کد خبر: 1020479
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
در واکنش به تهدید امریکا علیه کشور‌های مخالف تفسیر امریکا از مکانیسم ماشه
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هرگونه اقدام یکجانبه واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را غیرقانونی توصیف کرد. معاون وزیر امور خارجه روسیه هم با بیان اینکه مسکو ترسی از تحریم‌های امریکا ندارد، گفت همکاری این کشور با ایران بر مبنای نیاز‌های دوجانبه طرفین پیش می‌رود تا مسکو نشان داده باشد که در این زمینه حاضر است در عمل هم رودروی امریکا بایستد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دو شنبه در واکنش به تهدید امریکا برای تحریم کشور‌هایی که با ایران تجارت کرده و از بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تبعیت نکنند، گفت: «ما از تحریم‌های امریکا نمی‌ترسیم، ما به آن‌ها عادت داریم. این مسئله به هیچ‌وجه بر سیاست ما اثر نمی‌گذارد. همکاری ما با ایران چند وجهی است و همکاری‌های نظامی نیز وابسته به نیاز‌ها و تمایلات دو طرف، پیش خواهد رفت.» بامداد یک شنبه بود که «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا با صدور بیانیه‌ای مدعی شد با توسل به مکانیسم موسوم به ماشه، عملاً تمام تحریم‌های سازمان ملل بر ایران، که پیش‌تر لغو شده بودند، اکنون دوباره اجرایی شدند.

امریکا همچنین تهدید کرد: «اگر اعضای سازمان ملل الزامات خود برای اجرای این تحریم‌ها را اجرا نکنند، ایالات متحده آماده است از اختیارات داخلی برای اعمال عواقبی بر آن‌ها استفاده کند و مطمئن شود ایران از عواید فعالیت‌های ممنوع‌شده توسط سازمان ملل، بهره‌مند نمی‌شود.»

امریکا خلاف عقل سلیم عمل می‌کند

امریکا غروب دیروز هم تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال کرد. وزیر بازرگانی امریکا از تحریم پنج دانشمند ایرانی به دلیل پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران خبر داده و چند شرکت‌ایرانی هم تحریم شده‌اند. نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در گفت‌وگوی خود با ریانووستی با اشاره به این اقدامات ایالات متحده گفت: «نظام تحریم‌ها علیه ایران پنج سال پیش با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت لغو شد و هم‌اکنون ما نمی‌توانیم درباره هرگونه تحریم‌های سازمان ملل (علیه ایران) بحث کنیم.»

نبنزیا با یادآوری مخالفت اکثریت اعضای شورای امنیت سازمان ملل از جمله رئیس این شورا با تلاش‌های امریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران گفت: «شورا به این درک مشترک رسیده است که ایالات متحده با خروج از برجام، تمامی حقوق خود برای استفاده از مکانیسم قطعنامه ۲۲۳۱ (مکانیسم ماشه) را از دست داده است. مهم نیست که چطور شرکای واشنگتن تلاش کرده‌اند در ماه‌های گذشته عکس این قضیه را اثبات کنند، امریکا نمی‌تواند به مکانیسم ماشه (اسنپ‌بک) استناد کند.»

این دیپلمات روس ادامه داد که احتمالاً ایالات متحده برخلاف نظر اکثریت شورای امنیت و برخلاف قوانین بین‌المللی و عقل سلیم، تلاش خواهد کرد تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کند «اما لازم است که به صراحت بیان کنیم هرگونه اقدامات بیشتر ایالات متحده با تحریم‌های سازمان ملل (علیه ایران) سازگار نخواهد بود و اقدامات یکجانبه غیرقانونی جدید (امریکا) علیه ایران با هدف مانع‌تراشی در مسیر ایران صورت می‌گیرد.»

روزنامه‌های امریکا: ما منزوی هستیم

با این حال روزنامه نیویورک‌تایمز در یادداشت سردبیری روز دو شنبه خود نوشت زمانی واشنگتن در کنار کشور‌های اروپایی و حتی روسیه و چین برای منزوی کردن ایران ایستاده بود، اما اکنون ایالات متحده است که منزوی شده است.

روزنامه واشنگتن‌پست هم در گزارشی نوشت: درحالی که امریکا روز یک شنبه اعلام کرد که آماده اجرای همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است، بیشتر کشور‌های جهان با این اقدام واشنگتن مخالفت کردند و طوری عمل کردند که انگار هیچ تغییری ایجاد نشده است.

این روزنامه امریکایی افزود: این اقدام واشنگتن آغازگر یک دوره جدید از ابهام و تنش در سطح جهان خواهد بود. توجیه امریکا برای ادامه عضویت در برجام و استفاده از این حق برای بازگرداندن تحریم‌ها، به جز چند کشور معدود هیچ طرفداری ندارد؛ و این موضع همچنان مبهم است که دولت امریکا چگونه به طور یکجانبه می‌تواند تحریم‌های چندجانبه را اجرا کند! بیشتر کشور‌ها می‌گویند واشنگتن در زمان خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای، مشارکت خود در برجام را متوقف کرده است. این روزنامه امریکایی در ادامه نوشت: متحدان سنتی امریکا در اروپا قول داده‌اند که صراحتاً آنچه را که امریکا در حال انجام آن است، نادیده بگیرند و نگران هستند که ترامپ باز به دنبال راهی برای از بین بردن توافق باشد. چنین چیزی ایران را به سمت اخراج بازرسان بین‌المللی که در حال نظارت بر فعالیت‌های اتمی این کشور هستند سوق خواهد داد.

اروپای پر رو!

نماینده دائم فرانسه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در شصت و چهارمین کنفرانس عمومی آژانس بدون اشاره به بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای برجام از ایران خواست به طور کامل به تعهداتش ذیل این توافق بازگردد.

نماینده فرانسه بدون اشاره به اینکه بدعهدی کشور‌های اروپایی برجام در عمل به تعهدات‌شان ذیل برجام، ایران را بعد از یک سال وادار کرد تا برخی تعهداتش را در قبال توافق هسته‌ای کاهش دهد، از جمهوری اسلامی درخواست کرد که هرچه سریع‌تر به طور کامل به تعهداتش بازگردد.

همچنین نخست‌وزیر سوئد روز دو شنبه با ایراد سخنانی در نشست مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که این کشور فعالانه از تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند.

«استفان لوفن» که به صورت مجازی در این نشست سخنرانی می‌کرد گفت که برجام بخش مهمی از معماری نظام جهانی عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای به شمار می‌رود و برای حفظ امنیت منطقه و جهان ضروری است، ولی او هم از جمهوری اسلامی خواست تا به تعهداتش ذیل برجام بازگردد البته ضمن استقبال از توافق اخیر ایران با آژانس در خصوص مسائل پادمانی.

برجام بود عادی‌سازی نبود

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز بار دیگر با «فاجعه» خواندن توافق هسته‌ای ایران مدعی شد که با برجام، امکان توافق میان رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس وجود نداشت.

ترامپ ضمن دفاع از توافقات اخیر رژیم صهیونیستی و دو کشور امارات عربی متحده و بحرین و انتقاد از دولت قبلی امریکا به دلیل راه‌اندازی جنگ‌های غرب آسیا گفت: «توافق ایران یک فاجعه بود. با توافق ایران شما هرگز نمی‌توانستید این توافقات (میان رژیم صهیونیستی و دو کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس) را پیش ببرید. ۱۵۰ میلیارد دلار به علاوه ۸/ ۱ میلیارد دلار پول نقد به ایران داده شد. افراد حتی نمی‌توانند تصورش را هم بکنند که آن‌ها چنین توافق بدی صورت دهند.»

رئیس‌جمهور امریکا سپس با انتقاد از «جان کری» وزیر خارجه دولت پیشین امریکا به دلیل توافق با ایران تصریح کرد: «جان کری بسیار بی‌کفایت بود. آن‌ها درباره توافقی مذاکره کردند که گرچه به دنبال تمامی نکات بودند، اما حتی حداقل‌ها را در این توافق به دست نیاورد. برخی اوقات باید بلند شوید و خارج شوید. برخی اوقات باید بلند شوید و بگویید که متأسفم ما توافق نمی‌کنیم و خداحافظی کنید و آن‌ها دوباره با شما تماس خواهند گرفت، چون تمامی دلایل را برای این کار در اختیار داریم. این (برجام) احمقانه‌ترین توافق بود و انجام هرکاری را غیرممکن می‌کرد.»

ترامپ افزود: «بنابراین من به این توافق پایان دادم و ایران به یک کشور متفاوت تبدیل شده است که گرچه رفتار‌های خشونت‌آمیز و شرورانه خود را پایان نداده است، اما ضعیف شده است. تولید ناخالص این کشور به ۲۷ درصد رسیده است که یک رکورد تاریخی است. من دنبال این نیستم و من می‌خواهم که این کشور مجدداً قدرتمند باشد، اما نمی‌خواهم تسلیحات هسته‌ای داشته باشند. آن‌ها نمی‌توانند تسلیحات هسته‌ای داشته باشند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار