کد خبر: 1036292
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۹
دنیا حیدری
حال محمدجعفر مرادی و دیگر نفرات برتر دو صحرانوردی قهرمانی کشور را وقتی بعد از ۱۰ کیلومتر دویدن، فقط یک روبالشتی جایزه گرفتند را تنها قهرمانان و مدال‌آورانی می‌دانند که بعد از ماه‌ها چشم‌انتظاری برای دریافت پاداش افتخارآفرینی‌های خود تنها ۲ میلیون تومان بابت هر سکه ۱۰ میلیونی دریافت کردند!

نامش را می‌توان بی‌کفایتی یا بی‌تدبیری گذاشت و به سادگی از کنارش گذشت و افکار عمومی را این‌گونه قانع و آرام کرد که قرار بر پرداخت جایزه نقدی در زمان دیگری بود، اما این نخستین بار نیست که داستان جایزه یا پاداش قهرمانان و مدال‌آورانی که با به جان خریدن سختی‌ها و مشقت‌های فراوان و با کمترین امکانات به عنوان و افتخاری دست می‌یابند تکرار می‌شود و خستگی روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها تلاشی که برای کسب موفقیت کرده‌اند بر تن‌شان باقی می‌ماند و دست‌شان هم به جایی بند نیست برای گرفتن حق و حقوقی که گاه حتی مصوبه‌های بسیاری نیز بابت آن به امضا رسیده و ماه‌ها نیز از ابلاغیه‌های‌شان گذشته است.

بی‌تفاوتی و بی‌اهمیتی نسبت به زحماتی که ورزشکاران برای کسب مدال‌ها و عنوان‌های داخلی و بین‌المللی می‌کشند، طی سال‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها باعث دلسردی و دل‌زدگی قهرمانان و مدال‌آوران شده و نه فقط بر انگیزه و روحیه آنان تأثیر نامطلوبی داشته که گاهاً نیز سبب شده برخی که کارد به استخوان‌شان رسیده، این حجم از بی‌توجهی را تاب نیاورند و عطای ورزش قهرمانی را به لقایش ببخشند. اما نه تضعیف روحیه ورزشکاران آقایان را از راهی که در پیش گرفته‌اند منصرف کرده و نه حتی کناره‌گیری‌هایی که اکثراً دلیلی جز بی‌کفایتی مدیریتی نداشته است.

دیوار حاشا، اما بلند است و هرازچندگاهی که این بی‌تدبیری‌ها و بی‌کفایتی‌ها رسانه‌ای می‌شود، آقایان به جای قبول اشتباه یا عذرخواهی دست پیش می‌گیرند برای پس نیفتادن و توجیهات غیرقابل قبولی را مطرح می‌کنند که عمده آن‌ها نیز شکستن کاسه و کوزه‌ها بر سر رسانه‌هاست که برحسب وظیفه آنچه را که باید منتشر می‌کنند. اما گویا این‌گونه اطلاع‌رسانی‌ها و رساندن درددل ورزشکاران به مزاج مدیرانی که در انجام ساده‌ترین وظایف خود سهل‌انگاری می‌کنند خوش نمی‌آید که با شلوغ‌کاری سعی در مظلوم جلوه دادن خود دارند برای گرفتن حکم برائت و تبرئه کردن خودشان!

البته عجیب هم نیست، وقتی بالادستی‌ها در وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک این رویه را در پیش گرفته‌اند و به وضوح حق ورزشکاران را در پرداخت پاداش‌هایی که خود بار‌ها و بار‌ها قول و وعده آن را داده‌اند، می‌خورند و با توجیه بی‌پولی مصوبه‌های خود را در این زمینه به سادگی آب خوردن نادیده می‌گیرند و زیر قول‌شان می‌زنند باید هم شاهد در پیش گرفتن چنین رویه‌ای در لایه‌های دیگری در مدیریت و در فدراسیون‌ها بود.

در واقع تا زمانی که در ورزش هیچ مرجعی برای نظارت بر روند و نحوه مدیریت پرایراد آقایان مدیر و مسئول نباشد باید هم شاهد نادیده گرفتن زحمات ورزشکاران و دلسردی آن‌ها با اهدای جوایزی، چون روبالشتی که خستگی ماه‌ها و سال‌ها تمرین و تلاش را بر تن آن‌ها می‌گذارد، باشیم. خستگی که می‌تواند یک به یک قهرمانان و مدال‌آوران را ناچار به کناره‌گیری از ورزش قهرمانی کند، وقتی هیچ‌گونه سود و منفعت و تقدیر و تشکری در پی آن نباشد، خصوصاً در این شرایط سخت که مشکلات عدیده مالی جان ورزشکاران را به لب رسانده، اندک روحیه و انگیزه‌ای که باقی مانده نیز با این نوع نگاه و این حجم از بی‌تفاوتی بر باد فنا خواهد رفت و مقصران این داستان جز مدیران نیستند که عدم نظارت بر عملکردشان به آن‌ها اجازه هر کاری را داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار