کد خبر: 1135990
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
در اختتامیه هفدهمین جشنواره شعر فجر مطرح شد
جشنواره شعر فجر کوششی برای فروزان نگاه‌داشتن مشعل شعر، پاسداشت زبان و ادبیات پارسی است.

رضا اسماعیلی، دبیر هفدهمین جشنواره شعر فجر، در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: «ادبیات به عنوان عالی‌ترین شکل بیان احساس، زبان جان و آیینه روح است. به عبارت دیگر، ادبیات پلی است که برقراری ارتباط با انسان‌های دیگر را به دلپذیر‌ترین صورت آن ممکن می‌سازد. ما نیز به عنوان طلایه‌داران فرهنگ و تمدن اسلامی بر آن سر و سوداییم که با این زبان، جهانیان را مخاطب خویش قرار دهیم و آنان را بر خوان ارزش‌های انسانی و اسلامی فرا بخوانیم.» اسماعیلی ادامه داد: «برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر فجر کوششی است قابل‌ستایش برای فروزان نگاه‌داشتن مشعل شعر، پاسداشت زبان و ادبیات پارسی و تکریم و تعظیم شعر و شاعران که وارثان آب و خرد و روشنی‌اند.» وی گفت: «شعر فجر این فرصت را برای شاعران پارسی زبان فراهم می‌کند که تلاش کنند بیش از پیش در جست‌وجوی تصویر روشنی از خویش و همچنین میراث دار شایسته‌ای برای بزرگانی، چون سنایی، عطار، مولانا، حافظ، سعدی و بسیاری دیگر از شاعران مسلمان این مرز و بوم باشند.»
رشد آثار رسیده به جشنواره شعر فجر
علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، در اختتامیه جشنواره شعر فجر گفت: «هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر اتفاقات مختلفی را پشت‌سر گذاشت. در این دوره ۳‌هزار و ۱۲۵ عنوان کتاب چاپ اول از ۸۸۵ ناشر در پنج بخش شعر کلاسیک، شعر نو، محاوره، کودک و نوجوان و «درباره شعر» مورد ارزیابی داوران قرار گرفت. گفتنی است، در جشنواره هفدهم شاهد رشد ۲۰درصدی آثار رسیده به دبیرخانه بودیم که کار را برای داوران سخت‌تر می‌کرد، اما نتایج خوب و قابل‌دفاعی را شاهد بودیم.» رمضانی ادامه داد: «از میان آثار ارسالی، ۱۵ کتاب به‌عنوان نامزد پنج بخش مذکور به مرحله نهایی راه یافتند که پنج نفر از بانوان نیز در میان آن‌ها حضور داشتند. باید به این نکته هم اشاره کنم که در این دوره از جشنواره از حوزه تمدنی زبان فارسی میهمان داریم و شعرایی از کشور‌های ازبکستان، تاجیکستان، پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، هند، سوریه و لبنان در این جشنواره حضور پیدا کردند.»
رهبر معظم انقلاب جریان شعر را راهبری می‌کنند
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در اختتامیه هفدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر گفت: «اندیشمندان بزرگ انقلاب، رهبران آن نیز هستند. بسیاری از تحولات سیاسی، یک گروه نظریه‌پرداز و رهبران فکری و یک گروه عملیاتی و اجرایی دارند. امتیاز بزرگ انقلاب اسلامی ایران این است که رهبر، مؤسس و بنیانگذار آن مهم‌ترین نظریه‌پرداز این حرکت بزرگ هم بود. امام (ره) یک شخصیت کم‌نظیر، حکیم، فیلسوف، عارف، مفسر، فقیه، عالم بزرگ و مرجع تقلید مومنان بود؛ از این‌رو فضای تنفسی این نهضت تماماً فرهنگی است و آثار فرهنگی که در این نهضت بزرگ حضور داشته و نقش‌آفرینی کردند در حوزه شعر و ادبیات است.»
برگزیدگان جشنواره شعر فجر
برگزیدگان پنج گروه ادبی شعر کلاسیک، شعر نو (قالب‌های نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهش‌های حوزه شعر) شعر فجر به شرح زیر است:
شایسته تقدیر بخش شعر «بزرگسال (گروه شعر کلاسیک)»: «زیر ساعت حرم» اثر مریم سقلاطونی از انتشارات سوره مهر و «مرتد» اثر مهدی جهاندار از انتشارات شهرستان ادب. شایسته تقدیر بخش شعر «بزرگسال (گروه شعر نو)»: «میان جیوه و اندوه» اثر لیلا کردبچه از مؤسسه انتشارات نگاه. شایسته تحسین بخش «شعر بزرگسال (شعر محاوره)»: «نسخه مجنون من» اثر پریسا صفاریان از انتشارات فصل پنجم. شایسته تقدیر بخش شعر «کودک و نوجوان»: «دلتنگم و می‌دانی...» اثر مریم زندی از انتشارات سروش. «قلب کوه از سنگ نیست» اثر غلامرضا بکتاش از انتشارات سروش. برگزیده بخش «درباره شعر»: «قرن‌های بی‌زمان: درآمدی تحلیلی - معرفت‌شناختی بر منطق‌الطیر عطار» اثر مهدی محبتی از انتشارات هرمس.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار