کد خبر: 1229214
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴
سید ابراهیم رئیسی:
رئیس جمهور گفت: امروز جهانیان به واسطه جنایات رژیم صهیونیستی، دیگر نظام حاکم بر دنیا را عادلانه نمی‌دانند و بر این باورند که این نظام باید متحول و تبدیل به نظام عدالت خواهانه جهانی شود.

جوان آنلاین: آیت الله سید ابراهیم رئیسی سه شنبه شب در مراسم پایانی پنجمین همایش جهانی امام رضا (ع) افزود: جهان بشریت امروز متوجه شده که رژیم صهیونیستی غده سرطانی است و باید این غده را از بین برد تا نه فقط منطقه خاورمیانه بلکه دنیا بتواند به آرامش و امنیت دست پیدا کند.

به گزارش ایرنا، وی بیان کرد: امروز به برکت خون شهدای بزرگوار، دنیا به این حقانیت و لزوم برقراری عدل رسیده است و این همه جنایت علیه بشریت، کودک کشی و نسل کشی در فلسطین و به ویژه حمایت آمریکا و غربی‌ها از این جنایات باعث تاسف جهانیان شده، اما تاسف بیشتر جهانیان بابت عدم کارایی و کارآمدی نظامات حقوقی و اتحادیه‌ها و سازمان‌های بین المللی در خصوص حمایت از مردم مظلوم فلسطین است.

رئیس جمهور گفت: امروز خواسته دانشگاه‌های غرب و شرق، آزادی فلسطین و دفاع از مظلومان غزه و فریاد علیه ستمگران است، خواسته آحاد انسان‌های آزاده دنیا، شکل گرفتن نظم عادلانه جهانی است، حتما خون کودکان غزه اینقدر قدرت دارد که به حیات رژیم صهیونیستی پایان دهد.

رئیسی اظهار کرد: خون کودکان غزه می‌تواند مانند داستان فرعون و حضرت موسی (ع)، به انتقام از فرعونیان زمانه ختم شود. تردید نداریم خون ۱۵ هزار کودک فلسطینی که بر زمین ریخته شد، به حیات صهیونیست‌ها پایان خواهد داد و نظم فعلی جهان را عادلانه خواهد کرد.

رئیس جمهور به فرمایشات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب در آغاز این همایش اشاره کرد و گفت: فرمایشات معظم له و مراجع عظام تقلید نکات محوری و قابل توجه و قابل استفاده برای همگان داشت.

رئیسی به ساحت مقدس حضرت رضا (ع) و مکاتب ایشان اشاره و بیان کرد: در باب دهه کرامت نکته نخست آن است که انسان دارای کرامت ذاتی بوده و از سایر موجودات عالم برتر است، اما سخن از کرامت اکتسابی است که در پرتو آموزه‌های ائمه معصومین از جمله امام رضا (ع) می‌توان به آن رسید، اما اصل بر انسان سالک الی الله است تا راه سعادت را برای خود و جامعه اش باز کند.

رئیس جمهور سخنان حضرت رضا (ع) در تبیین جایگاه ولایت و امامت را قابل توجه دانست و گفت: امام رضا (ع) بیش از سایر ائمه و پیشوایان دین نسبت به بحث امامت و ولایت تاکید داشتند براین اساس باید نوع حکمرانی ائمه و تفاوت آن را با سایر حکمرانی‌های دیگر شناخت چرا که این حکمرانی از نوع توحیدی است و در جایگاه امامت و ولایت قرار دارد.

وی ارتباط، ولی با مردم را مبتنی بر دلدادگی و عشق و محبت دانست و گفت: هر کس رای دارد، رای او می‌تواند نظامات حقوقی و تشکلاتی را رقم بزند، اما سخن ما از آموخته‌های مبتنی بر ولایت و امامت است، در این راستا امت با امام عهد و پیمانی دارد که در فرهنگ قرآنی و دینی ما بسیار مستحکم است و پایبندی به این عهد بسیار اهمیت دارد.

رئیس جمهور با استناد به آیات قرآن و احادیث افزود: اصل نظم بخشی به امور مسلمین در پرتو بندگی خدا و پذیرش و پیمان با، ولی خدا شکل می‌گیرد که می‌خواهد جامعه را با استفاده از ظرفیت‌های انسانی و ذخایر مادی و معنوی اش به سعادت سوق دهد. اینجاست که به سخن رهبر معظم انقلاب می‌رسیم که فرمودند «پیشوایان دین برای ایجاد جامعه مبتنی بر آموخته‌های دینی آمدند»، زیرا در پرتو این جامعه است که انسان رشد و نمو پیدا می‌کند و به جایگاه اصلی خود دست می‌یابد.

رئیسی تصریح کرد: آن عدالت مبتنی بر مبانی توحیدی و ولایتی که امام رضا (ع) در حدیث سلسله الذهب فرمودند، آن است که انسان بتواند خود را در همه قوای عقلانی و شهوانی و جسمانی خود را مبتنی بر حکمت و عفت و شجاعت قرار دهد، آنگاه به رشد و تعالی واقعی و جایگاهی که برای وی ترسیم شده است، خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه انسانیت انسان در پرتو عدل صورت می‌گیرد، گفت: انسان دوخلقت دارد به این معنا که اول خلقت جسمش و بعد خلقت روحش انجام گرفت، سیر تکامل انسان برای رسیدن به سلوک آن است که در همه شئون زندگی به امام و پیشوای خود اقتدا و به باید‌ها و نباید‌ها توجه کند.

رئیس جمهور با تاکید بر گستردگی مفهوم عدالت در ابعاد مختلف اشاره و بیان کرد: در مفاهیم دین اسلام، هیچ مفهومی بعد از توحید به گستردگی مفهوم عدالت نیست. عدالت را در می‌توان در بخش‌های توحیدی، خلقت، معاد، فرج، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، جنسیتی، انفسی و آفاقی و .. تبیین کرد، اما خواسته بشریت از عدالت، از نوع میدانی و اجرایی آن است.

آیت الله رئیسی ادامه داد: فرد عدالت خواه و فرد عادل دو مفهوم جداگانه دارند، افراد عادلی هستند که نمی‌خواهند پرچم عدالت خواهی را به دست گیرند و برای اجرای عدالت خطر و هزینه کنند، اما فردی مانند امام رضا (ع) عدالت خواه بودند و عدالت خواهی ایشان در زمان ولایتعهدی‌شان قابل مطالعه و تامل است.

وی بیان کرد: بعد از هجرت پیامبر اسلام (ص) از مکه به مدینه، هجرت امام رضا (ع) از مدینه به توس از هجرت‌های تمدن ساز برای بشریت بوده بویژه امامزادگانی که به مثابه ستارگانی بر گرد امام رضا (ع) بوده اند و پیوست مهاجرت آن امام همام به شمار می‌رفتند. در این راستا انسان سالک فردی است که در خصوص رابطه خود با خدا، امام، هستی، طبیعت و دیگران می‌اندیشد و ارتباطات خود را بدرستی تنظیم می‌کند.

آیت الله رئیسی با تاکید بر یافتن شاخص در اجرای عدالت گفت: می‌توان قانون را شاخصی برای اجرای عدالت دانست، اما این شاخص کامل نیست، شاخص اصلی باید در کمیته‌های این همایش و در مباحث گفت وگویی اندیشمندان و فرهیختگان آن دنبال شود.

وی اظهار کرد: هرچند شاخص تام عدالت، وجود مقدس حضرت رضا (ع) است، اما هدف از اجرای عدالت براساس معیار‌های مورد پسند آن حضرت است لذا از اندیشمندان و فرهیختگان حاضر در این همایش انتظار داریم که شاخص‌های برقراری عدالت در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی، فرهنگی و ... را تبیین کنند.

رئیس جمهور اظهار کرد: امام راحل پرچم عدالت خواهی برافراشت در زمانی که منکرات در حکومت ستمشاهی مصداق پیدا می‌کرد، امروز این پرچم در دست رهبر معظم انقلاب است و مردم نیز عدالت را فریاد می‌زنند، باید بررسی کنیم که در ۴۵ سال گذشته از انقلاب اسلامی در کجا به عدالت رفتار کردیم و در کجا عقب ماندگی داشتیم.

وی افزود: در نظام حکمرانی رضوی مردم اقامه قسط می‌کنند، اما هدایت از جانب امام صورت می‌گیرد، امام در راس جامعه اسلامی زمینه ساز برقراری عدالت می‌شود، اما همه کارگزاران باید چه در حوزه قانونگذاری، چه داوری و قضاوت و چه در اجرا و عمل از ملکه عقل بهره‌مند باشند.

آیت الله رئیسی اظهار کرد: شرط مهم در جامعه اسلامی برای برقراری عدالت آن است که افراد خود را موظف به اجرای عدالت دانسته و همواره خود را در محضر امام و نظارت ایشان ببینند.

وی کامل‌ترین نظام کنترلی در جامعه را "خود کنترلی" دانست و گفت: در این صورت فرد خود را موظف می‌داند که در اصلاح اجتماعی نقش آفرین باشد لذا محققان و دانشگاهیان و اندیشمندان باید پیرامون آثار اجرایی این خودکنترلی بحث و گفتگو داشته باشند.

رئیس جمهور از حاضران در این همایش خواست که مباحث و تحقیقات پژوهشی اشان ناظر بر میدان عمل و اجرا باشد و بر زندگی مردم اثر بگذارد، در غیر این صورت این تحقیقات ارزشمند فقط در کتابخانه‌ها خواهد ماند و فقط در حوزه انتقال دانش اثرگذار خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار