کد خبر: 1137168
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
پرواز به منطقه آرام آلفا با رؤیاپردازی
شاید این لحظه برای شما در کودکی پیش آمده باشد که غرق در افکار و رؤیاهای‌تان از پنجره کلاس به بیرون خیره شوید. در آن لحظه ناگهان معلم شما را خطاب قرار می‌دهد که حواس‌تان را به درس بدهید. همه ما رؤیاپردازی می‌کنیم، حتی بیشتر از آنچه فکرش را کنید. محققان می‌گویند که ما روزانه حدود ۳۰‌درصد از زمان خود را در حال رؤیاپردازی هستیم. این رؤیاپردازی که از آن گاهی به حواس‌پرتی یاد می‌کنند، برای ذهن و روان ما ضروری است. 
نیره محمودی
 
ورود به منطقه آلفا
وقتی خودتان را از دنیای پرسروصدای روزانه دور می‌کنید، در واقع اجازه می‌دهید افکار در ذهن‌تان به جریان درآیند. این کار باعث آرامش ذهنی و کاوش فکری می‌شود. وقتی افکار ما به این شکل جریان می‌یابد، در حالتی هستیم که به آن حالت موج آلفا می‌گویند. محدوده آلفا حالتی از یک خواب سبک است. وقتی که به تدریج خواب‌مان عمیق‌تر می‌شود. وقتی در منطقه آلفا قرار داریم، آرام هستیم و اجباراً به چیزی فکر نمی‌کنیم. 
استراحت با این نوع رؤیاپردازی فقط سرگرم‌کننده نیست. این کار برای زندگی ما ضروری است. مغز ما نمی‌تواند تمرکز و بهره‌وری را بی‌وقفه حفظ کند. سلامت مغز به صورت منظم به استراحت نیاز دارد. اجازه دهید پس از یک روز طولانی در محل کار یا پس از اختلاف نظر با یک دوست، ذهن‌تان به سمت چیزی کاملاً نامرتبط و لذت بخش برود. این کار به شما کمک می‌کند شرایط نگران‌کننده را فراموش کنید و از آن فاصله بگیرید. 
داشتن ابزاری مانند رؤیاپردازی بسیار مفید است، به خصوص زمانی که با تهدید‌های درک‌شده یا محیط‌های بیش از حد شلوغ سروکار داریم. رؤیاپردازی در واقع ابزاری برای فرار از استرس و اضطراب است. با روش زیر می‌توانید رؤیاپردازی را شروع کنید:
اولین قدم این است که نگاه خود را از میز، محل کار یا هر چیزی که حواس‌تان را پرت می‌کند، بردارید. بعد، نفس عمیق بکشید، سپس به آرامی نفس خود را بیرون دهید. این کار را تکرار کنید. در نهایت به چیزی خوشایند فکر کنید که برای شما معنی دارد. ممکن است خود را در مکانی مورد علاقه تصور کنید که دوست دارید. مثلاً در جنگل پیاده‌روی کنید یا ممکن است به خودروی جدیدی که می‌خواهید بخرید، فکر کنید. چه رنگی خواهد بود؟ چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟ 
 
 رویکرد متفاوت برای حل مشکلات 
رؤیا‌ها صرفاً فرار‌های کوچک نیستند. پر و بال دادن به افکار در واقع ذهن شما را احیا می‌کند. با احیای مجدد روحی می‌توانید با مشکلات مواجه شوید. وقتی می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم که دیدگاه‌مان نسبت به آن‌ها تغییر کند. رؤیاپردازی علاوه بر ایجاد چشم‌اندازی تازه، در حل مشکلات نقش مؤثری دارد. در یک مطالعه پیرامون الگو‌های مختلف تفکر درونی، به اثبات رسید که رؤیاپردازی به عنوان یک فرایند شناختی منجر به ایده‌های جدیدی می‌شود. در واقع تمرکز روی مشکلات در بیشتر مواقع کارساز نیست و فقط رؤیاپردازی است که می‌تواند در این مورد مؤثر باشد. 
اگر بخواهید با چکش یک ستون را پایین بیاورید، ممکن است خیلی از راه‌حل‌های دیگر را برای خرابی این ستون در نظر نگیرید. اما رؤیاپردازی و یافتن ایده‌های جدید می‌تواند ذهن شما را قادر سازد تا با کمک رؤیا‌ها راه‌حل‌هایی متفاوت را برای حل مشکلات بیابید، بنابراین اگر با مشکلی مواجه شدید، به جای تلاش بیشتر برای حل آن، رویکرد متفاوت در حل آن را از طریق رؤیاپردازی امتحان کنید. 
 
 فعالیت بیشتر مغز
حتماً تاکنون بار‌ها با این واقعیت مواجه شده‌اید که ذهن کودکان دائماً در حال پرسه زدن است. جوانان هم تمایل زیادی به رؤیاپردازی دارند. برخی افراد رؤیاپردازی را اصطلاحاً «سر در ابر‌ها داشتن» و دور شدن از واقعیت‌های زندگی می‌دانند، اما رؤیاپردازی بی‌شک نقشی بیش از یک سرگرمی ذهنی دارد. 
آنچه در مغز شما هنگام رؤیاپردازی اتفاق می‌افتد، بسیار پیچیده است. در واقع هنگام پرسه‌زدن افکارتان در ذهن، شما از جنبه‌های مختلف مغز خود را به کار انداخته‌اید. در چنین مواقعی هم شبکه حل مسئله و هم شبکه خلاقیت در مغز شما به طور همزمان فعالیت دارند. در این حالت ما این نواحی مختلف مغز را فعال و به اطلاعاتی دسترسی پیدا می‌کنیم که ممکن است قبلاً دور از دسترس یا غیر‌فعال بوده باشند. در واقع می‌توان گفت گاهی بی‌حوصلگی یا بیکاری هدف بزرگی را در پی دارند. آن‌ها می‌توانند ارتباطات مهمی را در سراسر مغز ما از طریق رؤیاپردازی ایجاد کنند. 
 
 دستیابی به اهداف
افکار پرپیچ و خم چگونه می‌توانند به شما در رسیدن به اهداف‌تان کمک کنند؟ این افکار سرگردان در واقع سمت و سویی ندارند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد این افکار اغلب از اهداف ما ریشه گرفته‌اند. 
ورزشکاران و مجریان گاهی اوقات از رؤیاپردازی هدفمند برای تمرین قبل از بازی یا اجرا بهره می‌برند. این روش در واقع مغز آن‌ها را برای رسیدن به موفقیت از قبل سیم‌کشی می‌کند. این نوع خیال‌پردازی یا خیال‌پردازی ساختاریافته در زمینه روان‌شناسی ورزشی رایج بوده است. 
یک رؤیاپردازی مبتنی بر فانتزی مانند تبدیل شدن به یک ابرقهرمان ممکن است در نهایت شما را ناامید کند، زیرا بسیار دور از ذهن است، اما یک رؤیاپردازی ساختاریافته می‌تواند به شما انگیزه دهد و انگیزه در واقع واقع‌بینانه‌تر است. 
تصور کردن یا رؤیاپردازی در مورد یکی از اهداف زندگی واقعی شما خوشایند است، زیرا از شما دعوت می‌کند تا در مورد مراحلی که باید طی کنید، راه‌هایی برای چگونگی غلبه بر موانع بیابید. 
 
رشد خلاقیت
تحقیقات ثابت کرده رؤیاپردازی با سطوح بالاتر خلاقیت مرتبط است. زمانی که ذهن شما مجبور نیست در مسیری مشخص حرکت کند، حتی اطلاعات کوچک را سازماندهی می‌کند و ارتباطات جدید و غیرمنتظره‌ای بین آن‌ها ایجاد می‌کند. این در نتیجه اجازه دادن به ذهن‌تان برای سرگردانی مثبت است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار