کد خبر: 1114403
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
نمایش «جهان بانو» باید با قیمت بلیت نزدیک به یک میلیون تومان اجرا می‌شد، اما این نمایش در بوستان بزرگ ولایت به رایگان اجرا می‌شود و هر شب بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به تماشای آن می‌نشینند.
محمدصادق عابدینی

نمایش «جهان بانو» باید با قیمت بلیت نزدیک به یک میلیون تومان اجرا می‌شد، اما این نمایش در بوستان بزرگ ولایت به رایگان اجرا می‌شود و هر شب بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به تماشای آن می‌نشینند.
نمایش میدانی «جهان بانو» به میزبانی بوستان ولایت در جنوب شهر تهران برگزار می‌شود. این نمایش که روایتگر زندگی زنان شاخص در دوره‌های مختلف تاریخی تا دوران معاصر است، هر شب میزبان بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر است.
علی اسماعیلی، تهیه‌کننده نمایش بزرگ میدانی «جهان بانو»، در نشست رسانه‌ای این نمایش گفت: «ما نزدیک به سه سال و نیم روی متن تمرکز داشتیم و حدود هفت ماه پیش‌تولید کار را انجام دادیم. نام اولیه اثر «زنان آسمانی» بود و با تغییراتی به «جهان بانو» تغییر نام داد. از سال ۹۶ که حضرت آقا فرمودند باید درباره زنان ایرانی کار تولید شود به فکر تولید این اثر افتادیم و همزمانی اجرای اثر با اتفاقات اخیر در نوع خود جالب و البته تصادفی بود.»
اسماعیلی با اشاره به اجرای رایگان این نمایش گفت: اگر می‌خواستیم برای این نمایش بلیت‌فروشی داشته باشیم، با توجه به تجهیزات و دکور‌های آن در مقایسه با کنسرت‌ها و نمایش‌های مشابه قیمت هر بلیت را باید حدود ۷۰۰هزارتومان تا یک میلیون تومان در نظر می‌گرفتیم.
تهیه‌کننده «جهان بانو» با اشاره به هزینه‌های پیدا و پنهان اجرای این نمایش میدانی ادامه داد: «بخشی از هزینه‌های پنهان مثل آماده‌سازی محل اجرا به عهده شهرداری تهران بود؛ سپاه پاسداران ۲۵۰ سرباز به عنوان هنرور مورد نیاز را تأمین کرد و اغلب تجهیزات مورد نیاز هم توسط سازمان هنری رسانه‌ای اوج تهیه شد و سوله اجرای آن را اوج ساخت.
وی با بیان اینکه نزدیک به ۷ میلیارد تومان هزینه اجرای نمایش «جهان بانو» شده‌است، گفت: نزدیک به ۲۰ درصد از این هزینه از محل نذر‌های فرهنگی مردمی تأمین شده‌است، هدف ما از جمع‌آوری نذورات فرهنگی این بود که کار را از فرم سازمانی و نهادی خارج کنیم و شکل مردمی به آن بدهیم تا هر کس به هر مقدار که دوست داشت بتواند از این کار حمایت کند.
نمایشی با ۸ استیج!
تهیه‌کننده نمایش «جهان بانو» درباره ابعاد این نمایش بزرگ گفت: «ما برای تولید این کار بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ پروژکتور استفاده کرده‌ایم و هشت استیج با ۷۵ متر مکعب دکور‌سازی در «جهان بانو» استفاده شده‌است.»
اسماعیلی اضافه کرد: «در طول نمایش شاهد این هستیم که ۲۰ بار دکور‌ها عوض می‌شوند و هر کدام از دکور‌ها یک فضای خاص را به تصویر می‌کشد.»
۲۰ بار بازنویسی کردیم
حسن بزرا، کارگردان نمایش جهان بانو، درباره شکل‌گیری ایده ساخت این نمایش میدانی گفت: طرح اولیه این نمایش در سال ۹۷ آماده شد و تا امروز بیش از ۲۰ بار نمایشنامه آن بازنویسی و اصلاح شده‌است. با توجه به اینکه موضوع این اثر درباره بانوان بود و بخش عمده مخاطبان ما را نیز خانم‌ها تشکیل می‌د‌ادند، حتی بخش‌هایی از متن را برای تعدادی از کارشناسان در حوزه‌های مختلف ارسال کردیم و نظرات و ایرادات آن‌ها را نیز در متن اعمال کردیم.»
تهران پایگاه ثابتی برای نمایش میدانی ندارد
تهیه‌کننده «جهان بانو» با اشاره به اینکه تهران پایگاه ثابتی برای اجرای نمایش‌های میدانی ندارد، گفت: «تهران بوستان‌های زیادی دارد که فاقد کارکرد فرهنگی هستند، این بوستان‌ها می‌توانند به عنوان محلی برای برگزاری نمایش‌های میدانی باشند.»
اسماعیلی با استقبال از تصمیم شهرداری تهران برای در نظر گرفتن زمینی برای برگزاری نمایش‌های میدانی در جنوب تهران گفت: «شهرداری تهران زمینی را در نزدیکی بهشت زهرا به عنوان پایگاه اجرای نمایش میدانی برای مردم جنوب تهران در نظر گرفته‌است. امیدوارم تهران دارای پایگاه‌های ثابتی برای برگزاری نمایش‌های میدانی شود.»
سرباز‌هایی که در «جهان بانو» هنرمندی می‌کنند
برگزاری نمایش بزرگ میدانی جهان بانو با حضور تعدادی از سربازان سپاه به عنوان هنرور اجرا می‌شود، تهیه‌کننده این نمایش درباره به کارگیری سرباز‌ها به به عنوان هنرور توضیح داد: «این نوع نمایش از ابتدا متکی به چهره‌ها نبود، بلکه متکی بر کار تیمی است که آن را جلو می‌برد. کار اهل‌بیت زمین نمی‌ماند و هر کسی که از این کار کنار بگیرد، عده‌ای دیگر جای آن را می‌گیرند. البته شاید هم اگر ما به سراغ بازیگران مطرح می‌رفتیم، آن بزرگواران قبول نمی‌کردند و شاید امکان مالی آن فراهم نبود. کار تیمی نیز با اتکا به فرم و محتوا جذاب است. البته افرادی که بازی می‌کنند، استعداد‌های عجیبی دارند و برخی از آن‌ها مسیر زندگی‌شان عوض و امروز دستیار کارگردان شده‌اند و ۲۵۰ بازیگر را هدایت می‌کنند.‌ای کاش نیرو‌های مسلح روی این موضوع بیشتر کار کنند تا بعد از دو سال سربازان در حرفه‌ای که دوست دارند، کار کنند و حرفه‌ای شوند. سربازان این نمایش واقعاً بازیگر هستند.»
امکان فراهم شدن اجرا‌های نمایش‌های میدانی در دیگر شهر‌های ایران یکی از مواردی بود که تهیه‌کننده و کارگردان نمایش «جهان بانو» در این نشست خبری به آن پرداختند. نبود زیرساخت‌های مناسب برای اجرای چنین نمایش‌های بزرگی در دیگر شهرها، یکی از دلایلی است که در این نشست به آن پرداخته شد. با توجه به استقبال خوب مردم تهران از نمایش جهان بانو، انتظار می‌رود که با هماهنگی نهاد‌های فرهنگی در دیگر استان‌ها زمینه برگزاری چنین نمایش‌های میدانی بزرگی در شهر‌هایی غیر از تهران نیز فراهم شود.
نمایش «جهان بانو» از خلقت حضرت حوا آغاز شده و به فراز‌هایی از زندگی حضرت هاجر، آسیه، مریم، خدیجه، حضرت زهرا (س) و معصومه (س) اشاره می‌کند و به اثر‌گذاری زنان در دوره کشف حجاب رضا‌خانی و حضور مؤثر و بی‌بدیل‌شان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و حضور ویژه و پراهمیت آن‌ها در عرصه‌های علمی، فرهنگی و هنری می‌پردازد. این نمایش به صورت رایگان هر شب در بوستان ولایت اجرا می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار