کد خبر: 1034469
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۱
تغییر اقلیم و بحران آب از جمله پیامد‌های خشکسالی به حساب می‌آید که اثرات مختلفی را از این تغییرات در سطح کشور خاصه استان یزد شاهد هستیم. طبق آمار منتشره، میزان بارندگی ایران یک سوم میانگین جهانی است، ولی ما در حال حاضر دو برابر میانگین جهانی در کشور آب مصرف می‌کنیم.
سيد احمدهاشمي اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: استان یزد از جمله استان‌های خشک ایران به شمار می‌آید که طی دهه‌های اخیر و بر اثر خشکسالی‌های حاکم بر استان‌های ایران، از کمبود آب رنج می‌برد. بعد از استقرار آب شیرین‌کن‌ها در کنار دریای عمان و خلیج‌فارس برای تأمین آب استان‌های جنوبی و مرکزی ایران، حالا یزدی‌ها هم برای بهره‌مندی از این آب دست به کار شده‌اند و به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد، خط انتقال آب از عمان به این استان برای مصرف صنایع از چندی پیش در دست مطالعه قرار گرفته و این طرح هم‌اکنون در مرحله رایزنی با سرمایه‌گذار است.

تغییر اقلیم و بحران آب از جمله پیامد‌های خشکسالی به حساب می‌آید که اثرات مختلفی را از این تغییرات در سطح کشور خاصه استان یزد شاهد هستیم. طبق آمار منتشره، میزان بارندگی ایران یک سوم میانگین جهانی است ولی ما در حال حاضر دو برابر میانگین جهانی در کشور آب مصرف می‌کنیم.

بی‌تردید بقای استان کویری یزد در گرو حل مسئله آب است. بنابر این اگر این مشکل در زمان مناسب و به نحوی اصولی برطرف نشود و وضع به همین منوال پیش برود یزد در آینده به بیابانی برهوت و غیرقابل سکونت تبدیل خواهد شد که ساکنان آن راهی جز مهاجرت به دیگر استان‌های کشور نخواهند داشت. حالا و برای جلوگیری از پیامد‌های کم آبی در یزد، قرار است آب دریای عمان به این منطقه منتقل شود.

کاری که به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد، خط انتقال آب از عمان برای مصرف صنایع از چندی پیش در دست مطالعه قرار گرفته و این طرح هم‌اکنون در مرحله رایزنی با سرمایه‌گذار است.

محمدمهدی جوادیان‌زاده، با اشاره به اینکه از سال ۹۷ موضوع تدوین طرح سازگاری با کم‌آبی هر استان در دستور کار هیئت دولت قرار گرفته است، می‌گوید: «هر استان باید با تشکیل کمیته تخصصی این طرح را با هدف پایدار کردن منابع آب زیرزمینی، تدوین کند.»

وی ادامه می‌دهد: «تدوین طرح سازگاری با کم‌آبی در یزد نیز از همان زمان در یزد آغاز شد و به زودی طرح‌هایی در زمینه آب شرب، کشاورزی و صنعت تدوین و به کارگروه ملی ارسال می‌شود.» به گفته جوادیان، از آنجا که این طرح به امضای همه دست‌اندرکاران حوزه آب می‌رسد، همه مکلف به اجرای آن هستند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد یادآور می‌شود: «با توجه به اینکه سالانه ۲۳۰ میلیون مترمکعب بیش از ظرفیت سفره‌های آب زیرزمینی یزد، از این منابع برداشت می‌شود در حال حاضر برنامه ما تا پنج سال آینده، برداشت نکردن این میزان است و فعلاً به دنبال جبران خسارت‌های گذشته نیستیم.»

وی با اشاره به اینکه در همه بخش‌ها می‌توان با مدیریت مصرف، این مهم را محقق کرد، می‌گوید: «در حال حاضر جهاد کشاورزی یزد اعلام کرد که با ۵ درصد میزان آبی که اکنون در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، می‌تواند ۵۰ درصد محصولات فعلی را تولید کند.»

جوادیان‌زاده تأکید می‌کند: «اگر محصولات کشاورزی با استفاده از تکنولوژی‌های روز آبیاری شوند، به طور قطع میزان مصرف بسیار کمتر می‌شود و با مصرفی بسیار کمتر از میزان فعلی می‌توان چندین برابر محصول تولید کرد.» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود در مسیر مدیریت مصرف آب، نداشتن الگوی مشخص در زمینه‌های شرب، کشاورزی و صنعت است که تلاش ما شناسایی و معرفی الگو در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب در قالب طرح سپاس است، در مورد خطوط مصوب انتقال آب استان یزد تصریح می‌کند: «خط انتقال از دریای عمان به یزد باید توسط بخش خصوصی اجرا شود که در حال حاضر چند سرمایه‌گذار طرح کشور دعوت شده‌اند و اکنون در مرحله رایزنی با آن‌ها هستیم.»

وی می‌گوید: «خط دوم انتقال آب نیز با همکاری نمایندگان استان یزد در مجلس در مرحله پیگیری برای تخصیص بودجه است که امیدواریم با تحقق این امر، شاهد سرعت گرفتن اجرای این خط باشیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار