کد خبر: 1062178
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
در نشست «آثار پیوستن به کنوانسیون برن از منظر سیاستگذاری فرهنگی» مطرح شد
محمد صادقی

در شرایطی که کشور در تحریم به سر می‌برد، پیوستن به «کنوانسیون برن» به صلاح نیست.
نشست بررسی آثار پیوستن به کنوانسیون برن از منظر سیاستگذاری فرهنگی به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد و در آن صاحبنظران نظرات خود را بیان کردند. آرش وکیلیان، مشاور معاونت امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی در این نشست با اشاره به وضع تحریم‌ها علیه کشور، گفت: «در شرایط تحریم وقتی نمی‌توان عوایدی از کسب و کار داشت، پیوستن به کنوانسیون برن فایده‌ای ندارد. اگر شرایط اقتصادی نرمال شود، تنها دلیل برای نپیوستن به کنوانسیون برن، نداشتن صنعت فرهنگ در ایران است. وکیلیان ادامه داد: ایران از نظر فرهنگی در طول تاریخ صادرکننده فرهنگ بوده است. اینکه خودمان، خودمان را در موضع ضعف و واردکننده فرهنگ تلقی کردیم، نادرست است، البته باید توجه داشت، در همه کشور‌ها تولید فرهنگ نسبت به واردات کمتر است.»
میثم قمیشیان، پژوهشگر سیاستگذاری فرهنگ و ارتباطات نیز به عادت‌های فکری مردم در استفاده و دانلود رایگان متون و برنامه‌ها اشاره کرد و توضیح داد: «تغییر عادت و پرداخت بها برای نرم‌افزار‌ها بسیار دشوار خواهد بود. اگر روزی قرار باشد به کنوانسیون برن بپیوندیم، شرایط قبولش برای جامعه بسیار دشوار است.» محمدصادق افراسیابی، معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، دیگر سخنران این نشست نیز در مخالفت با پیوستن به کنوانسیون برن، گفت: «فعلاً در شرایط تحریم هستیم و نمی‌توانیم درباره شرایط غیرتحریم صحبت کنیم. در شرایط تحریم پیوستن به این کنوانسیون باعث می‌شود یکسری قید و بند‌هایی را به عملکرد خود اضافه کنیم. موضوع دیگر عادت کاربری و استفاده مردم از امکانات رایگان است.»
افراسیابی با اشاره به تولید محتوا و محصول در ایران در شرایطی که قانون کپی‌رایت رعایت نمی‌شود، بیان داشت: «به این دلیل که قیمت محصولات خارجی، نسبت به محصول داخلی به دلیل رعایت نکردن کپی‌رایت پایین‌تر است، تولیدکنندگان ایرانی نمی‌توانند با بازار جهانی رقابت کنند. تولیدکنندگان انتظار دارند، قیمت محصولات بیشتر شود و بتوانند با بازار جهانی رقابت کنند. پیچیدگی‌هایی مطرح است که مانع تصمیم‌گیری روشن شده است. این مسائل باید به شکل جدی‌تر مورد توجه قرار بگیرد.» سیدعباس حسینی‌نیک، مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی نیز در سخنانی تأکید کرد: «نظام کپی‌رایت بیشتر به تألیف نگاه می‌کند و نظام حق مؤلف، به مؤلف نگاه می‌کند و انسانی است. در نظام کپی‌رایت به تألیف، به عنوان کالا نگاه می‌شود. در شرایطی که تحریم هستیم، پیوستن به کنوانسیون کپی‌رایت کار بسیار خطرناکی است، زیرا نمی‌توانیم وارد بازار جهانی شویم.» نشست آثار پیوستن به کنوانسیون برن از منظر سیاستگذاری فرهنگی، عصر دوشنبه ۲۲ شهریور ماه برگزار شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار