کد خبر: 1048110
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۶
اگر هر سال و در زمان برداشت محصول با باغداران این منطقه صحبت شود، یک جمله ثابت را تکرار می‌کنند و آن هم اینکه «محصول تولیدی آن‌ها اگرچه مرغوب است، ولی متأسفانه به فروش نرسیده و به همین خاطر بسیاری از آن‌ها مجبورند محصولاتشان را با قیمت بسیار پایین به دلالان بفروشند. چون در غیر این صورت به خاطر نبود انبار و برای جلوگیری از فاسد شدن مجبور می‌شوند محصولات را با پرداخت یک هزینه اضافی از باغ خود دور کنند.»
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: اقتصاد معیشتی مردم آذربایجان‌غربی برپایه کشاورزی و باغداری بنا شده و اغلب ساکنان این استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم با شغل کشاورزی و باغداری مرتبطند و امرار معاششان از این راه است. طی سال‌های اخیر اکثر ایرانیان، آذربایجان‌غربی را با سیب‌هایشان که به کنار جاده‌ها می‌ریختند، می‌شناسند. کاری که به خاطر کمبود صنایع تبدیلی، عدم بسته‌بندی مناسب، پایین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه‌های تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول هر سال گریبان باغداران این استان را گرفته و ضرر زیادی به آن‌ها وارد می‌کند. با اینکه انتظار می‌رود نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی به عنوان منتخب مردم، صدای آن‌ها را به دولتمران رسانده و حتی راه حل مناسبی برای رفع مشکلات کشاورزان و باغداران این منطقه ارائه کند، اما حالا وحید جلال‌زاده همان درد‌ها و معضلاتی که همه از آن‌ها باخبرند را عنوان کرده و معلوم نیست منتظر چه کسی است تا برای یک اقدام عملی پا پیش بگذارد.

سال‌هاست که در مورد کشاورزان آذربایجان‌غربی و مشکلات ریز و درشتی که اجازه نمی‌دهد بتوانند محصولاتشان را به موقع و با قیمت مناسب وارد بازار کنند گزارش‌های زیادی نوشته شده است.

البته بعد از هر اتفاق و ضرری که کمر کشاورزان و باغداران را می‌شکند، گروهی از مسئولان وارد میدان شده و وعده و شعار‌های زیبایی می‌دهند. ولی حقیقت این است که هیچ کدام از این وعده‌ها عملی نمی‌شوند و مشکلات این بخش هر سال نسبت به سال گذشته بیشتر شده و حالا به تهدیدی برای صنعت کشاورزی تبدیل شده است.

ضرر روی ضرر

آذربایجان‌غربی با تولید ۶ الی ۷ درصد محصولات کشاورزی کشور یکی از قطب‌های اصلی این محصولات به شمار می‌رود ولی همه ساله بازار پس از تولید محصولات و درست در زمان برداشت و عرضه آنها، به چالش بزرگ و اصلی تبدیل می‌شود.

هر چند کشاورزان و باغداران آذربایجان‌غربی سعی می‌کنند با افزایش تولیدات، بهترین محصولات را پرورش بدهند، اما این افزایش تولید با وجود کیفیت بالا نه تنها سودی برای اقتصاد کشاورزی و باغداران استان نداشته بلکه به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده است.

پایین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه‌های تولید، نامشخص بودن وضعیت صادرات، کمبود صنایع تبدیلی، عدم بسته‌بندی مناسب و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول به معضلاتی ثابت تبدیل شده‌اند که هیچ عزمی برای رفع آن‌ها وجود ندارد.

اگر هر سال و در زمان برداشت محصول با باغداران این منطقه صحبت شود، یک جمله ثابت را تکرار می‌کنند و آن هم اینکه «محصول تولیدی آن‌ها اگرچه مرغوب است ولی متأسفانه به فروش نرسیده و به همین خاطر بسیاری از آن‌ها مجبورند محصولاتشان را با قیمت بسیار پایین به دلالان بفروشند. چون در غیر این صورت به خاطر نبود انبار و برای جلوگیری از فاسد شدن مجبور می‌شوند محصولات را با پرداخت یک هزینه اضافی از باغ خود دور کنند.»

چند سالی می‌شود که کشاورزان دیگر ضرر نمی‌کنند بلکه به خاطر ورشکستگی از این کار دست کشیده و عطایش را به لقایش بخشیده‌اند.

کار‌ها دستوری پیش نخواهد رفت

در هر دوره انتخاباتی فرقی نمی‌کند چه برای انتخاب نمایندگان مجلس و چه ریاست جمهوری، مردم از منتخبین خود انتظار دارند تا مشکلات آن‌ها را بشناسند و برای رفع آن‌ها قدم بردارند. بر همین اساس وقتی ارومیه‌ای‌ها نماینده‌ای برای ورود به مجلس معرفی کردند خوشحال بودند یک نفر را در خانه ملت دارند که می‌داند خواسته ایشان چیست و حتماً از دولتمران برای حل مشکلاتشان کمک خواهد گرفت. اما وقتی روز گذشته نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی شروع به صحبت کرد فقط از مشکلاتی گفت که همه می‌دانستند و معلوم نبود مخاطبش کیست و چه خواسته‌ای برای رفع مضلات چند ساله دارد.

وحید جلال‌زاده، نگهداری، حمل و نقل مناسب و سورتینگ را از جمله مشکلات جدی در حوزه کشاورزی آذربایجان‌غربی برشمرد و با بیان اینکه این استان به عنوان قطب کشاورزی کشور نیازمند صنایع بسته‌بندی و سورتینگ است تا بتواند محصولات کشاورزی خود را به سراسر دنیا بفرستد، گفت: «۱۵ درصد از ارزش افزوده محصولات کشاورزی تا زمان تولید است در حالی که ۸۵ درصد از ارزش افزوده اقتصادی محصولات کشاورزی بعد از برداشت محصولات است و این امر اهمیت مسئله نگهداری، حمل و نقل و سوتینگ را بیش از پیش نشان می‌دهد که باید مورد توجه قرار گیرد.»

وی با اشاره به اینکه مسئله کشاورزی به عنوان موتور محرکه اقتصاد ارومیه باید مورد توجه جدی قرار گیرد، اظهار کرد: «چنانچه کشاورزی ارومیه رونق یابد اقتصاد این شهر نیز متحمل می‌شود.»

این نماینده خانه ملت به مشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان به خصوص در بخش تولید سیب هم گریزی زد و ادامه داد: «یکی از مشکلات صادرکنندگان محصولات سیب عدم پرداخت مشوق‌های صادراتی بود که از سال ۹۶ و ۹۷ به مبلغ ۷۵ میلیارد تومان باقی مانده بود که در سال ۹۹ به این مشوق‌های صادراتی معوقه پرداخت شد.»

وی با بیان اینکه طی سال ۹۹ از باغات استان یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن سیب برداشت شد که نسبت به سال ماقبل ۳۰۰ هزار تن افزایش برداشت داشتیم، تصریح کرد: «این افزایش باردهی باغات سیب باعث شد مقوله صادرات سیب بیش از گذشته حائز اهمیت شود که در این راستا طی جلساتی که با نهاد‌های متولی برگزار شد مسیر صادرات سیب استان هموار و با حذف تعلیق کارت‌های بازرگانی به مدت کوتاهی، صادر کنندگان سیب را به کشور‌های مقصد صادر کردند.»

جلال‌زاده گفت: «طی بازدیدی که از سردخانه‌های ارومیه انجام شد مشخص شد ۸۰ هزار تن از سیب سال گذشته همچنان در سردخانه‌های استان باقی مانده اگر چه تلاش شد تا مسیر صادرات این میزان سیب نیز هموار شود، اما زمان مصرف سیب سپری شده است که این نشان می‌دهد باید نسبت به بازار‌های هدف سیب سال‌جاری از همین امروز تلاش شود چراکه پس از گذشت چند ماه آینده سیب‌های رسیده راهی بازار می‌شوند و اگر چاره کار از همین امروز توسط نهاد‌ها و وزارتخانه‌های متولی اندیشیده نشود مشکل سیب و صادرات آن همچنان ادامه می‌یابد.»

نماینده مردم ارومیه در مجلس، مثل تمام هم کیشان خود یک جمله کلی هم گفت که مسئولان استانی و وزارتخانه‌های متولی به مقوله هموار کردن مسیر صادراتی سیب استان ورود جدی داشته باشند و از متضرر شدن کشاورزان جلوگیری کنند! احتمالاً بعد از صحبت‌های این مسئول، همه مدیران در همه بخش‌ها به حالت آماده باش درآمده و برای خدمتگزاری به کشاورزان و باغداران و جلوگیری از متضرر شدن دوباره آن‌ها به صف می‌شوند و حتماً در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار