کد خبر: 1089730
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
سیلاب ویرانگر فروردین ۹۸ آسیب‌های زیادی به استان‌های مختلف وارد کرد. از جمله زیرساخت‌های لرستان خسارات زیادی دید و از همان زمان برای نوسازی و رفع مشکلات به وجود آمده، قول‌های زیادی از طرف مسئولان داده شد.
سجاد مرسلی

سیلاب ویرانگر فروردین ۹۸ آسیب‌های زیادی به استان‌های مختلف وارد کرد. از جمله زیرساخت‌های لرستان خسارات زیادی دید و از همان زمان برای نوسازی و رفع مشکلات به وجود آمده، قول‌های زیادی از طرف مسئولان داده شد. تخریب جاده خرم‌آباد - پلدختر یکی از بزرگ‌ترین صدمات سیل به لرستان بود و با توجه به اهمیت موضوع از شهریور همان سال کار ساخت‌و‌ساز این مسیر شروع شد. با گذشت سه سال هنوز لرستانی‌ها منتظر انجام کار‌ها هستند و مسئولان هم با بیان اینکه ۲۰ درصد پروژه پیش‌رفته است، زمین ماندن کار‌ها را گردن نرسیدن اعتبارات می‌اندازند.

بعد از وقوع سیل بهار ۹۸ در مازندران، گلستان، لرستان، خوزستان و فارس بود که مشکلات جاده‌های لرستان بیش از هر چیز دیگری مردم را با مشکلات و معضلاتی مواجه کرد.
هنوز چند روزی از وقوع سیل نگذشته بود که بعد از بازدید وزیر راه وقت و معاون عمرانی استانداری لرستان از جاده خرم‌آباد – پلدختر، تأکید شد ساخت این محور باید در کمترین زمان ممکن شروع شود و خاتمه یابد. با توجه به اهمیت این مسیر، کار‌ها از شهریور ۹۸ آغاز شد. طول مسیر قدیم خرم‌آباد - پلدختر ۹۵کیلومتر بود که با اجرای این پروژه جدید، این مسیر به ۸۶ کیلومتر کاهش می‌یابد؛ یعنی مسیر حدود ۹ کیلومتر کوتاه می‌شود. مدیرعامل شرکت زیرساخت جاده‌ای استان لرستان با اشاره به احداث ۴۵کیلومتر جاده در پروژه خرم‌آباد - پلدختر می‌گوید: «احیای این مسیر با حذف نقاط تحت تأثیر سیلاب و... ادامه دارد.»
سیامک کیانی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون این پروژه در قالب چهار قطعه تقسیم و در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: «در این پروژه «تنگ تیر» تا «تنگ گازرده»، «تنگ گا زرده» تا «تنگ بابا بهرام»، «بابا بهرام» تا روستای «مورانی» و «مورانی» تا «پلدختر» باید ساخته شود.»
با اینکه سه سال از وقوع سیل می‌گذرد، مدیرعامل شرکت زیرساخت جاده‌ای لرستان با اشاره به اینکه مناقصه عملیات اجرایی سه قطعه از این پروژه اجرا شده است و پیمانکاران در آن‌ها مشغول به کار هستند، می‌گوید: «قطعه اول این پروژه، از «تنگ تیر» تا «تنگ گازرده» به طول ۵/۱۷ کیلومتر احداث می‌شود که از این میزان یک کیلومتر بهسازی مسیر و ما بقی احداثی است.»
وی با اشاره به احداث سه تونل در قطعه اول این پروژه عنوان می‌کند: «حفاری دو تونل تکمیل شده و در مرحله آرماتورگذاری برای شروع عملیات پوشش بتنی هستند.»
کیانی با بیان اینکه ۳۰۰میلیاردتومان برای قطعه اول در نظر گرفته شده است، می‌گوید: «فعالیت پیمانکار در این قطعه خوب است، البته انتظار بر این است که افزایش ماشین‌آلات و اکیپ‌های اجرایی فعالیت را در این قطعه بالاتر ببرند. پیش‌بینی اولیه ما در این بخش از پروژه اتصال ویسیان به معمولان تا پایان سال است.» در حال حاضر تجهیز کارگاه قطعه دوم پروژه انجام و با توجه به کمبود اعتبار، بخشی از عملیات اجرایی شروع شده، اما پیمانکار ادامه این کار را به دلیل مسائل اعتباری انجام نداده است، اما در قطعه چهارم پروژه هم فعالیت‌های عمرانی از تیر سال ۹۸ شروع شده، جایی که حدود ۲ هزار و ۷۰۰ متر تونل باید حفر شود و تاکنون فقط ۷۰۰ متر حفاری انجام شده است. به گفته مدیرعامل شرکت زیرساخت جاده‌ای لرستان این قطعه از پروژه نیز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان مطالبات دارد و پیگیری برای اختصاص تسهیلات بانکی برای این بخش انجام شده است.
مردم منتظر، مسئولان بی‌تفاوت
تقریباً سه سال از وقوع سیلاب در لرستان می‌گذرد، اما براساس گزارشی که اعلام شده است این پروژه تقریباً ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
جاده خرم‌آباد - پلدختر در شرایطی آهسته‌آهسته پیش می‌رود که مردم نیاز مبرمی به اتمام کار‌ها و استفاده از آن دارند، ولی مسئولان همه تقصیر‌ها را گردن اعتبارات می‌اندازند و خیال خودشان را راحت می‌کنند. در همین رابطه معاون عمرانی استانداری لرستان می‌گوید: «برای بحث تأمین اعتبار پروژه از دو محل در حال پیگیری هستیم، ماده ۵۶ و تهاتر نفت که اگر بتوانیم این اعتبارات را اخذ کنیم، مشکل اصلی پروژه حل می‌شود و سرعت کار بالا می‌رود. قطعه اول و چهارم فعال است و ماده ۵۶ این پروژه مصوب شده و مقداری گیر قراردادی دارد که در حال پیگیری برای حل آن هستیم.» احمدرضا دالوند با بیان اینکه این جاده یکی از جاده‌های اساسی و مهم برای لرستان و جنوب غرب کشور محسوب می‌شود ادامه می‌دهد: «غیر از آزاد راه برخی نقاط دارای مشکلاتی است، جاده جایگزینی به غیر از مسیر خرم آباد - پلدختر نداریم، در این راستا تکمیل پروژه خیلی حائز اهمیت است و باید تلاش کنیم که سرعت کار را بالاتر ببریم.» به گفته این مسئول، قطعه اول پروژه که تقریباً ۵/۱۸ کیلومتر است و با قولی که قرارگاه داده است، امید می‌رود تا پایان سال به بهره برداری برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار