کد خبر: 1115924
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار با مراجع عظام قم:
معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته در سفر به استان قم با مراجع و آیات عظام ملاقات کرد و ضمن ارائه گزارش عملکرد دولت و وضعیت اداره کشور گفت: در دولت تلاش می‌کنیم با افزایش سرانه‌ها، رونق سرمایه‌گذاری و همچنین توجه به اشتغال و مسکن به سرعت به جایگاه مناسب خودمان در منطقه و جهان برسیم.
هادی غلامحسینی

معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته در سفر به استان قم با مراجع و آیات عظام ملاقات کرد و ضمن ارائه گزارش عملکرد دولت و وضعیت اداره کشور گفت: در دولت تلاش می‌کنیم با افزایش سرانه‌ها، رونق سرمایه‌گذاری و همچنین توجه به اشتغال و مسکن به سرعت به جایگاه مناسب خودمان در منطقه و جهان برسیم.
شرایط خطیر اقتصادی به ارث رسیده از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم، وضعیتی بود که اگر خود دولت دوازدهم نیز امروز سر کار بود، بی‌شک اداره امور برایش بسیار سخت و دشوار بود به ویژه اینکه در سال‌های پایانی در رشد هزینه‌های جاری به تصور اینکه برجام احیا و تحریم‌ها رفع می‌شود، بسیار زیاده‌روی شد. در این میان بررسی اظهارات مقامات دولت سیزدهم نشان می‌دهد رشد هزینه‌های جاری با اینکه مجالی برای پوشش هزینه‌های عمرانی نداده، اما دولت تلاش کرده است با سیاست‌هایی، چون صادرات بیشتر نفتی و غیرنفتی و اصلاح ارز ترجیحی امور عمرانی ضروری را تا جای ممکن پوشش دهد.
یکی از مشکلات اساسی اقتصاد ایران ناترازی بودجه است که در حقیقت بخشی از ناترازی سیستم پولی نیز در دل همین چالش قرار می‌گیرد. ناترازی مذکور آنقدر حجمش قابل ملاحظه است که معمولاً می‌بینیم دولت‌ها مجال چندانی برای کنترل نرخ تورم، بیکاری و تأمین مالی امور عمرانی و سرمایه‌گذاری ندارند، زیرا تقریباً هر چهار هفته یک بار باید دههاهزارمیلیارد تومان هزینه جاری در بخش بودجه عمومی تأمین شود. در حقیقت مابه‌ازای این پرداخت‌ها، کالا و خدمات در اقتصاد ایران تولید یا وارد نمی‌شود، به همین دلیل است که ماه به ماه شاهد رشد نرخ مسکن، اجاره‌بهای مسکن و مواد غذایی هستیم.
تأمین بودجه ناتراز کشور در حالت عادی برای خود کم بود که چالش ۱۰ ساله تحریم و رشد بدهی‌های داخلی شرایطی ایجاد کرده که اداره امور جاری کشور سخت و پیچیده شده و نکته جالب این است که تحریم‌کنندگان امروز به روی خود نمی‌آورند که با خسارت ۵۰۰ میلیارد دلاری که با تشدید تحریم‌ها به ملت ایران زدند، در حقیقت آینده چندین نسل و به ویژه نسل‌های معروف به دهه‌های ۸۰ و ۹۰ را به باد داده‌اند، زیرا سرمایه‌گذاری‌ای که باید به شکل روتین در این سال‌ها انجام می‌گرفت تا آینده این نسل‌ها تأمین شود، هزینه امور جاری شد و امروز شرایطی در اقتصاد ایران رقم خورده است که کنترل تورم و سرمایه‌گذاری به میزان استهلاک دیگر به این سادگی‌ها نیست، اما دولت سیزدهم در تلاش است وضعیت را تا حد ممکن مدیریت کند و بهبود ببخشد.
هر چند اتفاقات اخیر کشور مربوط به ناآرامی‌ها ریشه در تحریم‌های ظالمانه دارد، اما این امور نیاز به تبیین برای چهره‌های سرشناس جامعه در حوزه‌های مختلف دارد که باید با مردم و پایگاه‌های اجتماعی که آن‌ها را امین و معین خود می‌دانند، دراین رابطه سخن بگویند تا راه برای حل مسائل و مشکلات پیموده شود.
ارائه گزارش عملکرد
در همین راستا محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور دیروز به قم سفر کرد و در دیدار با آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی با تشریح وضعیت کشور در مقطع آغاز به کار دولت سیزدهم به تبیین اقدامات صورت‌گرفته برای اصلاح یارانه‌ها، تأمین کالا‌های اساسی، کاهش تورم، تولید مسکن، افزایش نرخ اشتغال، رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم پرداخت.
وی با اشاره به ظرفیت‌ها و امکانات کشور گفت: سال گذشته ۳۶۰هزارمیلیارد تومان یارانه پرداخت کردیم ولی برخی مردم از این یارانه‌ها بهره نمی‌بردند و این عادلانه نبود.
دکتر مخبر ادامه داد: امروز با عالادنه‌سازی یارانه‌ها هیچ خانواده‌ای نداریم که درآمد حداقلی را نداشته باشد.
معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: در دولت تلاش می‌کنیم با افزایش سرانه‌ها، رونق سرمایه‌گذاری و همچنین توجه به اشتغال و مسکن به سرعت به جایگاه مناسب خودمان در منطقه و جهان برسیم.
مخبر با ابلاغ سلام رئیس‌جمهور، از مراجع عظام به عنوان سرمایه معنوی نظام اسلامی یاد کرد و دعای خیر آن‌ها را پشتوانه دولت مردمی دانست.
آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی هم در این دیدار با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات دولت در توجه به رفع مشکلات کشور و مردم اظهار داشت: همه انسان‌ها دارای مسئولیت اجتماعی هستند و مسئولیت دولت در این زمینه مضاعف است.
دولت برنامه‌های گسترده‌ای برای توسعه کشور در دست اقدام دارد
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور و نواقص و کاستی‌ها در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم ارائه کرد و گفت: امروز با تلاش‌های دولت سیزدهم بخشی از مشکلات مرتفع شده و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف صورت گرفته است.
معاون اول رئیس‌جمهور به تشریح اقدامات دولت در حوزه اشتغال‌زایی، ساخت مسکن، توسعه ترانزیت و طرح‌های آبرسانی اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از منابع داخلی و خارجی در بخش‌های مختلف انجام شده است و برنامه‌ریزی خوبی برای واگذاری زمین به مردم علاوه بر طرح‌های احداث مسکن در دست اقدام قرار دارد.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به برنامه‌های دولت برای تأمین آب مورد نیاز برخی استان‌ها خاطر نشان کرد: دولت موضوع پنج خط انتقال آب را از خلیج‌فارس و دریای عمان در دست اقدام دارد تا بتوانیم در استان‌هایی که با مشکل آب مواجه هستند، مسائل را برطرف کنیم.
وی همچنین از برنامه دولت برای توسعه خطوط ریلی کشور و تکمیل زیرساخت‌های ترانزیتی خبر داد و گفت: برای این منظور مجوز‌هایی دریافت کرده‌ایم تا تأمین مالی این طرح‌ها را به خوبی انجام دهیم.
معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت به دنبال فعال کردن بخش خصوصی و سپردن امور به دست مردم است، تصریح کرد: باید بخش خصوصی به شکل واقعی در کشور فعال باشد تا مسائل و مشکلات زودتر مرتفع شود که تحقق این امر از یک سو نیازمند بستر‌سازی از طرف دولت و حاکمیت است و از سوی دیگر لازم است فرهنگ‌سازی برای پذیرش این موضوع در کشور اتفاق بیفتد.
وی همچنین بر اهمیت ارتباط هر چه نزدیک‌تر میان دولت و حوزه تأکید کرد و گفت: لازم است ارتباطات و روابط میان دولت و حوزه بیش از گذشته تقویت شود تا بتوانیم ضمن انتقال دغدغه‌های طرفین، همفکری و هماهنگی بیشتری برای حل مسائل و مشکلات کشور داشته باشیم.
آیت‌الله اعرافی نیز در این دیدار با بیان اینکه ارتباط دولت با مراجع و علما اثرات مثبتی در پیشبرد اهداف کشور به همراه دارد، از دولت و به ویژه رئیس‌جمهور به خاطر اقدامات صورت‌گرفته، مدیریت کرونا و گام‌های برداشته‌شده در جهت حل مشکلات کشور قدردانی کرد.
آیت‌الله اعرافی همچنین بر لزوم برنامه‌ریزی و تلاش مجدانه برای حفظ نخبگان و استفاده از آن‌ها در برنامه‌های کشور تأکید کرد و گفت: لازم است دولت اهتمامی جدی برای اجرای سند تحول آموزش و پرورش داشته باشد و در برنامه هفتم موضوعاتی همچون فعال‌سازی بخش خصوصی، توجه به نخبگان، تولید محتوای فاخر فرهنگی و تقویت اقتصاد مناطق محروم کشور مورد توجه قرار گیرد.
گزارش شما نافع و امیدبخش بود
مخبر همچنین در دیداری با آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کشور و عملکرد دولت، کشور را دارای مزیت‌ها و نعمت‌های خدادادی کم‌نظیری دانست که با اتکا به هر یک از آن‌ها می‌توان کشور را به خوبی اداره کرد.
وی به اقدامات دولت در خصوص تأمین کالا‌های اساسی، فروش نفت، اصلاح یارانه ها، انتقال آب، تأمین انرژی، سرمایه‌گذاری خارجی، دیپلماسی منطقه‌ای، مسکن و اشتغال اشاره و برنامه‌های دولت را برای کنترل تورم و رشد اقتصادی کشور تشریح کرد.
معاون اول رئیس‌جمهور با تقدیر از مواضع مراجع و علما در حمایت از دولت افزود: تدابیر و نظرات مراجع معظم راهگشای دولت در مسیر حل مشکلات مردم و پیشرفت کشور خواهد بود.
آیت‌الله جوادی‌آملی در این دیدار گزارش معاون اول رئیس‌جمهور را گزارشی نافع و امیدبخش دانست و بر تلاش و خدمت بیشتر برای رفع مشکلات قشر‌های مختلف مردم تأکید کرد. ایشان مردم ایران را مردمی محترم، فهمیده و فداکار دانست و تأکید کرد: مردم جایگاه مهمی دارند و باید با عزت و آبرو اداره شوند. ایشان قرآن را حافظ جمهوری اسلامی دانستند و با توجه به هجمه‌های همه‌جانبه دشمن، حل مشکلات جاری را مورد تأکید قرار دادند.
دیدار معاون اول رئیس‌جمهور با آیت‌الله محفوظی
از سوی دیگر معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار با آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ عباس محفوظی از مراجع تقلید و استادان حوزه علمیه ضمن آرزوی صحت و سلامتی برای این مرجع تقلید، گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در دولت ارائه کرد.
آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ عباس محفوظی نیز در این دیدار از اقدامات دولت در حوزه خدمت‌رسانی به مردم تقدیر کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار