کد خبر: 1032010
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۵
اعتراف کم‌سابقه عضو پارلمان اروپا
به موازات گزارش‌ها درباره وخامت وضعیت انسانی در یمن، یک عضو پارلمان اروپا در اعترافی کم‌سابقه از رویکرد دوگانه اتحادیه اروپا در مواجهه با مقوله حقوق بشر انتقاد کرده و گفته که حمایت‌های تسلیحاتی اروپایی‌ها از ریاض و ابوظبی آن‌ها را همدست ائتلاف سعودی کرده و مانعی شده مقابل انتقاد از تجاوزگران.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ششم فروردین ۱۴۰۰، تجاوز همه‌جانبه ائتلاف سعودی به یمن وارد ششمین سال خواهد شد. این حملات که با ادعای تلاش برای بازگرداندن عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن آغاز شد و البته دستاوردی هم برای طرف‌های آغاز‌کننده به دنبال نداشت در تمام این مدت، به پشتوانه حمایت تسلیحاتی امریکا و کشور‌های اروپایی انجام شد، ضمن اینکه از لحاظ نقض حقوق بشر نیز هم‌سطح دیگر تحولات جهانی مورد توجه رسانه‌های غربی قرار نداشت. مایک والاس، عضو ایرلندی پارلمان اروپا دیروز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر در این مورد نوشت: «اتحادیه اروپا به مخالفان در بلاروس جایزه می‌دهد، چون این کشور با روسیه هم‌مرز است. ما نیز زمانی که بتوانیم به چین و ایران لگد بزنیم عاشق حقوق بشر می‌شویم، اما در پارلمان (اروپا) نمی‌توانیم درباره یمن بحث کنیم، چون ما همدست نسل‌کشی سعودی و امارات هستیم که باعث کشته شدن صد‌ها هزار نفر و گرسنگی میلیون‌ها نفر شده است.»

نیمی از یمنی‌ها در معرض قحطی

سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) در بیانیه‌ای کوتاه در توئیتر هشدار داده که بیش از نیمی از جمعیت یمن احتمالاً در سال ۲۰۲۱ بیش از پیش با معضل قحطی و گرسنگی مواجه خواهند بود. برآورد‌های فائو حاکی از آن است که حدود ۵۰ هزار نفر از مردم این کشور احتمالاً در سال ۲۰۲۱ در شرایط شبیه به قحطی به سر خواهند برد. نجیب القباطی، معاون وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن نیز با اشاره به جنگ یمن و محاصره این کشور گفت که سالانه ۱۰۰ هزار نوزاد تازه متولد شده، یعنی هر دو ساعت، شش نوزاد فوت می‌کنند. القباطی به شبکه «المسیره» گفت که محاصره، کودکان یمنی را از همان دوره جنینی در شکم مادر هدف می‌گیرد و سوء‌تغذیه در میان مادران باردار در حال افزایش است. القباطی به وضعیت دوقلو‌های به‌هم چسبیده تازه متولد شده در بیمارستان «سبعین» صنعا نیز اشاره کرد و گفت که این نوزادان نیازمند انتقال فوری به خارج برای اجرای عمل جداسازی در یک مرکز تخصصی هستند که به دلیل بسته بودن فرودگاه صنعا امکان این اقدام وجود ندارد. المتوکل محاصره چند ساله ائتلاف علیه یمن و بسته ماندن فرودگاه صنعا را محکوم کرد و گفت: «ممانعت از پرواز‌ها در این فرودگاه و بسته شدن آن به روی ده‌ها هزار کودک یمنی که به بیماری‌های مزمن مبتلا شده‌اند و ناتوان از سفر به خارج کشور هستند، باعث شده از هشتم آگوست ۲۰۱۶ (محاصره فرودگاه) تا به امروز هزاران نفر از آن‌ها جان خود را از دست بدهند.»

سازمان ملل ناتوان، جهانیان به کمک بیایند

المتوکل همچنین از ناتوانی سازمان ملل متحد در انجام تعهداتش برای نجات این کودکان انتقاد کرد و گفت که قرار بود این سازمان برای کمک به آن‌ها «یک پل هوایی پزشکی» ایجاد کند که نشد، اما در مقابل به تعهداتش در مقابل رژیم سعودی عمل کرد. وزیر بهداشت یمن از جهان خواست با قاطعیت، صداقت و انسانیت در مقابل کشتاری که ائتلاف متجاوز در حق کودکان یمن مرتکب می‌شود، بایستد. او همچنین گفت: «محاصره تحمیلی علیه یمن و تخریب زیرساخت‌های بیمارستانی این کشور باعث شده است سیستم بهداشتی فرو بپاشد و سطح خدمات پزشکی تنزل پیدا کند و مشکلات هزاران بیمار که امروز نیاز مبرمی برای سفر به خارج جهت مداوا دارند، بیشتر و بحرانی‌تر شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار