کد خبر: 1086755
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹
در حال حاضر استان‌های مختلف کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که جملگی منتظر رسیدن مدیری کارآمد و بابرنامه برای رفع آن‌ها هستند، اما وقتی قرار می‌شود رئیس‌جمهور به همراه گروهی از وزیران وارد منطقه‌ای شود، مطالبات اولویت‌بندی می‌شوند تا بر اساس جدول بتوان در کمترین زمان به آن‌ها جامه عمل پوشاند، مثل قزوینی‌ها که تکمیل پروژه‌های آب را در صدر لیست درخواست‌های‌شان قرار داده‌اند.
حوریه ملکی

در حال حاضر استان‌های مختلف کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که جملگی منتظر رسیدن مدیری کارآمد و بابرنامه برای رفع آن‌ها هستند، اما وقتی قرار می‌شود رئیس‌جمهور به همراه گروهی از وزیران وارد منطقه‌ای شود، مطالبات اولویت‌بندی می‌شوند تا بر اساس جدول بتوان در کمترین زمان به آن‌ها جامه عمل پوشاند، مثل قزوینی‌ها که تکمیل پروژه‌های آب را در صدر لیست درخواست‌های‌شان قرار داده‌اند.

سال‌هاست قزوینی‌ها در مورد انجام پروژه‌هایی در حوزه آب استان صحبت می‌کنند و درخواست‌هایی دارند، اما با سرکار آمدن دولت‌ها، وعده‌ها برای به نتیجه رساندن آن‌ها شروع و با به پایان رسیدن آن، همه چیز به دولت بعدی منتقل می‌شود.
پروژه‌های زمین‌مانده در این بخش آنقدر مهم هستند که با تکمیل آن‌ها بخش عمده‌ای از نیاز‌ها و مشکلات مردم رفع خواهد شد. شاید اگر قرار باشد به اقدامات انجام‌شده در حوزه آب قزوین اشاره‌ای شود، بتوان به بهره‌برداری از سد «نهب» گریزی زد، اما واقعیت این است که امروز قزوین با گرفتاری و چالش‌های زیادی در زمینه کمبود آب مواجه است و تکمیل و افتتاح پروژه‌های نیمه‌کاره می‌تواند حرکتی مؤثر در رفع معضلات باشد.
پروژه انتقال آب سد طالقان به قزوین را باید به عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمرانی و استراتژیک استان در نظر داشت.
وقتی در سفر اول رئیس‌جمهور دولت یازدهم به این استان انتقال آب سد طالقان مصوب شد، اعتباری هم برای انجام آن در نظر گرفته شد، اما این پروژه هم مثل هزاران پروژه دیگر دستخوش زمان شده و حالا به خاطر اینکه طرح نیاز به اعتبار بالایی دارد، آن را متوقف کرده‌اند.
از همان زمان مسئولان از نیاز پروژه به حجم بالای اعتبارات صحبت می‌کردند و به همین دلیل برای اجرای آن که قرار است ۱۵شهر و نزدیک ۲۰۰روستای قزوین را سیراب کند، مقرر شد کار در دو فاز صورت بگیرد و در فاز نخست آب به آبیک انتقال یابد و سپس در فاز دوم دیگر شهر‌های قزوین از این آب بهره‌مند شوند.
ابتدا حجم اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه را بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرده بودند، اما وقتی در سال گذشته استاندار وقت قزوین از انعقاد قرارداد آغاز به کار این پروژه با بخش خصوصی خبر داد، اعلام کرد فاز دوم این پروژه بدون شک نیازمند اعتبار ویژه است.
در شرایطی آقایان از اعتبارات ویژه برای فاز دوم حرف می‌زدند که فاز نخست پروژه به رغم وعده دولت‌های قبل همچنان روی زمین مانده است. با اینکه شنیده می‌شود در شش ماهه نخست امسال احتمالاً فاز نخست سد طالقان به بهره‌برداری می‌رسد، ولی مردم امیدی به تکمیل آن ندارند.
هدررفت اعتبارات در گذر زمان
دی‌ماه ۱۳۹۱ بود که کلنگ ساخت سد بالاخانلو به زمین خورد. در آن زمان وزیر وقت نیرو شخصاً در این مراسم حضور داشت و با وعده‌هایش مردم قزوین را امیدوار کرد در کمترین زمان ممکن این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید؛ سدی که با خروجی‌اش می‌توانست بخشی از نیاز شرب پنج شهر بوئین زهرا، سگزآباد، شال، دانسفهان، اسفرورین و ۳۶روستای این منطقه را تأمین کند.
سد بالاخانلو آنقدر برای قزوینی‌ها مهم است که به اذعان مسئولان استان با افتتاح آن، نیاز آبی ۲۰سال آینده مناطقی که نام برده شد، تأمین می‌شود. این سد مخزنی قرار است آب مورد نیاز جهت بهبود آبیاری اراضی تلفیقی کشاورزی منطقه را تنظیم کند و علاوه بر حفظ احتیاجات محیط زیست، تغذیه مصنوعی آبخوان و کنترل سیلاب‌های منطقه را هم بر عهده بگیرد. آن موقع می‌گفتند سد بالاخانلو در یک بازه زمانی پنج‌ساله و با اعتباری حدود ۱۰۴میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید، اما حالا و با گذشت ۱۰ سال و صرف هزینه‌ای چند برابر اعتبار اولیه هنوز نیمه‌کاره در گوشه‌ای باقی مانده است.
یدالله ملکی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با بیان اینکه هنوز عملیات اجرایی سد بالاخانلو راه درازی دارد، می‌گوید: «این سد نیازمند تصفیه‌خانه است که اعتباری حدود ۵۰ میلیارد تومان می‌خواهد، ضمن اینکه تکمیل خود سد نیازمند ۴۰۰میلیارد تومان بودجه است که معلوم نیست چطور می‌خواهند تأمین کنند.»
به هرحال در کنار تمام ناامیدی‌های مردم که فکر می‌کنند پروژه‌ها هرگز به نتیجه نخواهند رسید، ولی این انتظار وجود دارد دولت سیزدهم فکری جدی برای رفع نیاز حیاتی قزوینی‌ها برای تأمین آب مورد نیازشان داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار