کد خبر: 1132654
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
هتک‌حرمت قرآن کریم به دست یک عنصر افراطی در سوئد، همانطور که انتظار می‌رفت، موجی از خشم را در جهان اسلام به دنبال داشت. اگرچه نخست‌وزیر و وزیر خارجه سوئد با انتشار پیام‌هایی در توئیتر تلاش کردند آتش این خشم را خاموش کنند، اما حتی آن‌ها نیز نتوانستند چنین اقدام شنیعی را که با مجوز پلیس این کشور و با سرپوش آزادی بیان انجام شد، توجیه کنند. 
 
کشور‌های اسکاندیناوی از جمله سوئد که پیش‌تر کانونی آرام در اروپا محسوب می‌شدند، چندین سال است که به کانون تجمع افراط‌گرایان و اسلام‌ستیزان تبدیل شده‌اند. راسموس پالودان، رئیس دانمارکی- سوئدی و اسلام‌ستیز حزب افراطی «تندرو» سوئد، در ادامه اقدامات اسلام‌ستیزانه و هتاکی به کتاب آسمانی مسلمانان، روز شنبه یک نسخه از قرآن را مقابل سفارت ترکیه در استکهلم به آتش کشید. آن‌هم در شرایطی که اولا استرلینگ، سخنگوی پلیس سوئد اذعان کرد که چراغ سبز اهانت به قرآن کریم مقابل سفارتخانه ترکیه در استکهلم را به یک گروه افراطی نشان داده است. آنکارا خشمگین از اینکه پلیس سوئد برای برگزاری چنین اعتراضاتی مجوز صادر کرده، سفر وزیر دفاع سوئد به ترکیه را لغو و سفیر استکهلم در آنکارا را فراخواند. مردم ترکیه در اعتراض به اقدام موهن مقامات سوئد در صدور مجوز برای هتک‌حرمت به قرآن کریم پرچم این کشور را مقابل کنسولگری استکهلم در استانبول به آتش کشیدند. افرادی نیز قصد داشتند به ساختمان کنسولگری سوئد حمله کنند که نیرو‌های امنیتی مانع این اقدام شدند. 
نخست‌وزیر سوئد در توئیتی هتک‌حرمت کتاب آسمانی مسلمانان در پایتخت این کشور را به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی «عمیقاً گستاخانه» خواند. اولف کریسترسون در توئیتی نوشت: «آزادی بیان جزئی اساسی از دموکراسی ما است، اما هر چیز قانونی لزوماً درست نیست. به آتش کشیدن کتبی که برای بسیاری مقدس محسوب می‌شود، اقدامی عمیقاً گستاخانه است.» وی افزود: «با تمام مسلمانانی که از اتفاقی که در استکهلم رخ داد، آزرده شدند، ابراز همدردی می‌کنم.» توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد نیز در شبکه اجتماعی توئیتر به این موضوع واکنش نشان داد: «اقدامات تحریک‌آمیز علیه اسلام وحشتناک است. سوئد نیز از آزادی بیان گسترده برخوردار است، اما این به معنی آن نیست که دولت یا شخص من از نظراتی حمایت کنیم که علیه اسلام هستند.»‌اقدام پالودان اگرچه روابط نه چندان مطلوب استکهلم و آنکارا را بیش از پیش مخدوش کرد، بلکه موجی از خشم را در جهان اسلام برانگیخت. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به این اقدام شنیع گفت: «تکرار هتک‌حرمت به کتاب آسمانی یک و نیم میلیارد مسلمان، مصداق بارزی از نفرت‌پراکنی است و اینگونه اقدامات هیچ نسبتی با آزادی بیان و عقیده ندارد.»
 استکهلم عذرخواهی کند
مغرب اعلام کرد از اینکه مقامات سوئد اجازه داده‌اند که چنین هتک‌حرمتی مقابل چشم نیرو‌های پلیس رخ بدهد، «حیرت‌زده» هستند! جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، شامگاه شنبه، در این زمینه بیانیه‌ای منتشر کرد. حازم قاسم، سخنگوی این جنبش در بیانیه یاد شده، ضمن محکوم کردن سوزاندن قرآن کریم تأکید کرد که این اقدام باعث جریحه‌دار شدن احساسات تمام مسلمانان جهان شده و تعرضی آشکار به اعتقادات آن‌ها به شمار می‌آید. او در ادامه از سوئد خواست که برای ارتکاب این جنایت از مسلمانان عذرخواهی کند. عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق در واکنش به هتک‌حرمت قرآن کریم گفت: «هتک‌حرمت نسخه‌ای از قرآن کریم را به دست گروه‌های افراط‌گرا در سوئد به‌شدت محکوم و تقبیح می‌کنیم.»
 مسئولیت این اقدام بر عهده سوئد است
جنبش حزب‌الله لبنان، دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حزب‌الله به‌شدت سوزاندن قرآن کریم را در سوئد محکوم و این اقدام جنایتکارانه شنیع را علیه دین اسلام و نماد‌های مقدس اسلامی تقبیح می‌کند. این گام در راستای [اقدام]سریالی تعرض‌های شرم‌آور به رسول اکرم و خاندان ایشان (علیهم‌السلام)، مراجع مسلمانان، نماد‌ها و مقدسات اسلامی صورت گرفته است. این اقدام توهین بزرگی به امت اسلامی در سراسر جهان از شرق تا غرب است و به هیچ عنوان نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد.» دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن به شدت این اقدام را محکوم و اعلام کرد: «آنچه در سوئد در چارچوب اقدامات خصمانه علیه مقدسات اسلامی اتفاق افتاد، نشان‌دهنده انحطاط اخلاقی و سیاسی حاکمیت‌های غربی است. تمامی مسلمانان قصد دارند پاسخ قاطعی به اقدامات خصمانه علیه مقدسات‌شان بدهند.»‌همچنین وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن در صنعا آتش زدن قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم کرد. سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر خارجه کویت در محکومیت این اقدام گفت: «این اقدامات احساسات مسلمانان جهان را شعله‌ور کرده و تحریک خطرناکی برای آن‌ها است.»‌وزارت خارجه اردن نیز بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد: «اردن با این حرکت که به نفرت و خشونت دامن زده و همزیستی مسالمت‌آمیز را به خطر می‌اندازد، مخالف است و آن را محکوم می‌کند.»‌این وزارتخانه تأکید کرد: «گسترش و تقویت فرهنگ صلح و پذیرش دیگری، افزایش آگاهی از ارزش‌های مشترک احترام، تقویت ارزش‌های مصالحه و سازش، توقف افراط‌گرایی و نفرت‌انگیزی مسئولیتی اجتماعی است که همه باید به آن پایبند باشند.» وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای به شدت اقدام این فرد افراطی را در سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم در استکهلم به عنوان اقدامی شنیع که احساسات صد‌ها میلیون مسلمان را در سراسر جهان برانگیخت، محکوم کرد. وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی امارات نیز به این اقدام واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام تأکید کرد، امارات همواره مخالف تمامی اقداماتی است که با هدف برهم زدن امنیت و ثبات انجام شده و با ارزش‌ها و اصول انسانی و اخلاقی مغایرت دارند. وزارت خارجه عربستان نیز در بیانیه‌ای اینکه مقامات سوئدی به یک چهره افراطی اجازه دادند یک نسخه از قرآن کریم را در مقابل ساختمان سفارت ترکیه در استکهلم آتش بزند، محکوم و تأکید کرد، موضع‌گیری ثابت عربستان تأکید بر اهمیت گسترش ارزش‌های گفتگو، سازش و همزیستی و توقف نفرت‌انگیزی و افراط‌گرایی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار