کد خبر: 1116650
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
پارلمان لبنان (پنج شنبه) گذشته برای ششمین بار در انتخاب رئیس جمهور این کشور ناکام ماند و نتوانست از این دور باطل عبور کند و جایگزینی برای "میشل عون" که دوره شش ساله ریاست جمهوری وی نهم آبانماه پایان یافت پیدا کند.
 

به توجه به این که لبنان در دوران پایان ریاست جمهوری "میشل عون" توانست با کمک مقاومت این کشور به پیروزی چشمگیری بر رژیم صهیونیستی در ترسیم مرزهای آبی با تل آویو دست یابد، اما شرایط سیاسی لبنان هر روز پیچیده تر شده و مشکلات این کشور نیز سخت تر می شود، شرایطی که بر مردم لبنان فشار زیادی می آورد.
در آخرین نشست پارلمان ۱۲۸ نفره لبنان، که با حضور ۱۱۲ نماینده برگزار شد، این نشست نتیجه ای دربر نداشت و برای ششمین بار جلسه انتخاب رییس جمهور جدید به تعویق افتاد. (انتخاب رئیس جمهور لبنان نیاز به رای دو سوم نمایندگان پارلمان این کشور دارد)
در جلسه پنجشنبه پارلمان لبنان نمایندگان حاضر ۴۶ برگه سفید، ۴۳ رای برای "میشل معوض"(نامزد مورد حمایت آمریکا)، ۹ رای به نام لبنان الجدید، ۷ رای برای "عصام خلیفه"، ۳ رای برای "زیاد بارود"، یک رای برای "سلیمان فرنجیه" و یک رای نیز برای "میشل ظاهر" به صندوق انداخته و ثبت گردید و ۲ رای نیز باطله اعلام شد.

نامزدهای ریاست جمهوری لبنان چه کسانی هستند؟
نامزدهای ریاست جمهوری لبنان دو گونه می باشند، آنهایی که مثلث شوم و یا همان آمریکا، فرانسه و عربستان و احزاب وابسته به آنها از او حمایت می کنند که روی یک فرد خاص اجماع ندارند و گزینه های بعدی هم به حزب الله و حامیان مقاومت باز می گردد که آنها هنوز گزینه واحدی را معرفی نکرده اند.

باید گفت در حال حاضر طرف‌های خارجی پررنگ‌ترین بازیگران در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان هستند. "دوروتی شیا" سفیر آمریکا در بیروت چندی پیش اعلام کرده بود که "میشل معوض" نامزد مورد حمایت واشنگتن برای ریاست جمهوری لبنان است.
برخی منابع اعلام کردند که فرانسه به عنوان یکی دیگر از بازیگران خارجی در امور سیاسی لبنان قصد دارد گفت وگویی با "جبران باسیل" رئیس جریان آزاد ملی و «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی درباره نامزدی "سلیمان فرنجیه" رئیس جریان المرده برای ریاست‌جمهوری آینده لبنان داشته باشد.
قبل از آمریکا و فرانسه کشور دیگری که به عنوان طرف خارجی به طور علنی اقدام به نقش‌آفرینی یا بهتر بگوییم مداخله‌جویی در پرونده انتخاب رئیس جمهور لبنان کرده عربستان است و "ولید البخاری" سفیر این کشور در بیروت بازیگردان اصلی برنامه‌های ریاض در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان محسوب می‌گردد.
در این بین به نظر می‌رسد که هم‌پیمانان ریاض در لبنان منتظر بازگشت "ولید البخاری" سفیر عربستان به بیروت هستند و می‌خواهند دیدگاه سعودی‌ها را درباره نامزد ریاست‌جمهوری لبنان بدانند.
از سوی دیگر پاریس در تلاش برای فعال کردن تماس‌های خود با حزب‌الله است تا دیدگاه این جریان مهم در لبنان را درباره پرونده ریاست‌جمهوری لبنان بداند. در واقع فرانسوی‌ها روی اعتبار و جایگاه حزب‌الله در عرصه سیاسی لبنان برای مدیریت امور در پرونده ریاست‌جمهوری حساب خاصی دارند و می دانند بدون کسب نظر حزب الله کاری در لبنان پیش نمی رود.
"میشل معوض" و "عصام خلیفه" نمایندگان عضو پارلمان لبنان دو نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری این کشور هستند که چندان شناخته شده نمی باشند، اما در چند نشست اخیر پارلمان لبنان با یکدیگر رقابت کرده، ولی هیچ یک آرای کافی را کسب نکرده‌اند، البته به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه هیچ یک از دو نامزد یاد شده شانس انتخاب شدن را ندارند.
اما گزینه‌های دیگری نیز در این راستا مطرح شده که نام آنها به طور رسمی در پارلمان به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری آینده معرفی نشده است. بارزترینِ این گزینه‌ها "جبران باسیل" رئیس جریان آزاد ملی و وزیر خارجه سابق لبنان و "ژوزف عون" فرمانده ارتش لبنان هستند.
درباره جبران باسیل، با وجود اینکه نتایج نظرسنجی‌ها طی ماه‌های گذشته نشان می‌داد او شانس زیادی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری لبنان دارد اما باسیل بارها تاکید کرده که قصدی برای نامزدی این منصب ندارد و همچنان به موضع خود پایبند است.
"ژوزف عون" نیز از دیگر گزینه‌های برجسته برای ریاست‌جمهوری لبنان است که از دو سال قبل زمزمه‌های زیادی درباره انتخاب او به عنوان جانشین «میشل عون» شنیده ‌شده، هرچند آمریکا روی میشل عوض سرمایه گذاری کرده، اما اطلاعات رسانه‌ها و منابع سیاسی لبنان نشان می‌دهد که واشنگتن و ریاض احتمالا روی انتخاب ژوزف عون اتفاق نظر دارند، اما در عرصه داخلی لبنان حزب بارزی از وی حمایت نمی‌کند و به ویژه جریان آزاد ملی به ریاست جبران باسیل تاکید کرده که کاملا با انتخاب ژوزف عون مخالف است. سایر احزاب و نیروهای سیاسی لبنان نیز موضع دقیقی درباره فرمانده ارتش این کشور برای تصدی پست ریاست ‌جمهوری اتخاذ نکرده‌اند و ابهامات زیادی درباره این گزینه وجود دارد.

نظر حزب الله و جنبش امل درباره نامزد ریاست جمهوری لبنان
حزب الله و جنبش امل تا این ساعت به طور علنی نظر خود را درباره نامزد ریاست جمهوری لبنان اعلام نکرده اند، ولی سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود مشخصات مورد نظرش را درباره رییس جمهور مطلوب این جنبش اعلام کرد ولی به فرد خاصی اشاره نکرده است.
شیخ "علی دعموش" معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله نیز چندی پیش طی سخنانی با اشاره به مداخلات آمریکا در امور داخلی لبنان برای فتنه‌افروزی در این کشور اعلام کرد که لبنانی‌ها رئیس جمهوری را می‌خواهند که تابع اراده آمریکا نباشد.
دعموش تاکید کرد که «عامل اصلی درد و رنج لبنانی‌ها دولت آمریکاست که لبنان را محاصره کرده و بر مشکلات آنها می‌افزاید و با جلوگیری از رسیدن کمک‌ها به لبنان و مانع‌تراشی در روند رسیدن گاز و برق به لبنان در صدد تعمیق بحران‌ها و چالش‌های این کشور است. آمریکا همچنین مانع حل پرونده آوارگان (سوری) در لبنان شده و در امور داخلی کشور ما نیز مداخله می‌کند و تلاش دارد رئیس جمهوری را به لبنان تحمیل کند که تابع اراده آمریکایی‌ها باشد.
وی تصریح کرده که «دولت آمریکا امروز قصد دارد لبنان را نابود و اوضاع را در داخل این کشور منفجر کند و این همان چیزی است که معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه به آن اشاره و درباره سناریو خطرناکی صحبت کرد که نتیجه آن فروپاشی کامل لبنان و بازسازی این کشور طبق منافع آمریکا و رژیم اسرائیل است؛ زیرا مقاومت تهدیدی بزرگ برای اسرائیل بوده و لبنان را در برابر طمع‌ورزی‌های دشمن، قوی می‌سازد».
«لبنانی‌هایی که هنوز آمریکا را دوست می‌دانند و در حل بحران‌ها روی آن شرط می‌بندند، باید بدانند آنچه آمریکا برای مردم لبنان می‌خواهد، نزاع، مرگ، ویرانی و کشتار و تبدیل کشورشان به خاکستر است و واشنگتن همه این کارها را برای محافظت از اسرائیل و امنیت این رژیم انجام می‌دهد. آمریکا هیچ‌گاه دوست لبنان نبوده بلکه همواره اصلی‌ترین عامل ویرانی و درد و رنج در این کشور بوده است.»

چه کسی بیشترین شانس را برای رییس جمهور شدن لبنان دارد؟
اخبار موجود نشان می دهد که حضور "سلیمان فرنجیه" در اجلاس موسوم به «کنفرانس توافق طائف» که چندی پیش توسط سفارت عربستان در لبنان برگزار شد یک اقدام حساب شده بوده و او قبلا برنامه سیاسی خود را با فرانسوی‌ها در میان گذاشته بود. همچنین اقدامات محتاطانه فرنجیه موجب شده که سعودی‌ها نتوانند دلیلی برای مخالفت با او ارائه کنند. پاریس نیز تاکید کرده که با ریاست‌جمهوری فرنجیه در لبنان مشکلی ندارد، اما او برای رسیدن به این منصب نیازمند جلب حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
نکته قابل تامل در خصوص سلیمان فرنجیه این است که وی تا این ساعت هنوز از معرفی خود به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری آینده لبنان اجتناب کرده و احتمالا به این دلیل است که نمی‌خواهد نام او هم مانند سایر نامزدها در جلسات پارلمان لبنان بسوزد. در واقع فرنجیه منتظر فراهم شدن شرایطی است که به او امکان موفقیت تضمینی در نبرد ریاست‌ جمهوری را می‌دهد.
"نجیب میقاتی" نخست‌وزیر دولت موقت لبنان نیز در گفت وگو با شبکه الجزیره اعلام کرده که، رئیس جمهور جدید باید فورا برای ساماندهی فعالیت سیاسی انتخاب شود. رئیس جمهور جدید باید مقبولیت همگانی داشته باشد و رئیس جمهوری نباشد که دیگران را به چالش بکشد؛ من روابط تاریخی با سلیمان فرنجیه دارم و امیدوارم که او رئیس جمهور آینده لبنان شود.
بنابر فضای سیاسی لبنان و اخبار موجود "سلیمان فرنجیه" نسبت به نامزدهای دیگر شانس بیشتری برای عهده دار شدن ریاست جمهوری لبنان را دارد، اما باید صبر کرد و دید که قدرت های خارجی و احزاب داخلی لبنان روی چه کسی به نتیجه خواهند رسید.
نکته مهم در خصوص شرایط فعلی و انتخاب رییس جمهور لبنان این است که، مقامات سیاسی و احزاب این کشور باید سریعا رییس جمهور این کشور را انتخاب کنند تا شیرینی پیروزی اخیر کسب شده در خصوص تعیین مرز دریایی با رژیم صهیوئیستی که این امکان را به لبنانی ها برای استخراج نفت و گاز می دهد و می تواند قسمت زیادی از مشکلات لبنان را برطرف کند، بیشتر حس شود.
   

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار