کد خبر: 1089600
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲
برگزیدگان جایزه ملی داستان حماسی معرفی شدند
مراسم اختتامیه جایزه ملی داستان حماسی با معرفی برگزیدگان برگزار شد و نشان فردوسی به محمدکاظم کاظمی به پاس تلاش برای اعتلای زبان فارسی اهدا شد.

مراسم اختتامیه جایزه ملی داستان حماسی با معرفی برگزیدگان برگزار شد و نشان فردوسی به محمدکاظم کاظمی به پاس تلاش برای اعتلای زبان فارسی اهدا شد.
دومین رویداد «جایزه ملی داستان حماسی» و «سینما حماسه» به همراه اهدای نشان فیروزه هنر انقلاب اسلامی و نشان دستار فردوسی در رویداد سالانه سیمرغ برگزار شد.
منصور انوری، نویسنده پیشکسوت خراسانی، در این مراسم به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی در خراسان رضوی معرفی و نشان فیروزه هنر انقلاب اسلامی به او اعطا شد. همچنین از محمدکاظم کاظمی، شاعر افغانستانی، به پاس زحماتی که برای اعتلای ادبیات فارسی و تعامل میان ایران و افغانستان کشیده است، تجلیل و نشان دستار فردوسی به او اعطا شد. یاد سعید تشکری، نویسنده سرشناس مشهدی که سال گذشته از دنیا رفت نیز گرامی داشته شد.
تلاش رویداد جایزه ملی داستان حماسی این بود تا فرصتی برای سوق دادن توجه نویسندگان به سمت ادبیات بومی و استفاده از المان‌ها و اسطوره‌های ایرانی فراهم شود. این جایزه با محوریت حماسه‌های بومی و اقتباس از متون اصیل ایرانی برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام ویدیوئی فرستاده شده به آیین پایانی رویداد سینما حماسه گفت: هنر حماسه از سرمایه‌های بزرگ این سرزمین است. فردوسی یکی از بزرگ‌ترین حماسه سرایان ایران است که با اتکا به مکتب اهل بیت (ع) و با نگاهی به آموزه‌های قرآنی به ترویج آموزه‌های وحیانی پرداخته و کار‌های بزرگی انجام داده است. محمدمهدی اسماعیلی تأکید کرد: ما امروز در سینما، تئاتر، موسیقی، کتاب و همه بخش‌ها نیازمند روح حماسه هستیم. انقلاب اسلامی ما یک رخداد حماسی بی نظیر بود و شهدا از بزرگ‌ترین حماسه آفرینان تاریخ هستند که با بازخوانی دقیق این حوزه می‌توان در این مسیر گام‌هایی بلند برداشت.
محمد حسین زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این مراسم گفت: آنچه امروز اتفاق افتاد، ثمره یک سال تلاش دوستان ما در حوزه هنری انقلاب اسلامی است. در حوزه سینما حماسه و ادبیات داستانی، تمرکز بر این است که بتوان آنچه را که فردوسی در حوزه حماسه برای ایران خلق کرد، در ادبیات و هنر امروز نشان داد.
او با بیان اینکه باید بتوانیم عزت و استقلال کشور و غیرت حماسی را که فردوسی در شاهنامه به آن پرداخته است، در قالب‌های مختلف هنری به نسل امروز معرفی کنیم، اظهار کرد: در حوزه ادبیات داستانی به همت مرحوم استاد سعید تشکری اتفاقات بسیار خوبی افتاده است و راهی آغاز شده که در آینده بسیار پررنگ تر، پربرکت‌تر و نورانی‌تر خواهد شد. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: سینما برای مخاطبان جوان و نوجوان خود بسیار جذاب و اثرگذار خواهد بود، اما متأسفانه در سینمای ایران قهرمان و حماسه کمتری داریم که یکی از آفت‌های امروز سینماست. اما فعالیت چندماهه که به برگزاری کارگاه‌های سه روزه این رویداد ختم شد، بی‌گمان نسلی پرشور را برای آینده سینما به ارمغان می‌آورد.
اهداف دبیرخانه هنر حماسی
همچنین مجید عسگری، رئیس حوزه هنری استان گفت: حوزه هنری انقلاب اسلامی از سه سال پیش «دبیر خانه هنر حماسی» را تشکیل داد که بنا دارد آنچه موجب امید آفرینی و ساختن ایران است را با استفاده از ادبیات ملی، یعنی شاهنامه فردوسی رقم بزند. همچنین ادبیات دینی را ترویج دهد که هم در شاهنامه است و هم در سده‌های گذشته در خطه خراسان تولید شده است. دبیر دومین رویداد سینما حماسه نیز گفت: اکنون ۴۰ نفر از فیلمسازان راه خود را با سینما حماسه آغاز کرده اند و قرار است به دنبال تولیدات سینمایی داستانی و مستند بروند. سجاد انتظاری تصریح کرد: استقبال بسیار خوبی از این رویداد شد و در آن زمان ۷۷۳  اثر، هم در بخش داستانی و هم مستند به دبیرخانه رویداد ارسال شد که ۴۰ اثر انتخاب و کارگاه‌هایی نیز برگزار شد. با همراهی سازمان سینمایی سوره تولیداتی خواهیم داشت و بدین وسیله از این جریان حمایت خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار