کد خبر: 1018107
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۶
سال‌هاست که در مورد تغییر سیستم کشاورزی ایران از سنتی به صنعتی و استقرار دستگاه‌های مدرن برای آبیاری و کشت و برداشت بهتر در مزارع سراسر کشور صحبت می‌شود. اما در این میان کمتر در مورد تربیت کشاورزانی که از علم روز و دانش جدید در این زمینه آگاه باشند حرف زده شده است. ولی روز گذشته وزیر کشاورزی از آمادگی وزارتخانه متبوعش برای راه‌اندازی هنرستان‌هایی گفت که در صورت اجرایی شدن آن‌ها می‌تواند کشاورزان هر استان را با توجه به شرایط همان منطقه و نیاز‌های لازم برای بهبود کار بر روی زمین‌ها و باغات کشاورزی تربیت کند.
محمد‌رضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: ایران به خاطر چهار فصل بودن و بهره‌مندی از اقلیم و آب و هوای متفاوت، توانایی کشت انواع محصولات از گرمسیری تا سردسیری توأمان دارد. بنابرا ین کشاورزی در هر استان از ایران، با استان دیگر فرق می‌کند و به همین خاطر، بالا بردن اطلاعات و دانش فعالان این عرصه با توجه به وضعیت آب و هوایی و حتی نوع خاک و نحوه کشت و داشت و برداشت هر محصول ضروری است. با اینکه چند سالی بود در مورد راه‌اندازی مراکزی برای آموزش کشاورزان کنونی و جوانانی که علاقمند به ورود به این عرصه هستند، صحبت‌هایی شده است، اما هنوز کار بخصوصی انجام نشده است. البته هنرستان‌های کشاورزی یکی از بخش‌های بسیار مهمی هستند که می‌توانند نیروی انسانی این بخش را تأمین کنند. مراکزی که در سال‌های اخیر به‌رغم اقدامات انجام شده می‌طلبد تا کار‌های مهمتری برای محقق شدن آن‌ها برداشته شود. در همین راستا روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان آینده ما از هنرستان‌های کشاورزی تأمین می‌شوند، گفت: «این وزارتخانه آمادگی خود را برای پشتیبانی، تجهیز، تکمیل و به روز کردن این هنرستان‌های کشاورزی اعلام می‌کند.»

کاظم خاوازی با تأکید بر اینکه طرحی برای شورای عالی عشایری و روستا آماده کردیم، که در آن طرح دانش‌آموزانی که علاقمند به کشاورزی هستند، به راحتی وارد بخش کشاورزی شوند و مشکلات اداری حل و حتی این دانش‌آموزان برای تحصیل در دانشگاه، راحت‌تر وارد این مراکز علمی شوند، ادامه داد: «این طرح پس از آماده‌سازی تقدیم شورای عالی عشایری و روستا می‌شود، در این طرح همچنین تصمیمات بسیار خوبی برای هنرستان‌های کشاورزی اتخاذ شده است، که طی تفاهمنامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش منعقد می‌شود. مطمئن هستیم با این کار شاهد تحول در بخش کشاورزی خواهیم بود.»

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی بخش بسیار مهمی برای کشور است که توانسته در شرایط بسیار سخت تحریم‌ها این کشور را نجات بدهد، تصریح کرد: «در سال گذشته رشد بخش کشاورزی هشت درصد بود که منجربه مثبت شدن رشد اقتصادی کشور شد، در پنج ماه ابتدای سال‌جاری نیز رشد اقتصادی بخش کشاورزی مثبت و قابل توجه بود و امیدواریم تا پایان سال نیز این رشد ادامه پیدا کند و بتواند به رشد اقتصادی کل کشور کمک کند.»

جهاد کشاورزی تصریح کرد: «آنچه امروز ذهن ما را درگیر کرده آینده نیروی انسانی این بخش است و تأمین کشاورزان آینده است که کشاورزان آینده کسانی نیستند جز دانش‌آموزان امروزی که در هنرستان‌های کشاورزی در سطح کشور حضور دارند و درس می‌خوانند.» نکته اصلی این است که کتب و شیوه تدریس در این هنرستان‌ها از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. به گفته رضا نقیلو کارشناس کشاورزی، باید بر اساس هر منطقه و بعد از شناخت نیاز‌های کشاورزی در هر استان، کتب ویژه‌ای به رشته تحریر یا تألیف در بیاید تا بتواند کمک بخش آن منطقه باشد. وی تأکید می‌کند: «هرگز نباید کتاب‌ها و نوع تدریس در این هنرستان‌ها را مثل مدارس دیگر یکپارچه کنیم و هر آنچه یک دانش‌آموز سیستان و بلوچستانی در هنرستان کشاورزی می‌آموزد را یک دانش‌آموز گیلانی هم یاد بگیرد.»

نقیلو می‌گوید: «اگر قصد داریم کشاورزی ایران متحول شود حتماً باید شیوه آموزش خود را تغییر داده و حداقل در این هنرستان‌ها کار‌های تئوری با عملی همراه باشد. همچنین دانش‌آموزانی جذب شوند که حتماً فردا به سمت زمین‌های کشاورزی خواهند رفت، نه اینکه گروهی که به دنبال یک مدرک و نشستن پشت میز هستند صندلی‌های این هنرستان‌ها را اشغال کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار