کد خبر: 1115443
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی فقط یکی از مقامات این رژیم است که ضمن مخالفت شدید با اقدام سازمان ملل علیه اشغالگری صهیونیست‌ها، تا جایی پیش رفته که حتی آن را در جهت تحقق منافع مردم فلسطین مؤثر ندانسته و تأکید کرده که اختلافات موجود از کانال سازمان‌های بین‌المللی حل نخواهد شد. با این حال، جنبش حماس با قدردانی از کشور‌هایی که رأی مثبت داده‌اند، از پیشرفتی تاریخی سخن گفته است.
کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل شامگاه جمعه بنا به پیشنهاد فلسطین با صدور حکمی، از دیوان بین‌المللی کیفری خواست استفساریه خود را درباره ماهیت حقوقی اشغالگری استعماری اسرائیل در فلسطین از جمله قدس اشغالی اعلام کند. طبق این قطعنامه، فلسطینی‌ها از دادگاه لاهه می‌خواهند حکم کند که اشغالگری رژیم صهیونیستی مطابق آنچه در قطعنامه شماره ۲۴۲ شورای امنیت آمده، موقتی نیست و این اشغالگری باید از طریق مذاکرات براساس فرمول زمین در برابر صلح پایان یابد. ۹۸ کشور عضو سازمان ملل به این طرح رأی مثبت داده و در مقابل ۱۷ کشور از جمله امریکا، ایتالیا، آلمان، استرالیا، کانادا، اتریش و جمهوری چک به آن رأی مخالف و ۵۲ کشور نیز رأی ممتنع دادند.
مقامات صهیونیست به شدت به این اقدام سازمان ملل حمله کردند. یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توئیتی نوشت، «تل‌آویو به شدت با این اقدام فلسطین در سازمان ملل مخالف است. این اقدام واقعیت را تغییر نخواهد داد، هیچ کمکی به مردم فلسطین نخواهد کرد و ممکن است باعث تشدید تنش شود. اسرائیل قاطعانه پیش‌نویس قطعنامه فلسطین را رد می‌کند.»‌لاپید افزود: «دوباره صحبت از اقدام یکجانبه فلسطینی‌هاست که اصول اساسی حل و فصل درگیری را تضعیف می‌کند و ممکن است به هرگونه روند احتمالی در آینده آسیب برساند. فلسطینی‌ها با اقدامات یکجانبه خواهان جایگزینی مذاکرات هستند. آن‌ها دوباره از سازمان ملل برای حمله به اسرائیل استفاده می‌کنند.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: «حمایت از این اقدام فلسطین پاداشی برای «سازمان‌های تروریستی» و مبارزه علیه اسرائیل است. ما از بسیاری از کشور‌هایی که از این قطعنامه حمایت نکرده و اعلام کردند که این راهی برای ارتقای ثبات و حل درگیری میان فلسطین و اسرائیل نیست، قدردانی می‌کنیم.»‌وی از همه کشور‌هایی که از این پیشنهاد فلسطین حمایت کردند خواست، در این موضع‌گیری خود تجدیدنظر کنند. لاپید گفت: «این درگیری از طریق سازمان ملل و نهاد‌های بین‌المللی دیگر حل نمی‌شود.»
اتهام تروریسم سیاسی به محمود عباس
بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم از شبکه اجتماعی توئیتر برای اعلام مخالفت خود استفاده کرد و نوشت، این تصمیم سازمان ملل تنها به ثبات منطقه و توانایی دستیابی به تفاهم در آینده آسیب می‌رساند. وی مدعی شد که رجوع فلسطینی‌ها به دادگاه لاهه، آن‌ها را از هرگونه دستاورد سیاسی دور می‌کند. وی گفت: «این یک گام سیاسی است که در واقعیت به خوبی تثبیت نشده است. من به عنوان «وزیر دفاع»، کار‌هایی را برای جلوگیری از چنین اقداماتی انجام داده‌ام و در آینده نیز برای جلوگیری از آن در هر سمتی که باشم تلاش خواهم کرد.»‌آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی هم موافقت سازمان ملل با درخواست فلسطین را «غیر قابل قبول» توصیف کرد و افزود: «این تصمیم در پی فعالیت تروریستی سیاسی آشکار «ابومازن» (محمود عباس) و برای برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های وی در مدیریت تشکیلات خودگردان فلسطین، ناتوانی او در تقویت اقتصاد و جذب اعتماد عمومی گرفته شد.»‌لیبرمن تصریح کرد: «ما به حمایت از نیرو‌های امنیتی و ارتش اسرائیل و حفاظت از منافع اسرائیل ادامه خواهیم داد.»
دستاوردی دیپلماتیک برای فلسطین
روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت در واکنش به موافقت سازمان ملل با این پیشنهاد فلسطین نوشت، این یعنی اسرائیل در دیوان بین‌المللی کیفری محاکمه خواهد شد. عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس درباره قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین گفت: «این قطعنامه یک دستاورد و گام مهم است که می‌توان برای مسئله ملی و حقوق ملت فلسطین روی آن حساب باز کرد. ما از تمام تلاش‌های دیپلماتیک برای حمایت از ملت‌مان قدردانی می‌کنیم و از تشکیلات خودگردان فلسطین و سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) می‌خواهیم به تلاش‌ها تا پایان ادامه بدهند و تحت هیچ‌گونه فشار امریکا و اسرائیل قرار نگیرند.» الرشق از کشور‌هایی که به نفع این قطعنامه رأی دادند، قدردانی کرد. ریاض المالکی وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین هم در این باره اظهار کرد: «کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل که کمیته ویژه رسیدگی به مسائل سیاسی و استعمارزدایی است، با درخواست فلسطین برای اعلام آرای حقوقی و نیز استفساریه عالی‌ترین هیئت قضایی بین‌المللی یعنی دیوان بین‌المللی کیفری درباره حقیقت اشغالگری استعماری اسرائیل در سرزمین فلسطین از جمله قدس موافقت کرد.» المالکی این تصمیم سازمان ملل را تاریخی خواند و گفت: «این یک پیروزی و دستاورد دیپلماتیک و حقوقی فلسطینی و بین‌المللی است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار