کد خبر: 1133456
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
در چهارمین محفل ادبی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر مطرح شد
شعر زیرساخت، مانا، پویا و زایاست و نقش جریان‌ساز، افق‌گشا و الهام‌بخش دارد و حکمت می‌آفریند. قوام و غنا‌بخشی از جریان‌های هنری ما به غنای شعر وابسته است.

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محفل ادبی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با بیان این مطلب گفت: آیه «وَالشُّعَرَاء یَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ» در قرآن به شاعران اشاره دارد. این آیه در ابتدا کمی تلخ به نظر می‌رسد، اما در ادامه مشخص می‌شود نسبت قرآن و اسلام با شعر، نسبت همدلانه و همگرایانه است. در ادامه این آیه، تفکیک صورت می‌گیرد که نگرانی‌های اولیه را رفع می‌کند و به شعر جهت می‌دهد. همچنین در ترجمه آیه «و ما علّمناه الشّعر و ما ینبغی» آمده است، ما به پیامبران شعر یاد ندادیم. در‌حالی‌که ترجمه درستی از این آیه ارائه نشده است. تعدادی از مترجمان گفته‌اند شاعری شایسته پیامبر نیست، گویی شاعر بودن وهن است. در صورتی که علامه طباطبایی در کتاب «المیزان» در این‌باره توضیح می‌دهد که شرایط پیامبر ایجاب نمی‌کرد شاعر باشد و اینگونه نیست که شاعر بودن برای پیامبر بد باشد، بلکه او حامل وحی است.
معاف افزود: بخش قابل توجهی از بار حماسی و رجزخوانی از لسان معصوم در جایی که لازم است بر دوش شعر، متن موزون و ریتمیک است؛ بنابراین شعر می‌گفتند و شعر را گرامی می‌داشتند و به شاعران صله می‌دادند و آن‌ها را بر صدر می‌نشاندند. ارسطو جزو فلاسفه‌ای است که درباره شعر حرف‌های زیادی زده است. او به حدی درباره شعر و شعرخوانی حرف فلسفی زده که عده‌ای فکر می‌کنند شعر از حکمت و فلسفه معتبرتر است. ارسطو می‌گوید هر آنچه در سه‌گانه حماسه، تراژدی و کمدی داریم، مدیون شعر است.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: موسیقی مدیون شعر است و حکمت نسبت وثیقی با شعر دارد. بسیاری از بزرگان فلسفه اسلامی مانند فارابی درباره موسیقی و شعر دیدگاه‌های اعجازبرانگیزی دارند. حکما از اینکه آن‌ها را به عنوان شاعر بشناسند، افتخار و حکمت را در لسان شعر بیان می‌کردند. شعر جوشش عاطفه است تا زمانی که اهمیت شعر را در جریان فلسفی، علمی، نظری و حکمی نشناسیم، نمی‌توانیم از برکات این قالب هنری و ادبی بهره ببریم.
وی بیان کرد: شعر مانا، پویا و زایا است و نقش جریان‌ساز، افق‌گشا و الهام‌بخش دارد و حکمت می‌آفریند. تأثیر شعر بر مرثیه و قدرت مداحی را نمی‌توان نادیده گرفت. قوام و غنا بخشی از جریان‌های هنری ما به غنای شعر وابسته است. روحیه و حالات عاطفی ما ایرانیان قدرت شعری ما را در اوج نگه می‌دارد، چراکه شعر با خلق و خو و روحیات ما ایرانیان سازگار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار