کد خبر: 1118794
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
خبر‌های رسیده از مرکز کنترل آب تهران حاکی از آن است که مصرف پایتخت روی خط قرمز قرار گرفته است. گفته می‌شود یکی از دلایل مهم بحران آبی در تهران، برخورد نکردن با بدمصرف‌های ۶۰‌درصدی است، چنانچه آن‌ها روزانه ۵۰ لیتر صرفه‌جویی کنند قطعاً مشکل کم‌آبی رفع خواهد شد.
بهناز قاسمی

خبر‌های رسیده از مرکز کنترل آب تهران حاکی از آن است که مصرف پایتخت روی خط قرمز قرار گرفته است. گفته می‌شود یکی از دلایل مهم بحران آبی در تهران، برخورد نکردن با بدمصرف‌های ۶۰‌درصدی است، چنانچه آن‌ها روزانه ۵۰ لیتر صرفه‌جویی کنند قطعاً مشکل کم‌آبی رفع خواهد شد.
از ابتدای پاییز تاکنون هشدار آبفای تهران و استان‌های پرمصرف نسبت به کمبود بارندگی‌ها در این فصل و احتمال بروز بحران آبی در نیمه دوم امسال آغاز شد. شرکت آبفای استان تهران اعلام کرد از ابتدای مهر تاکنون انشعاب آب بیش از ۱۲‌هزار خانوار بدمصرف تهرانی به طور موقت قطع شده است، اما آنچه از میزان تولید و مصرف آب گزارش می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که این اقدامات واقعاً تأثیرگذار نبوده است. متأسفانه فصل تابستان بدون هیچ سختگیری برای بدمصرف‌ها و پرمصرف‌ها گذشت و از ابتدای پاییز که زنگ خطر کاهش بارندگی‌ها به صدا درآمد، آبفای تهران و سایر استان‌ها با دستپاچگی مردم را به کاهش مصرف آب دعوت کردند و طرح‌های تشویقی برای خوش‌مصرف‌ها رونمایی شد.
رئیس مرکز کنترل آب تهران با تأکید بر عدم‌بازدارندگی قطع آب مشترکان بدمصرف می‌گوید: در شهر تهران ۴‌درصد مشترک بدمصرف داریم و در کنارش ۶۰‌درصد مشترک پرمصرف داریم که متأسفانه ۶۰‌درصد از آب شرب را مصرف می‌کنند، بی‌آنکه به آن‌ها اخطار داده شود یا اقدامات و تمهیدات لازم برای بازدارنده بودن این مشترکان پرمصرف در نظر گرفته شود و این گلایه و شکایت از وزارت نیرو است که ما دائماً به مردم می‌گوییم رعایت کنید و درست و طبق الگو مصرف کنید، مشترکان خوش‌مصرفی هم رعایت می‌کنند؛ در قبالش مشترکان بدمصرفی نیز وجود دارند که متأسفانه هیچ اقدام بازدارنده‌ای برای این مشترکان در نظرگرفته نشده است. پس می‌توانیم بگوییم واقعاً این تمهیدات و این برنامه‌ها آنطور که باید و شاید نتوانسته کمک کند و این قابل توجه است.
تهرانی‌ها ۶ هزار لیتر برثانیه
بیشتر از تولید، آب مصرف می‌کنند
محمد زنده‌دل می‌افزاید: در حال حاضر مصرف آب تهران روی خط قرمز قرار گرفته است، به طوری که روز گذشته مصرف آب شرب شهر تهران ۴۰‌هزار لیتر بر ثانیه و میزان تولید آب ۳۴‌هزار لیتر برثانیه شد که نشانه اختلاف ۶‌هزار لیتری مصرف نسبت به تولید آب است. وی تصریح می‌کند: متأسفانه در ماه‌های گذشته برخوردی با ۶۰‌درصد‌های پرمصرف صورت نگرفته است، اگر این مشترکان روزانه ۵۰ لیتر صرفه‌جویی کنند، قطعاً مشکل کم‌آبی تهران برطرف خواهد شد. همچنین مدیر بهره‌برداری از تأسیسات آب آبفای استان تهران در گفتگو با رسانه ملی با اشاره به کاهش بارندگی‌ها می‌گوید: میزان بارندگی‌های آذر امسال نسبت به آذر سال گذشته، ۸۵‌درصد و میزان بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته‏ ۶۰‌درصد کاهش داشته است.
علی‌اکبر ملکوتی ضمن تأکید بر صرفه‌جویی‏ از تهرانی‌ها تقاضا می‌کند، جداً از آب شرب برای مصارف غیرضروری به ویژه شست‌وشوی پارکینگ‌ها، مشاعات ساختمان‏، خودرو و ... اجتناب کنند.
۸۴درصد از ظرفیت مخازن
سد‌های تهران خالی است
به گزارش تسنیم، در زمان حاضر ۱۸ میلیارد و ۳۰‌میلیون مترمکعب آب در سد‌های کشور ذخیره شده که این رقم نشان‌دهنده پرشدگی ۳۷ درصدی مخازن سد‌های کشور و خالی بودن ۶۳‌درصد این ظرفیت است.
بررسی جدیدترین آمار رسمی شرکت مدیریت منابع آب ایران از وضعیت سد‌های اصلی کشور نشان می‌دهد، مجموع ۱۳ سد دریاچه ارومیه ۴۴۷‌میلیون مترمکعب ذخیره آب دارند که این رقم حاکی از خالی بودن ۷۳‌درصد ظرفیت مخازن این سدهاست. همچنین سد زاینده‌رود اصفهان، هم‌اکنون بالغ بر ۱۵۱‌میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد که این میزان ذخیره، نشان‌دهنده خالی بودن ۸۸ درصدی ظرفیت مخزن این سد مهم در مرکز کشور است.
با وجود ۳۲۰‌میلیون مترمکعب ذخایر آبی در سد‌های تهران، درصد پرشدگی سد‌های پنج گانه تأمین آب تهران ۱۶‌درصد است، به عبارتی هم‌اکنون ۸۴‌درصد از ظرفیت مخازن سد‌های تهران خالی است. در استان خوزستان نیز سد‌های زنجیره کارون، دز و کرخه، به ترتیب با درصد پرشدگی ۵۷‌درصد، ۳۹‌درصد و ۱۲‌درصد در مدار بهره‌برداری قرار دارند. سد اکباتان در استان همدان نیز تنها یک درصد ذخیره آب دارد و ۹۹‌درصد ظرفیت مخزن این سد خالی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار