کد خبر: 1115859
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
اهداف اجلاس گروه ۲۰ با اقدامات تنبیهی آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی شرکت کننده در این اجلاس علیه روسیه که منجر به کاهش عرضه گاز اروپا و ورود این قاره به بحران انرژی شد، در تضاد است.
پایگاه خبری المیادین در گزارشی به بررسی موضوع نشست سران گروه ۲۰ (G۲۰)در جزیره بالی اندونزی و چالش‌ها و موانع پیش روی این نشست پرداخته و این سوال را مطرح کرد که اجلاس گروه ۲۰ که سیاست‌های مرتبط با تقویت ثبات مالی بین‌المللی را بررس، می‌کند و کشورهای متخاصم و رقیب را از نظر اقتصادی و سیاسی گرد هم می‌آورد، چگونه می‌تواند به راه حل‌هایی منجر شود؟

در این گزارش آمده است: عکس دسته‌جمعی از رهبران گروه ۲۰ در اندونزی گرفته نشد و این بازتابی از واقعیت اجلاسی است که کشورهای متخاصم اقتصادی و سیاسی را گرد هم آورده است. این نشست با هدف بحث درباره بحران انرژی با توجه به جنگ جاری در اوکراین برگزار می‌شود و پیش بینی می‌شود توافق نامه‌ای اتخاذ شود که اصول گذار به انرژی پاک را تقویت کند.

گروه ۲۰ که متشکل از ۱۹ کشور به اضافه اتحادیه اروپا است، نزدیک به دو سوم جمعیت جهان، ۸۵ درصد تولید اقتصاد جهانی و ۷۵ درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد.

عکس دسته جمعی از رهبران G۲۰ در اندونزی گرفته نشد و این، بازتابی از واقعیت اجلاسی است که کشورهای متخاصم اقتصادی و سیاسی را گرد هم آورده است

۲۰ عضو شرکت کننده در نشست سران گروه ۲۰ عبارتند از: آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، کره جنوبی، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکیه، انگلیس، آمریکا و اتحادیه اروپا. گروه ۲۰ در سال ۱۹۹۹ با تشکیل جلسه وزرای دارایی و رؤسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو آغاز به کار کرد تا بعداً به یک اجلاس سالانه تبدیل شود که در آن سران کشورها شرکت می‌کنند.

نشست امسال گروه ۲۰ بزرگترین گردهمایی رهبران کشورهای جهان از زمان شروع همه‌گیری کووید -۱۹ است و اندونزی به عنوان کشور میزبان، دستور کار این نشست را تمرکز بر بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری، اقدامات بهداشت جهانی و انرژی پایدار تعیین کرده است. اما اهداف این اجلاس با اقدامات تنبیهی آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی شرکت کننده در اجلاس علیه روسیه که منجر به کاهش عرضه گاز اروپا و ورود این قاره به بحران انرژی شد، در تضاد است. علاوه بر سخنرانی‌های کلیدی رهبران جهان، مجموعه‌ای از گفت‌وگوهای دوجانبه با پس‌زمینه تنش در کشورهای جهان در نتیجه جنگ اوکراین، پیامدهای اقتصادی جهانی متعاقب آن، بحران آب‌وهوایی و برنامه هسته‌ای کره‌شمالی برگزار خواهد شد.

اختلافات ژئوپلیتیکی؛ مشارکت ضعیف روسیه و تلاش برای مهار چین

در حالی که شعار اجلاس امسال گروه ۲۰« بهبودی دوباره و قوی‌تر با هم» است، اختلافات ژئوپلیتیکی در کانون توجه قرار دارند. رئیس اجلاس سران یعنی جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی، امیدوار است که اجلاس گروه ۲۰ فرصتی را برای برخی از بزرگترین قدرت‌های جهان فراهم کند تا اختلافات خود را کنار بگذارند و بر روی پرداختن به چالش‌های جهانی برآمده از خطرات بهداشتی مداوم ناشی از همه گیری کووید -۱۹ رکود اقتصادی در آینده و توسعه پایدار تمرکز کنند.

با این حال، جنگ در اوکراین و بحران‌های اقتصادی و غذایی ناشی از آن، علاوه بر تشدید تنش بین چین و آمریکا، بر گروه ۲۰ سایه افکنده است. «رتنو مرسودی» وزیر امور خارجه اندونزی پیش از این به «مشکل برگزاری اجلاس در میان این شرایط ژئوپلیتیکی پرتنش» اشاره کرده و گفته بود که ممکن است این سخت‌ترین نشستی باشد که گروه بیست برگزار می‌کند. در همین زمینه، روزنامه پولیتیکو به نقل از منابعی گزارش داد که اندونزی از غرب خواسته است تا در اجلاس G۲۰ لفاظی خود را نسبت به روسیه تعدیل کند تا از اختلاف درباره توافق بر سر بیانیه نهایی جلوگیری شود.

روزنامه پولیتیکو به نقل از منابعی گزارش داد که اندونزی از غرب خواسته است تا در اجلاس G۲۰ لفاظی خود را نسبت به روسیه تعدیل کند تا از اختلاف درباره توافق بر سر بیانیه نهایی جلوگیری شود

رئیس جمهور اندونزی درخواست حذف روسیه از نشست را رد و ابراز امیدواری کرد که این نشست فرصتی برای گفتگوی همه جانبه باشد. وی همچنین از ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین که عضوی از اجلاس نیست، دعوت کرد، اما زلنسکی از مشارکت حضوری امتناع و به سخنرانی تصویری بسنده کرد. روسیه نیز سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور را به جای پوتین راهی این اجلاس کرد.

اندکی پیش از اجلاس سران گروه ۲۰ ، روسیه از این گروه خواست تا صحبت در مورد امنیت را متوقف و بر مهم‌ترین مشکلات اجتماعی و اقتصادی جهان تمرکز کنند. در بیانیه وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده که مهم است گروه ۲۰ تلاش‌های خود را بر روی تهدیدات واقعی و نه خیالی متمرکز کند.

این در حالی است که نشست سران گروه ۲۰ و جلسات مربوط به آن در اوایل امسال به مجمعی برای دیگر کشورهای عضو تبدیل شد تا شکایات خود را علیه روسیه بیان کنند. در نشست گروه ۲۰ در ماه آوریل گذشته، وزرای دارایی آمریکا، انگلیس و کانادا در حالی که نمایندگان روسیه صحبت می‌کردند، نشست را ترک کردند. در نشست دیگر G۲۰ در ماه ژوئیه برای ایجاد مقدمات نشست این هفته در جزیره بالی، دیپلمات‌های حاضر در صدور بیانیه جمعی معمول ناکام ماندند. در ماه سپتامبر نیز تلاش‌ها برای دستیابی به تصمیمات چند جانبه در زمینه آموزش و آب و هوا به دلیل محکومیت جنگ در اوکراین با شکست روبرو شد.

نزدیکی بین‌المللی با چین در اجلاس G۲۰

در حالی که توجهات بسیاری به خبر حضور روسیه و اوکراین در این اجلاس معطوف شده بود، حضور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و «شیء جین پینگ» همتای چینی او و دیدار روز دوشنبه آنها بیش از رویداد اصلی مورد توجه قرار گرفت. رهبران دو ابرقدرت رقیب برای اولین بار در دوران ریاست جمهوری بایدن پیش از اجلاس امروز، رو در رو ملاقات کردند و دیدار آنها در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین دو دولت بر سر اختلافات سیاست تجاری، اوکراین و تایوان انجام شد.

نشست سران گروه ۲۰ به رؤسای آمریکا و چین این فرصت را داد تا با یکدیگر دیدار کنند. این دیدار پس از انتخابات میان دوره‌ای برگزار شد که به طرز شگفت‌انگیزی برای حزب دموکرات خوب پیش رفت و شیء نیز به تازگی سومین دوره تاریخی خود را در رأس حزب کمونیست حاکم آغاز کرده است. خبرگزاری بلومبرگ آمریکا معتقد است که بایدن در جریان گفتگو با همتای چینی به دنبال ایجاد زمینه‌ای برای توسعه روابط واشنگتن و پکن و جلوگیری از بدتر شدن روابط بین دو طرف بوده است.

رسانه‌های آمریکایی معتقدند که بایدن در گفتگو با همتای چینی به دنبال ایجاد زمینه‌ای برای توسعه روابط واشنگتن و پکن و جلوگیری از بدتر شدن روابط بین دو طرف بوده است

بلومبرگ به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که بایدن به دنبال جلوگیری از وخامت بیشتر روابط بین ایالات متحده و چین است و همچنین در پی کاهش خطرات اشتباهات و تفسیرهای نادرست در ارتباطات بین دو کشور است، زیرا او متوجه شده است که روابط بین دو کشور آمریکا و چین از بسیاری جهات برای واشنگتن حائز اهمیت است.

رئیس جمهور چین علاوه بر دیدار با بایدن، کمتر از دو هفته پس از میزبانی از «اولاف شولز» صدراعظم آلمان در پکن، با «امانوئل مکرون» همتای فرانسوی خود نیز گفتگو خواهد کرد. با وجود اینکه پکن بزرگترین شریک تجاری استرالیا است، استرالیا پس از سال‌ها سردی روابط، با رئیس جمهور چین مذاکره خواهد کرد.

 

برگزاری اجلاس سران گروه ۲۰ در سایه اقتصاد جهانی بی ثبات

اجلاس امسال در حالی برگزار می‌شود که جهان به سمت رکود جهانی پیش می‌رود. بانک‌های مرکزی کشورها نرخ‌های بهره را برای مهار تورم افزایش می‌دهند، اما قیمت‌ها در تلاش برای بازگشت به سطح قبل از همه‌گیری است. بانک جهانی گزارش می‌دهد که این افزایش‌ها، همراه با فشارهای بازار مالی، می‌تواند رشد تولید ناخالص داخلی جهانی را تا ۰.۵ درصد در سال آینده کاهش دهد. این امر موجب بی‌ثباتی اقتصادهای بزرگ و تضعیف قابل توجه روند کاهش فقر در کشورهای در حال توسعه می‌شود.

اختلالات مربوط به همه‌گیری کرونا، به‌ویژه در چین، زنجیره‌های تأمین بین‌المللی را پیچیده کرده و باعث تنگناهایی در تجارت شده و فعالیت‌های اقتصادی جهانی را با مشکل مواجه کرده است. جهان به سمت بحران‌های امنیت غذایی و انرژی ناشی از درگیری‌های منطقه‌ای، از جمله جنگ در اوکراین و بلایای طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی پیش می‌رود.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار