کد خبر: 1134997
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

در شرایطی که دولت اوکراین از غربی‌ها خواسته در کنار تانک‌ها، جنگنده هم به این کشور ارسال کنند، امریکا و متحدانش با این درخواست مخالفت کرده‌اند. رئیس‌جمهور امریکا گفت که جنگنده به کی‌یف نخواهد داد، انگلیس و آلمان هم با این اقدام مخالفت کرده‌اند.
هرچند امریکا و اروپا سلاح‌های زیادی را در یک سال گذشته به اوکراین ارسال کرده‌اند تا بتواند در برابر روس‌ها مقاومت کند، اما با این حال حاضر نیستند هر نوع تسلیحاتی را در اختیار متحدشان قرار دهند. در روز‌های اخیر همزمان با ارسال تانک‌های جدید به اوکراین که تقریباً همه اعضای ناتو روی آن اجماع داشتند بحث ارسال موشک‌های دوربرد و جنگنده هم از سوی مقامات کی‌یف مطرح شده بود، اما غربی‌ها روی خوشی به این مسئله نشان نداده‌اند.
جو بایدن، رئیس جمهور امریکا دو شنبه در پاسخ به سؤالاتی درباره برنامه‌ها برای کمک نظامی بیشتر به کی‌یف، گفت که امریکا جنگنده اف-۱۶ به اوکراین ارسال نمی‌کند. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز با ابراز نگرانی از تشدید تنش غرب با روسیه، تأکید کرده که این کشور هرگز جنگنده به اوکراین نمی‌دهد. رسانه‌های انگلیسی روز سه شنبه با اشاره به سخنان معاون نخست‌وزیر انگلیس نوشتند ارسال هواپیمای جنگنده به اوکراین غیرعملی است و لندن به گفتگو درباره کمک به کی‌یف با متحدانش ادامه خواهد داد. پیش از این فرانسه هم مخالفت خود را با ارسال جنگنده به اوکراین اعلام کرده بود و روی این مسئله متفق‌القول هستند. غربی‌ها ارسال جنگنده را که قرار است برای رهگیری و هدف قرار دادن تجهیزات و نیرو‌های روسی استفاده شود سبب تشدید تنش‌ها می‌دانند. اخیراً امریکا و اروپا موافقت کردند که تانک‌های لئوپارد ۲ آلمان و آبرامز ۱ امریکا را به کی‌یف تحویل دهند، ولی روی ارسال این تسلیحات هم تردید‌های زیادی وجود دارد و مقامات واشنگتن و برلین گفته‌اند ماه‌ها طول می‌کشد تا آن‌ها را به اوکراین تحویل دهند. روس‌ها به ارسال تانک و جنگنده هشدار داده و گفته‌اند که آن‌ها را نابود خواهند کرد.
مخالفت غربی‌ها با ارسال جنگنده درحالی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی است که اگر این نوع تسلیحات در اختیارش قرار بگیرد می‌تواند روند تحولات میدانی را تغییر داده و روس‌ها را بیرون براند، اما رهبران کاخ سفید و اروپا هم این ادعا‌ها را باور ندارند و بار‌ها گفته‌اند که بازپس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته بعید است. روس‌ها گفته‌اند که الحاق مناطق شرقی اوکراین به روسیه یک واقعیت است و کی‌یف باید آن را بپذیرد، اما زلنسکی امیدوار است با کمک ناتو به زودی این مناطق اشغالی را پس بگیرد. به همین خاطر حاضر نیست با مسکو مذاکره کند و در چنین شرایطی این مسئله را نشانه ضعف و استیصال اوکراین می‌داند.
اوکراین نباید با تسلیحات ما به روسیه حمله کند
با وجود کمک‌های تسلیحاتی غرب به اوکراین، مقامات اروپایی شروطی را نیز در این زمینه در نظر گرفته‌اند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه شامگاه دو شنبه درباره هرگونه اقدام اوکراین برای استفاده از تسلیحات ارسالی غرب جهت حمله به خاک روسیه هشدار داد.
ماکرون طی نشست خبری مشترک با «مارک روته» نخست‌وزیر هلند در شهر لاهه، گفت اوکراین نباید با سلاح‌هایی که کشور‌های غربی به او داده‌اند، به قلمرو روسیه حمله کند. وی در این‌باره توضیح داد: «یکی از ضوابط تأمین تسلیحات این است که نباید منجر به افزایش درگیری شوند. این یعنی که سلاح‌های ارائه شده نباید برای حمله به خاک روسیه استفاده شوند». رئیس‌جمهور فرانسه تأکید کرد تسلیحاتی که به مقامات کی‌یف تحویل داده شده‌اند فقط باید برای حفاظت از این کشور در مقابل حملات روسیه استفاده شوند. طبق این گزارش، ماکرون در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت که فرانسه درخواست جدیدی از اوکراین برای ارسال تسلیحات بیشتر به این کشور دریافت نکرده است. ماکرون تأکید کرد: «ما تصمیم برای ارائه سلاح به اوکراین را بر اساس درخواست‌های تدوین‌شده اتخاذ می‌کنیم. تاکنون چنین درخواستی نداریم، اما هر زمانی که درخواست ارائه شود، ما آن را ارزیابی می‌کنیم تا ببینیم چه چیزی برای آن مفید است و چه کاری می‌توانیم در موعد مقرر انجام دهیم». اروپایی‌ها از این مسئله نگران هستند که در صورت حمله به خاک روسیه با استفاده از تسلیحات غرب، تنش‌ها با مسکو تشدید شود. مقامات کرملین هم نسبت به این مسئله هشدار داده و آن را مشارکت مستقیم ناتو در جنگ با روس‌ها اعلام کرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار