کد خبر: 1029415
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
خطای القایی روایت نادرست حادثه روز جمعه از کجا خط می‌گیرد؟
روایت‌ها هستند که واقعیات را در افکار عمومی می‌سازند. این اصلی بدون تغییر در رسانه‌های عمومی است. حالا نیز به نظر می‌رسد همین خط درباره ترور شهید فخری‌زاده نیز در حال اجراست. هم‌اکنون دو جریان روایی با هدف ایجاد تحریف در شهادت این دانشمند هسته‌ای در حال شکل گرفتن است. یک روایت که به دنبال مطرح کردن سناریو‌های فریب درباره شهادت دکتر فخری‌زاده است و روایت دیگری که به دنبال تبرئه دموکرات‌ها در این ماجراست.
مهدي پورصفا
سرویس سیاست جوان آنلاین: انتشار روایت‌های گوناگون درباره عملیات تروریستی که منجر به شهادت دانشمند ارشد هسته‌ای کشور شهید فخری‌زاده شد، همچنان با ابعاد مختلف در حال ادامه یافتن است و گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره آن به گوش می‌رسد. با این حال به نظر می‌رسد باید سخنان مقامات رسمی را به عنوان فصل‌الخطاب در این حوزه به شمار بیاوریم. به طور حتم سرویس‌های اطلاعاتی که در شهادت این شهید بزرگوار دست داشته‌اند تلاش خواهند کرد تا روایت خود را به عنوان روایت اصلی در افکار عمومی جا بیندازند که نگاهی به سخنان مقامات امنیتی کشورمان نشان می‌دهد بخش زیادی از این سناریو‌ها غلط است.
یکی دیگر از نکاتی که در خصوص ترور شهید فخری‌زاده به چشم می‌خورد تلاش برای دور کردن اتهام از دموکرات‌ها است. این در حالی است که بسیاری از ترور‌ها در دوران ریاست جمهوری اوباما و بایدن اتفاق افتاده است. ترور‌هایی که اتفاقاً ضربات مهمی به ساختار‌های برنامه هسته‌ای کشورمان زد. با این حال به نظر می‌رسد جریانی قصد دارد که بحث مذاکره و برجام را به عدم واکنش در مقابل شهادت این شهید پیوند بزند.
در این میان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در گفتگو با خبرنگاران علت ترور موفق شهید فخری‌زاده را جدی نگرفتن کار از سوی ما عنوان داشته است! موضوعی که عذر بدتر از گناه است. جدی‌نگرفتن در یک همچو سطحی، چه توجیه و توضیحی دارد؟!

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: بیش از ۲۰ سال است شهید فخری‌زاده را می‌شناسم و در جزئیات شغلی این شهید بودم. شهید فخری‌زاده به معنای واقعی کلمه، فردی مبتکر، صاحب سبک و خلاق در حوزه فناوری بود و همیشه گمنام بود ولی در نوک پیکان به ملت ایران خدمت می‌کرد.

شمخانی با تأکید بر اینکه خدمات شهید دانشمند محسن فخری‌زاده قابل بیان نیست، عنوان کرد: دشمن ۲۰ سال به دنبال به شهادت رساندن ایشان بود ولی ناکام مانده بود. این بار هم سیستم‌های اطلاعاتی کشور با دقت احتمال وقوع حادثه و محل بروز احتمالی حادثه علیه ایشان را پیش‌بینی کرده بودند. به دلیل تواتر اخبار در طول ۲۰ سال، متأسفانه جدیت مورد نیاز اعمال نشد و این بار دشمن موفق شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه پیش از این عملیات‌های فراوانی علیه شهید فخری‌زاده انجام شده بود که ناکام مانده بود، گفت: دستگاه‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی به این اطلاعات رسیدند که ایشان هدف است و قرار است در همین نقطه‌ای که به شهادت رسید، اقدامی علیه ایشان صورت بگیرد و تقویت لازم هم در ارتباط با حفاظت انجام شد ولی دشمن در این ترور از سبک و شیوه کاملاً جدید، حرفه‌ای و تخصصی استفاده کرد و بعد از ۲۰ سال متأسفانه موفق شد.

وی گفت: شهید فخری‌زاده از دیدگاه من یک دانشمند هسته‌ای بی‌بدیل بود. نمی‌خواهم به کسی جسارت کنم ولی افرادی هستند که با سوءتفاهم دانشمند هسته‌ای هستند ولی شهید فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای بود و اگر روزی مجالی شد و مصلحت بر این قرار گرفت که تلاش‌های گام به گام شهید فخری‌زاده در تولید اقتدار در حوزه‌های مختلف از کرونا تا توان پدافند هسته‌ای انرژی هسته‌ای بیان شود، حتماً چشم مبهوت جهانیان مبهوت‌تر خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه مانند فخری‌زاده‌ها در کشور کم نیستند، عنوان کرد: دشمنان ما هرگز قادر نیستند توان علمی و فنی فخری‌زاده‌ها را از جوانان مسلمان بگیرند و امیدوارم خون این شهید همان‌طور که در پیام رهبری بیان شد منجر به ادامه تلاش در مسیری شود که این شهید آغاز کرد و امیدوارم زندگان ما قصاص شهید را به نحوه شاد‌کننده ملت ایران بگیرند. شمخانی همچنین در گفت‌وگویی دیگر درباره حادثه ترور شهید فخری‌زاده گفت: متأسفانه عملیات بسیار پیچیده بود و با به‌کارگیری تجهیزات الکترونیکی رخ داد. هیچ فردی در صحنه حضور نداشت، اما سرنخ‌هایی وجود دارد.

وی افزود: کسی که این طراحی را کرده برای ما مکشوف است، کیست و سابقه‌اش چیست. حتماً منافقین نقش داشتند و عنصر جنایتکار این امر هم رژیم صهیونیستی و موساد است.

شهدای ترور شده در دوران دموکرات‌ها

روایت غلط بعدی که به خصوص در روز‌های اخیر به دنبال نهادینه کردن آن در فضای افکار عمومی هستند مخالفت دموکرات‌ها و دولت بایدن با چنین اقدامی است به خصوص آنکه برخی شخصیت‌های دولت‌های دموکرات نیز این ترور را به طور نسبی محکوم کرده‌اند.

واقعیت این است که شهید فخری‌زاده اولین شهید هسته‌ای نیست که ترور شده و پیش از این شهیدان شهریاری، علیمحمدی، احمدی‌روشن و رضایی‌نژاد هم به همین روش و در اتومبیل‌هایشان به شهادت رسیده‌اند. نکته اتفاق اینکه هر چهار شهید قبلی در دوران ریاست جمهوری اوباما در کاخ سفید و در حالی ترور شده‌اند که جو بایدن هشت سال معاون اول رئیس‌جمهور امریکا بود. بر اساس گزارشی که خبرگزاری فارس در همین باره منتشر کرده است، مسعود علیمحمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران و از دانشجویان نخستین دوره دکترای فیزیک در داخل ایران و نخستین شخص در کشور بود که دکترای خود را در فیزیک دریافت کرد.
وی سرانجام در ۲۲ دی ۱۳۸۸، در قیطریه تهران و در حالی که که قصد خروج از منزلش را داشت بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور ترور شد.

مجید شهریاری استاد دانشگاه شهید بهشتی، فیزیک‌دان و دانشمند هسته‌ای بود که از ۸۳ تا زمان شهادت نماینده دانشگاه شهید بهشتی در امور اجرایی همکار سازمان انرژی هسته‌ای بود.

شهریاری هم در تاریخ ۸ آذر ۱۳۸۹، در نتیجه چسباندن بمب مغناطیسی توسط راکب ناشناس موتورسیکلت به خودرویش در تهران ترور شد.

فیل جرالدی، افسر سابق سیا و بخش اطلاعات ارتش امریکا در یادداشتی در پایگاه خبری «آی‌آرآی سنتر» اذعان کرد که در هشتم آذر ۱۳۸۹ سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی امریکا و رژیم صهیونیستی با همکاری گروهک منافقین اقدام به ترور مجید شهریاری، دانشمند هسته‌ای ایران کردند.

مصطفی احمدی‌روشن معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز اصفهان بود که به همراه رضا قشقایی‌فرد، کارمند سازمان انرژی اتمی، از پایه‌گذاران سایت هسته‌ای نطنز بود.

وی پس از خروج از منزل توسط راکب ناشناس موتورسیکلت با چسباندن بمب مغناطیسی به خودرو شخصی‌اش در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۰ در تهران، روبه‌روی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی ترور شد. داریوش رضایی‌نژاد دانشجوی دکترای مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بود که در تاریخ یکم مرداد ۱۳۹۰ با اصابت ۵ گلوله در مقابل منزلش که یکی از آن‌ها به گردن و دیگری به دست وی اصابت کرد، ترور شد و به شهادت رسید. مجله اشپیگل به نقل از یک مقام اطلاعاتی اسرائیل ترور رضایی‌نژاد را اولین اقدام جدی رئیس جدید موساد اعلام کرد.

در این میان به نظر می‌رسد تلاش برای شهادت شهید فخری‌زاده در راستای ایجاد ابزار مذاکره برای دولت بایدن به خصوص پس از پایان دولت ترامپ است. پست مایک دوبویتز مدیر بنیاد اجرایی اف. دی. دی در شبکه اجتماعی توئیتر درباره عملیات ترور شهید فخری‌زاده می‌تواند زوایای جدیدی از اهداف این اقدام آشکار کند.
در شرایط فعلی نیز مهم‌ترین نگرانی دموکرات‌ها که بار‌ها از سوی برخی تحلیل‌گران بیان شده بازگشت سریع ایران به سمت احیای ظرفیت‌های هسته‌ای خود است؛ رویدادی که می‌تواند امریکا را در شرایط سختی قرار دهد. در این میان انجام چنین ترور‌هایی و بردن ایران به موضع انفعال سبب می‌شود تا این تهدید در مقابل دولت بایدن معتبر جلوه نکند که نتیجه نهایی آن سخت‌تر شدن موضع بایدن و دموکرات‌ها در ابتدای دولت است.
از این رو می‌توان این نکته را دومین روایت جعلی دانست که در خصوص ماجرای ترور شهید فخری‌زاده به دنبال تطهیر دولت آینده امریکا از سوی برخی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی به خصوص در داخل کشور است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار