه رندان در راستای طرح فراتهران دفتر طنز حوزه هنری با حضور شاعرانی از کرمان و با موضوع فلسطین و هجو‌هایی علیه اسرائیل برگزار شد. قبل از شروع این نوبت از حلقه رندان، نمایشگاه کاریکاتوری با موضوع «فلسطین تنها نیست» در سالن انتظار ورودی تالار سوره برگزار شد که شرکت‌کنندگان در برنامه از آن بازدید کردند.
در حلقه رندان۱۷۹ با حضور طنزپردازان پیشکسوت و شاعران طنز کرمانی و شاعرانی از تهران، قم، بندرعباس و شهر کرد از جمله احمد رفیعی‌وردنجانی، امین شفیعی، محمدحسین علیان، ناصر فیض، مجتبی احمدی، ملیحه رجایی، محمدحسن صادقی، عباس صادقی‌زرینی، منوچهر ضیایی و مسلم حسن‌شاهی برگزار شد و در این جلسه طنزپردازان نامبرده شعر‌ها و نثر‌های طنز خود را با موضوع فلسطین و هجو‌هایی علیه اسرائیل خواندند. در ابتدا مجری برنامه، سعید بیابانکی شب شعر طنز در حلقه رندان را معرفی و تأکید کرد که با توجه به شرایط کنونی جامعه جهانی و جنگ بین فلسطین و رژیم‌صهیونیستی، برگزاری شب شعر طنز به معنای شادی نیست و با برگزاری در حلقه رندان با نگاهی دیگر جنایات و ظلم رژیم‌صهیونیستی را بررسی می‌کنیم و همدرد کسانی هستیم که عزیزان‌شان را از دست داده‌اند. بخش «چم و خم طنز» در حلقه‌رندان هم که طبق روال معمول این برنامه با حضور اکبر کتابدار به بیان نکات آموزشی طنز می‌پردازد، یکی از بخش‌های این شب شعر طنز بود که این بار به صنعت تعریب و انواع آن در طنز اختصاص داشت.
کتابدار در این بخش با معرفی «میرزا احمد صفایی‌قهفرخی» و «میرزااحمد نراقی» به توضیح صنعت تعریب پرداخت.
وی توضیح داد: در این روش، ظاهر کلمه عربی است، اما معنای فارسی دارد. این روش در «گل‌آقا» هم استفاده می‌شد و ایرج‌میرزا نیز شعری با استفاده از این صنعت دارد.
کتابدار در ادامه صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد که بعضی شاعران از موضوعات اطراف‌شان بهره می‌برند و طنز می‌سازند.
او از آثار «رضا محبی‌راد» که در آن موضوعات متفاوت باهم پیوند خورده بودند، مثال زد. مثال‌ها به شرح زیر است: «همیشه می‌گفت گرسنه باشد، سنگ را هم می‌خورد و من سال‌هاست به این می‌اندیشم که اسرائیل چقدر گرسنه است» و «در کیفش به جای کتاب، سنگ می‌گذارد، کودکی که مدرسه‌اش در بیت‌المقدس است.»
وی با توجه به وقت برنامه، ادامه توضیح صنعت تعریب را که از ماه‌ها قبل در بخش «چم و خم طنز» آغاز کرده است به جلسه بعدی در حلقه رندان موکول کرد.
همچنین در این جلسه همانند جلسات قبلی در حلقه رندان، بین شرکت‌کنندگان قرعه‌کشی و در انتهای برنامه به برندگان کتاب طنز هدیه داده شد.
شعر مقاومت با یادی از حاج قاسم سلیمانی
شاعران بسیاری در این برنامه با سرودن شعر مقاومت به «طوفان‌الاقصی» پرداختند. سعید بیابانکی نیز در این برنامه، شعر مقاومت را توضیح داد و از محمود درویش به عنوان شاعر مقاومت یاد کرد. همچنین شعری درباره سنگ و مقاومت فلسطین از «علی فردوسی» خواند.
مجتبی احمدی، شاعر، منتقد و روزنامه‌نگار کرمانی از طنزپردازان حاضر این جلسه هم با یادی از شهید حاج قاسم سلیمانی شعری به شرح زیر تقدیم کرد:
«خون است دلم، زخم دمادم غزه است/ همسایگی حماسه و غم غزه است/ یادت نرود که حاج قاسم می‌گفت/ جبهه است جهان، خط مقدم غزه است».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار