کد خبر: 1085762
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
تبيين انقلاب اسلامي ايران، در آيینه 14 مقاله
اثري كه هم اينك در معرفي آن ســــخن مـــي‌رود، «انقــــلاب نامه» خوانده می‌شود و شامل 14 مقاله به قلم سهراب مقدمي شهيداني، از تاريخ‌پژوهان جوان و فعال انقلاب اسلامي است.
محمدرضا كائيني

اثري كه هم اينك در معرفي آن ســــخن مـــي‌رود، «انقــــلاب نامه» خوانده می‌شود و شامل 14 مقاله به قلم سهراب مقدمي شهيداني، از تاريخ‌پژوهان جوان و فعال انقلاب اسلامي است. انتشار اين دست آثار، از آن روي مهم قلمداد مي‌شود كه امروزه هزاران رسانه كوچك و بزرگ به صورت هماهنگ و برنامه‌ريزي شده، به كار تحريف چند و چون و پيامدهاي رويداد عظيم انقلاب اسلامي مشغولند و از اين رهگذر، درصددند تا عقبه مردمي اين حركت و نظام برآمده از آن را نابود سازند! آثاري از نوع انقلاب نامه كه درصدد پاسخگويي به شبهات دشمنان انقلاب اسلامي است، در آغاز راه بس مفيد خواهد بود، اما بايد اينگونه توليدات در قالب‌هاي گوناگون رسانه‌اي و هنري نيز ريخته شود تا بتواند به نحو شايسته در ذهن و ضمير بدنه جامعه به ويژه جوانان جاي گيرد. مؤلف در ديباچه اين اثر -كه از سوي بنياد تاريخ پژوهي ايران معاصر نشريافته است- در معرفي مفاد اين 14 مقاله چنين آورده است:
«نوشتار حاضر، مجموعه 14 مقاله پيرامون زمينه‌ها، رخدادها و پيامدهاي انقلاب اسلامي ايران است كه اغلب در برخي نشريات علمي و پژوهشي تاريخ‌پژوهي انتشار يافته است. تأكيد برخي اساتيد و دوستان تاريخ‌پژوه، مبني بر ضرورت تجميع مقالات با هدف دسترسي آسان‌تر انقلاب‌پژوهان ارجمند، موجب شد به‌‌رغم مخالفت اوليه، سرانجام تصميم به گردآوري و تنظيم اين مجموعه گرفته شود. در ادامه به مرور اجمالي مقالات مندرج در اين اثر خواهيم پرداخت.
متن ديباچه، خلاصه مطالب مطرح شده در يك نشست تخصصي پيرامون انقلاب اسلامي در سال 95 است كه با حضور برخي انديشمندان مصري در شهر قم برگزار شده بود.
در دو مقاله نخست، تجارب تشكيلاتي روحانيت شيعي در دوران معاصر و همچنين ابعاد گسترده مناسبات مردم و علماي شيعه مورد بحث قرار گرفته است. ايده كانوني اين دو مقاله، رويكرد اجتماعي پررنگ علماي شيعه در عصر حاكميت سياه استبداد و استيلاي شوم استعمار است كه ظرفيت نهاد روحانيت براي انقلاب سياسي و اجتماعي و تأسيس نظام را نشان داده است.
موضوع مقاله سوم، نهضت نوانديشي ديني از تجددخواهي تا تجديد نظرطلبي ديني است. در اين نوشتار به اجمال مسئله بيداري اسلامي در دو سده اخير مورد بحث قرار گرفته و سرانجام، نسبت اين جريان با نوانديشي ديني با رويكرد اجتهادي و فقاهتي تبيين شده است.
مقاله چهارم به تحليل قيام خونين 15خرداد 1342 اختصاص يافته كه در منظر امام خميني به عنوان طليعه نهضت اسلامي و عزاي عمومي الي‌الابد معرفي شده كه همگان بايد در زنده نگه داشتن آن اقدام نمايند. در اين مقاله، تحليل‌هاي زاويه‌دار و نيز مواجهه همگرايانه با دربار پهلوي، روشنفكران وابسته به غرب و شرق و اصحاب احزاب ايراني در مقابل حضور حماسي و بهنگام مردم ديندار ايران در شهرهاي مختلف مورد تأكيد و تحليل قرار گرفته است.
در مقاله پنجم، مسئله مراعات اصل «صداقت سياسي» را در سيره مبارزاتي امام خميني مورد بررسي قرار داده‌ايم. موضوعي كه رهبر نهضت اسلامي در ابتداي نهضت و در پاسخ به اظهارات رئيس سازمان امنيت شاه كه در ديدار با امام، مقوله دروغ و نيرنگ را اصل انفصال‌ناپذير سياست معرفي كرده بود، بر آن تأكيد ورزيده و تا پيروزي و تا پايان عمر شريف خود بر اين اصل پايدار و برقرار ماند.
مقاله ششم با هدف مرور پيشينه شعر انقلاب اسلامي و كاركرد آن در توليد ادبيات انقلابي به نگارش درآمده و خط سير تاريخي شعر موضع‌مند و هنر انقلابي در آن مرور شده است.
مقالات هفتم و هشتم با محوريت آيت‌الله سيدمصطفي خميني نگارش يافته است. صاعقه سخنوري در غروبي سپيده‌گشا، عنوان مقاله‌اي تفصيلي پيرامون پيامدهاي شهادت آقا سيدمصطفي است كه در ضمن آن براي نخستين بار سه سخنراني تاريخي مرتبط، انتشار عمومي يافته است. تحليل و بررسي ادله غيرلفظي ضرورت تشكيل حكومت ديني، ضمن مروري اجمالي بر رساله ولايت فقيه اين مجتهد مجاهد، به تحليل آرای ايشان در باب حكومت ديني پرداخته كه بعد از گذشت چهار دهه از شهادت ايشان همچنان در محافل علمي حوزوي و دانشگاهي مهجور مانده است.
مقاله نهم و دهم، به بازكاوي پيشينه تاريخي مفهوم جمهوري اسلامي و پيشينه تاريخي و سير تدوين قانون اساسي جمهوري اسلامي پرداخته است. در اين مقالات، از يكسو مدعاي برخي روشنفكران غرب‌انديش مبني بر تأسيس و القاي مفهوم جمهوري‌ اسلامي به امام مورد تخطئه جدي قرار‌گرفته و اثبات شده كه اين مفهوم از صدر مشروطه در اسناد تاريخي درج شده است و از ديگر سو، روايتي مستند و دقيق از روند تدوين پنج پيش‌نويس قانون اساسي سال 58 ارائه شده كه بسياري از تاريخ‌سازي‌هاي طيف‌هاي مختلف زاويه‌دار با نظام را با چالش جدي مواجه مي‌سازد.
موضوع مقاله يازدهم، بازكاوي پروژه تطهير پهلوي در منابع تاريخي عصر جمهوري اسلامي، عنوان مقاله‌اي چالشي و افق‌گشاست كه به نحو مصداقي و مستند به مسئله تطهير پهلوي در منشورات داخلي پرداخته است. بنا به نظر برخي اساتيد تاريخ معاصر، مقاله حاضر در رمزگشايي از اين پروژه پيچيده، گامي مهم محسوب مي‌شود.
در مقاله دوازدهم شبكه ارتباطي و منظومه فكري خانم نيكي كدي، مورد بررسي اجمالي قرار گرفته و همزمان به ارزيابي برخي ادعاهاي غيرمستند و جهت‌دار نويسنده، در كتاب نتايج انقلاب ايران پرداخته شده است.
مقاله سيزدهم به يكي از چالش‌هاي مصنوعي اخير ايران پرداخته كه مرور آن در تجربه‌نگاري فتنه‌هاي امريكايي عليه ايران، مؤثر خواهد بود. در اين مقاله نقش امريكا در آشوب‌هاي دي‌ماه 1396، مورد بررسي قرار گرفته است.
مقاله چهاردهم به مرور دستاوردهاي راهبردي انقلاب اسلامي ايران در گام نخست اختصاص دارد و در آن تلاش شده تا مجموعه پيامدهاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي انقلاب اسلامي ايران در سه سطح بين‌المللي، منطقه‌اي و ملي مورد بازخواني قرارگيرد.
اين مجموعه بر آن است در آغاز گام دوم انقلاب اسلامي، دريچه‌اي تازه در شناخت ابعاد مختلف نهضت امام خميني در منظر نسل پرسشگر فعلي بگشايد و زمينه‌ساز مطالعات جدي و جديد در تحليل گام نخست انقلاب اسلامي ايران باشد. اميد است مخاطبان فرهيخته و ارجمند، نگارنده را از نقد و نظر سازنده خويش بهره‌مند فرمايند و اين وجيزه بهانه‌اي باشد براي جلب رضايت عصر(عج) و دعاي امام و شهيدان... .»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار