کد خبر: 1078860
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
حوریه ملکی

وقتی تا چهاردهه قبل ایران در لیست کشور‌های جهان سومی قرار داشت کسی فکرش را هم نمی‌کرد به یکباره و با یک جهش غیر قابل تصور، این کشور بتواند در عرصه‌های مختلف به پیشرفت‌های چشمگیری برسد.
با اینکه از همان سال‌های اول بعد از انقلاب، ایران درگیر جنگی بزرگ و تحمیلی شد، اما باز هم توانست برنامه‌های خود را در مسیر درست قرار داده و طرح‌ها و پروژه‌هایش را در زمینه‌های مختلف عملیاتی کند. حالا تمام استان‌ها در عرصه‌های صنعت و کشاورزی و ایجاد زیرساخت‌های مختلف از جمله آب، برق، گاز و همچنین حوزه‌های علمی و پزشکی و مباحث دیگر چنان پیشرفت کرده‌اند که هر کدام وزنه‌ای به شمار آمده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.
رتبه اول در حوزه آموزش عالی کشور
سمنان از جمله استان‌هایی به شمار می‌آید که در چند دهه اخیر توانسته تحولات عظیم و سازنده‌ای را شاهد باشد. در موضوع دانشکاه و مؤسسات آموزش عالی در سطح این استان تفاوت بسیاری در قبل و بعد از انقلاب به وجود آمده است. به عنوان مثال در حدود ۴۰ سال قبل در سمنان یک مدرسه عالی تکنولوژی با تعداد محدودی از رشته‌های کاردانی فعالیت می‌کرد در حالی که امروز سمنان توانسته تحولات عظیم و سازنده‌ای در این زمینه به وجود آورده و نامش در صدر لیست پیمانندگان آموزش عالی قرار دارد. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در کنار همه شاخص‌های توسعه اعم از بهداشتی، درمانی، ورزشی، اقتصادی، صنعتی و ساختن راه‌ها و کار‌های عمرانی، سمنان در بحث آموزش عالی نیز به نسبت جمعیتش بیشترین تعداد مؤسسات و مراکز آموزش عالی را به خود اختصاص داده، به‌طوری که امروز در حوزه دانشگاه‌های دولتی، آزاد، دانشگاه علوم پزشکی، پیام‌نور و مراکز غیرانتفاعی به لحاظ شاخص برخورداری در حوزه آموزش عالی رتبه اول کشوری را دارد. پیش از انقلاب صنعت مشخص و تعریف شده‌ای در سمنان وجود نداشت که بتواند اصالت این منطقه را نشان بدهد و حداکثر چیزی که به چشم می‌خورد کارخانه نساجی سمنان بود. اما امروز صنایع زیادی در کل استان وجود دارد و شهرک‌های صنعتی و واحد‌های تولیدی بزرگ و کوچک در حال فعالیت هستند.
افزایش شاخص بهداشت و سلامت
در تمام جوامع، بهبود وضعیت سلامت عمومی شهروندان، افزایش محصولات و خدمات درمانی و پزشکی، بالا رفتن سطح امید به زندگی و کاهش مرگ و میر از جمله مواردی به شمار می‌آید که نشان دهنده رشد و پیشرفت و توسعه در حوزه سلامت است. چنان که آمار‌ها نشان می‌دهند، وضعیت سلامت و بهداشت در جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم پهلوی رشد کمی و کیفی ویژه‌ای داشته و وضعیت رفاهی، سلامت و بهداشت مردم بهبود یافته است. در همین رابطه و در حوزه خدمات درمانی، افزایش سطح کیفی و کمی پزشکان و پرستاران، تأمین دارو‌های مورد نیاز، گسترش تأمین اجتماعی و پروژه‌های حمایتی و کاهش هزینه‌های درمانی قابل لمس و رؤیت است.
بر همین اساس نکته بسیار مهم در بسیاری از شهرستان‌ها و حتی روستا‌های دور افتاده سمنان، طی ۴۳ سال اخیر، تغییرات عمده در بهداشت و سلامت است که صورت گرفته و پیشرفت‌ها و دستاورد‌های فرآوانی را در این حوزه داشته است.
افزایش امید به زندگی در میان مردم، گسترش شبکه‌ها و زیرساخت‌های نظام سلامت، کاهش نرخ مرگ و میر مادران و کودکان، افزایش تعداد کل پزشکان دارای کارت نظام پزشکی، بالا رفتن تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، افزایش سرمایه‌گذاری در بخش بهداشت و درمان، پیشرفت‌های دارویی و کشف و تولید دارو‌های جدید و نوترکیب، تحول و نوآوری در حوزه تخصص‌های جراحی و ابداع روش‌های جدید درمانی، ریشه‌کن کردن بعضی از بیماری‌ها، توجه ویژه به مهندسی پزشکی از جمله پیشرفت‌های استان سمنان در حوزه سلامت عمومی در چهار دهه اخیر است. براساس گزارش‌های رسمی و با مقایسه تعداد پزشکان در سمنان، پیش از انقلاب فقط ۷۴ پزشک در کل استان فعال بوده که امروز این عدد به حدود ۵۵۰ پزشک متخصص و فوق تخصص رسیده است. هم اکنون حدود ۱۸۰ پزشک عمومی و ۳۶۰ متخصص و فوق تخصص و تعداد زیادی دندان‌پزشک و داروساز در استان مشغول به فعالیت هستند که توانسته‌اند نظام سلامت را در این منطقه حاکم کنند. همچنین تا پیش از انقلاب هیچ پایگاه سلامتی در این استان فعال نبود و در حال حاضر ۱۷ پایگاه سلامت در سطح دانشگاه علوم پزشکی استان مشغول به خدمات‌رسانی به مردم است.
در کنار این‌ها هشت درمانگاه تأمین اجتماعی، ۳۶ مرکز جامع سلامت، شش مرکز بهداشت و ۷۰ خانه بهداشت نیز سلامت شهروندان را رصد می‌کنند. ارائه خدمات رایگان به بیمه شدگان هم با وجود ۵۰۰ تخت بیمارستانی صورت می‌گیرد.
دسترسی به آب شرب سالم در تمام نقاط سمنان
کسانی که دوران قبل از انقلاب سمنان را دیده باشند خوب می‌دانند دسترسی روستا‌های استان به آب سالم و بهداشتی بسیار کم بود و مردم در این زمینه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کردند. اما خبر خوب اینکه امروز تقریباً صددرصد مناطق روستایی و حتی دور افتاده‌ترین نقاط سمنان از آب شرب سالم بهره‌مند هستند. در رابطه با میزان دفع بهداشتی زباله‌ها در روستا‌ها نیز در قبل از انقلاب فقط یک‌چهارم آن‌ها از این خدمت بهره‌مند بودند در حالی که هم اکنون این رقم به ۹۸ درصد رسیده است.
حدود ۴۰ سال پیش هیچ پایگاه اورژانس پیش‌بیمارستانی در سمنان وجود نداشت ولی حالا ۲۹ پایگاه با ۳۰ دستگاه آمبولانس به مردم خدمات ارائه می‌دهند. ضمن اینکه در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان یک بالگرد اورژانس مستقر بوده و مأموریت اعزام به مناطق صعب‌العبور و جاده‌های استان را برعهده دارد. کسب رتبه برتر کشوری در کاهش سزارین و افزایش ۱۰ درصدی زایمان طبیعی و همچنین مقام نخست کشوری در اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بیمارستانی، بهره‌برداری از خدمات هتل بیمارستان برای نخستین بار در سمنان و ارائه خدمات درمانی و رفاهی صددرصدی به مراجعین مرکز آموزشی، پژوهشی درمانی امیرالمومنین (ع) در کنار بهره‌برداری از داشبورد آماری نرم افزار مدیریت اطلاعات بیمارستانی برای اولین بار در کشور را هم باید جزو دستاورد‌های چند سال اخیر در حوزه بهداشت و سلامت سمنان در نظر داشت. به هرحال امروز سمنان دیگر یک استان نیازمند نیست که چشم به همسایگانش به دوزد تا به آن کمک کنند یا بیمارانش بخواهند برای درمان عازم مناطق دیگر کشور شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار