کد خبر: 1092937
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
کتاب نمی‌خوانیم! چرا؟ چون سخت است، چون احساس نیاز نمی‌کنیم، چون تنبل و بی‌حالیم، چون معتاد به گوشی شده‌ایم، چون ارزش دانش و آگاهی را نمی‌دانیم، چون به جهل خود آگاه نیستیم.
نیره ساری

کتاب نمی‌خوانیم! چرا؟ چون سخت است، چون احساس نیاز نمی‌کنیم، چون تنبل و بی‌حالیم، چون معتاد به گوشی شده‌ایم، چون ارزش دانش و آگاهی را نمی‌دانیم، چون به جهل خود آگاه نیستیم.
هیچ وقت، هیچ کجا به ما از فواید کتابخوانی نگفتند. تمام ترغیب و تشویق ما به کتابخوانی در این شعر خلاصه شد که «من یار مهربانم/ دانا و خوش بیانم...» و دائم شنیدیم کتاب دوست ماست.
این اشعار و جملات و اطمینان از رفاقت با کتاب برای کسانی است که به‌روز‌ترین خروجی‌های کتاب و نویسندگان را می‌دانند و از خواندن هر کتابی لذت می‌برند. شاید برای من و شما کتاب، دوست نباشد و لحظات کافه نشینی و دورهمی با رفقا و دوستان سرگرمی و تفریح مطلوب‌تری برایمان باشد.
کتاب نمی‌خوانیم، اما وقتی هم بخوانیم راجع به این موضوع می‌خوانیم که بعد از بدبخت شدن چه کار باید کنیم! چگونه از شر فلانی خلاص شوم یا چگونه بعد از فلان شکست آرام شوم! در حالی که همان کتاب را اگر از قبل می‌خواندیم لااقل شیوه مواجهه ما با بدبختی پیش رو تفاوت داشت!
فارغ از بدبختی و خوشبختی، کتاب خواندن را صرفاً یک تفریح ندانیم، بلکه یک نیاز بدانیم. با هم صادق باشیم. کتاب بخوانیم تا بلکه اطلاعات‌مان بالا برود، تا بلکه کمی آگاه شویم تا بهتر صحبت کنیم، تا مهارت گفتگو کسب کنیم، تا کمتر غلط املایی در همان چت هایمان داشته باشیم. به همین سادگی...
به دنبال این باشیم مقاومت خود در برابر به دست گرفتن کتاب را بشکنیم و بالاخره از یک جایی شروع کنیم... «کتاب خواندن را از کجا شروع کنیم؟» همان «چه کتابی بخوانیم؟» است. سؤالی ساده که جواب سختی دارد. سلیقه هر کسی در انتخاب کتاب متفاوت است. سن افراد، حال و حوصله، موقعیت زندگی، معلومات فعلی و قبلی و... همه و همه در انتخاب نوع کتاب دخیل هستند، اما ما در اینجا یک پیش زمینه ساده را در نظر گرفته‌ایم تا کلیتی برای کتابخوان‌شدن را بگوییم:
گام اول: از دوستانتان که اهل کتاب هستند و با روحیه شما آشنایی دارند، سراغ کتاب‌های خوب را بگیرید.
گام دوم: کتابی را پیدا کنید که فصل‌هایش کوتاه است.
گام سوم: اگر نشستن و خواندن کتابی برایتان دشوار است یا اصلاً وقتش را ندارید، می‌توانید کتاب‌های صوتی گوش کنید.
گام چهارم: محل و زمان مناسبی را برای مطالعه انتخاب کنید که نورکافی، سکوت لازم و هوای مطبوعی داشته باشد.
گام پنجم: نسخه کتابی یک فیلم را بخوانید تا تفاوت یک فیلم و کتاب را دریابید.
گام ششم: اگر از کتابی خوشتان نیامد به سادگی آن را کنار بگذارید و بازگشت به مطالعه را به زمان دیگری موکول کنید.
گام هفتم: مفهوم آهسته و پیوسته پیمودن مسیر را رعایت کنید، یعنی کم بخوانید و همیشه بخوانید.
خلاصه اینکه نگذاریم کتاب نخواندن به شناسنامه ما تبدیل شود. به فرزندان خود کتاب خواندن را آموزش دهیم. چگونه؟! به سادگی. کتابخوان شدن فرزندان ما بستگی به خود ما دارد. وقتی ما در طول شبانه روز زمانی را به خواندن کتاب اختصاص دهیم او درک می‌کند که کتاب خواندن با ارزش است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار