کد خبر: 1016769
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹
دکتر غلامرضا حسن پور‌اشکذری، رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور در گفتگو با «جوان»:
رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور با اشاره به سخنان شهید سردار سپهبد سلیمانی که گفته بود در تهدید‌ها باید فرصت ایجاد کرد، می‌گوید: در بحث کرونا به‌رغم همه درد‌ها و غم‌هایی که هنوز مردم به خاطر از دست دادن عزیزان و شغل و درآمدهای‌شان با آن درگیر هستند، اما اتفاقات خوبی هم رخ داد که یکی از آن‌ها این بود که مردم را همدل کرد.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: شهید مهدی عراقی در ۴ شهریور ۱۳۵۸ توسط گروهک منحرف فرقان در یکی از خیابان‌های تهران به همراه فرزند نوزده ساله خود حسام‌الدین هدف گلوله قرار گرفت. شهیدی که حضرت امام بر پیکرش نماز خواند و تنها کسی است که در دوران انقلاب اسلامی امام در تشییع جنازه‌اش شرکت کرد. چون پیکر مطهر شهید عراقی در قم تشییع شد امام پای پیاده در این مراسم حضور پیدا کردند و این روز به احترام این شهید شاخص سازمان بسیج اصناف به عنوان روز این قشر نامگذاری شده است. به همین بهانه به سراغ دکتر غلامرضا حسن‌پور اشکذری، رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور رفتیم تا از فعالیت ویژه و نفس‌گیر شش ماه اخیر این سازمان که محور اصلی مدیریت بازار در دوران کرونا به شمار می‌آید بیشتر آگاه شویم.

رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور با اشاره به سخنان شهید سردار سپهبد سلیمانی که گفته بود در تهدید‌ها باید فرصت ایجاد کرد، می‌گوید: در بحث کرونا به‌رغم همه درد‌ها و غم‌هایی که هنوز مردم به خاطر از دست دادن عزیزان و شغل و درآمدهای‌شان با آن درگیر هستند، اما اتفاقات خوبی هم رخ داد که یکی از آن‌ها این بود که مردم را همدل کرد.

حسن‌پور ادامه می‌دهد: در روز سوم اسفند ماه گذشته بود که قرارگاه مبارزه با کرونا در بسیج اصناف کشور تشکیل و همزمان چند کار شروع شد. مهم‌ترین دغدغه اولیه این بود که نباید ارزاق عمومی دچار مشکل شود. برنامه‌ریزی‌ها برای این کار شروع و حاصل آن هم این بود که دیدیم در هیچ جای کشور مردم به فروشگاه‌ها هجوم نیاوردند. چون تمام مایحتاج به وفور وجود داشت. وی با اشاره به تجربه غرب در راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ و هایپرها، تصریح می‌کند: بار‌ها به ما اصرار شده بود که چرا مثل آن‌ها فروشگاه‌های بزرگ تاسیس نمی‌کنیم و چرا این همه مغازه‌های کوچک در کوچه پس کوچه‌ها وجود دارد. این‌ها باید جمع شوند. اما اتفاقات دوران اوج کرونا ثابت کرد وقتی چنین مغازه‌هایی وجود دارند دیگر لازم نیست در فروشگاه‌ها صف ایجاد شود. همین مغازه‌های کوچک مایحتاج اولیه هر کوچه و برزنی را تأمین می‌کردند و کاسب‌ها به وضع همسایه‌های خود توجه داشتند. البته ما هم مواظب بودیم ارزاق عمومی احتکار نشود که کار‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام شد.

عضو هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی با تأکید بر اینکه باید توجه می‌کردیم از آن طرف قضیه ارزاق گران نشوند، ادامه می‌دهد: در اسفندماه ترس مردم از کرونا و تأثیرات آن بر روی بازار بیش از الان بود و شرایط سختی ایجاد شده بود. در آن زمان و در نقاط مختلف کشور با محتکران برخورد شد و با تأمین مایحتاج اولیه قیمت‌ها را شکسته و نگذاشتیم بازار به سمت بحران حرکت کند.

جهاد ایران برای تأمین نیاز‌ها

رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان، تأمین ماسک و مواد ضدعفونی مورد نیاز جامعه را از جمله دغدغه‌های اصلی اسفند ماه سال گذشته عنوان کرده و می‌گوید: موضوع تأمین ماسک و مواد ضدعفونی آنقدر مهم شده بود که می‌توانست به یک مسئله امنیتی تبدیل شود. تهیه و تأمین نیاز‌های مراکز بهداشتی و مردم، کار سخت و پیچیده‌ای بود. در مورد الکل و مواد ضدعفونی کننده، چون بستر‌های تولید این مواد در کشور وجود داشت به سرعت توانستیم در کارخانجات با تغییر خطوط، آن‌ها را به تولید مواد ضدعفونی کننده تبدیل کنیم. مثلاً یک خط تولید ادکلن در قزوین که توانست در کمترین زمان به تولید الکل و مواد ضدعفونی کننده بپردازد. به همین خاطر مشکل ما در بحث ضدعفونی و الکل در کمترین زمان ممکن حل شد. اما در تولید ماسک مشکلات وجود داشت. چون زیرساختی برای آن وجود نداشت.

حسن‌پور با اشاره به اینکه وقتی کرونا شروع شد تولید ماسک در کشور فقط توسط چند شرکت بزرگ صورت می‌گرفت که خروجی آن‌ها روزانه به ۲۰۰ هزار عدد هم نمی‌رسید، ادامه می‌دهد: بخشی از همین تعداد هم دپو می‌شد. خیلی از دستگاه‌ها بلااستفاده بود و با ظرفیت پایین کار می‌کردند. با تقاضای زیادی که از طرف مراکز درمانی و مردم در کشور ایجاد شد، فهمیدیم به یک جهاد و انقلاب برای پاسخگویی به این درخواست‌ها نیاز داریم.

وی با بیان اینکه همزمان با راهزنی‌ها و دزدی‌های بزرگ ماسک در برخی نقاط دنیا، ما در ایران با مشورت وزارت بهداشت و درمان و وزارت صنعت دستور کار ستاد را تولید و تأمین ماسک با کمک مردم قرار دادیم، تصریح می‌کند: در گام اول و با استفاده از پارچه‌های چندبار مصرف، تب ماسک را پایین آوردیم. همچنین تعدادی از کارگاه‌ها و تولیدی‌های پوشاک به خط تولید ماسک تبدیل شدند که این جابه‌جایی و تغییر تولید خیلی سخت بود.

حسن‌پور تمام این اتفاقات را لطف الهی می‌داند و ادامه می‌دهد: در این مدت و حتی در ایام تعطیلات یک روز هم درب اتاق بسیج اصناف بسته نشد و با همت گروه‌های جهادی در خانه و مسجد و حسینیه‌ها تولید ماسک شروع و بازار در کمترین زمان به ثبات رسید. در این مسیر واحد‌های زیادی کمک کردند. از کوچک‌ترین آن‌ها که با دو چرخ شروع به کار کرد تا واحدی که روزانه ۱۰۰ هزار ماسک روانه بازار می‌کرد. بعد از آن کم‌کم به فکر رسیدن از ماسک‌های پارچه‌ای به ماسک‌های مدرن و پزشکی افتادیم. چون یک شعار در بسیج وجود دارد و آن هم رو‌به رشد بودنش است. به همین جهت با سیستم تولید ماسک‌های سه لایه آشنا شدیم و همه تولیدی‌ها را به این سمت سوق دادیم.

این عضو هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی با اشاره به اینکه در همان زمان، وزارت دفاع از ما درخواست ۴ میلیون ماسک سه‌لایه کرد، می‌گوید: به همین خاطر بلافاصله یکی از کارگاه‌ها را مجهز کرده و این درخواست آن‌ها را انجام دادیم. بعد از آن درخواست‌ها از طرف داروخانه‌ها افزایش یافت و برای پاسخگویی به مردم، ماسک‌های مورد نیاز را از ما خواستند. در این زمان بود که به فکر رسیدن از تولید به توزیع افتادیم.

وی ادامه می‌دهد: در اواخر اردیبهشت ماه همایشی با هدف تجلیل از ۴۰ نفر از فعالان صنفی در عرصه تولید و فعالان رسانه‌ای برگزار کردیم و در آنجا اعلام کردیم که ما تولید را از کارخانه تا داروخانه مدیریت می‌کنیم. در همین راستا وقتی کرونا کمی کاهش پیدا کرد مردم فکر کردند به پایان این بیماری رسیده‌اند، اما ما تأکید داشتیم کارگاه‌ها اصلاً نباید تولیدات‌شان را تعطیل کنند.

به گفته حسن‌پور در آن زمان برخی تولیدی‌ها اعلام می‌کردند که ماسک‌ها روی دست‌شان مانده است. به همین خاطر مقاومت می‌کردند و معتقد بودند دیگر نیازی به ماسک نیست که گفتیم حتماً باید مواد اولیه را تهیه و به تولید ادامه بدهند. گفتیم ماسک‌ها را دپو کنند. با چنگ و دندان آن‌ها را نگه داشتیم، چون اگر تعطیل می‌شدند، در موج دوم کرونا، راه‌اندازی دوباره این کارگاه‌ها سخت بود.

وی با تأکید بر اینکه بسیج نه در تولید و نه در توزیع دخالت نمی‌کند و به هیچ عنوان امورات مالی را نیز برعهده نمی‌گیرد، ادامه می‌دهد: بسیج صرفاً رهبری، هدایت و مدیریت کار‌ها و پروژه‌ها را بر عهده دارد. به همین خاطر به هیچ عنوان در هیچ مقطعی تصدی‌گری نکرده است. همین تفکر موجب شد کار‌ها به دست مردم پیش برود و در شرایطی که بسیاری از مشاغل با مشکل روبه‌رو شده بود توانستیم ۷ هزار شغل پایدار ایجاد کنیم. ضمن اینکه از بسته شدن بسیاری از کارگاه‌ها و بیکاری‌های ناشی از آن هم جلوگیری کردیم.

«با ماسک» تنظیم کننده بازار

رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان می‌گوید: در موج دوم کرونا دست ما خالی نبود و به همین خاطر وزارت خانه صنعت از ما درخواست کرد کمک کنیم تا مدیریت کل تولیدات صنفی و جهادی را بسیج اصناف کشور برعهده بگیرد. ما هم پذیرفتیم بخش تأمین ماسک در واحد‌های صنفی و جهادی سراسر کشور را بر عهده بگیریم. بر همین اساس دوباره ۴۵۱ کارگاه صنفی و جهادی مورد بازدید قرار گرفت و این کارگاه‌ها می‌توانند از روزانه ۵ هزار تا ۳۰۰ هزار ماسک تولید کنند.

حسن‌پور با تأکید بر اینکه در تأمین پارچه‌های مورد نیاز این کارگاه‌ها اقداماتی انجام شده و ویژگی و حسن کار این است که در سراسر کشور و کل استان‌ها این کار را انجام داده‌ایم، می‌گوید: الان هر استان می‌تواند مایحتاج مورد نیازش در زمینه ماسک را خودش برعهده گرفته و تأمین کند.

این مسئول به موضوع مهمی که بعد از تولید بالای ماسک به وجود آمد اشاره کرده و تصریح می‌کند: وقتی تولید به اوج خود رسید، نگرانی دیگری ذهن‌ها را به خود مشغول کرد و آن هم اینکه چه بلایی بر سر قیمت ماسک‌ها می‌آید. چون تجربه اسفندماه و افزایش قیمت ناگهانی را داشتیم، به همین جهت و قبل از اینکه رئیس‌جمهور اعلام کند استفاده از ماسک اجباری شود از تولید کنندگان خواستیم یک سایت فروش اینترنتی راه‌اندازی کنند. هر چند آن‌ها موافق نبودند و سایت تک محصولی را محکوم به شکست می‌دانستند. اما با تأکید ما این کار انجام شد و در ۱۲ تیرماه سایت «با ماسک» افتتاح شد. در همان دو روز اول آنقدر درخواست ارسال شد که فکر کردیم حالا چطور باید پاسخگو باشیم. به گفته حسن‌پور قیمت مصوب ماسک در این سایت ۱۵۰۰ تومان است و تاکنون حدود ۴ میلیون ماسک درب منازل به مردم تحویل داده شده است. وی ادامه می‌دهد: همزمان با این کار‌ها برای مدیریت بازار، در چند استان وقتی قیمت‌ها بالا رفت، محموله‌ای ارسال کردیم که با قیمت ارزان عرضه شد. به همین خاطر تولیدکنندگان قیمت‌ها را پایین آوردند و بازار سیاه را از بین بردند. هم اکنون ظرفیت تولید روزانه ۱۲ میلیون ماسک را داریم. فقط مجموعه‌های زیر نظر ما الان روزانه حدود ۷ میلیون ماسک تولید می‌کنند و اگر پارچه و مواد اولیه تأمین شود قطعاً با ورود کارگاه‌های دیگر به این چرخه می‌توانیم از تولید ۲۰ میلیون ماسک در روز صحبت کنیم.

اعتماد به بسیج به خاطر عملکرد مثبتش است

رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان به نقشه جامعی اشاره کرده که می‌تواند چراغ راه تولیدکنندگان ماسک حتی برای دوران پسا کرونا باشد و می‌گوید: برای تأمین نیاز‌های این دوران زیرساخت‌های زیادی ایجاد شده و بسیاری از افراد یا دستگاه وارد کرده‌اند یا ساخته‌اند. ما به فکر این بودیم تا بعد از کرونا، از این ظرفیت برای صادرات بهره ببریم.
با این توانایی، وقتی خیال‌مان از نیاز داخلی راحت شود می‌توانیم نیاز‌های همه کشور‌های همسایه و منطقه را پوشش بدهیم.

به همین خاطر نقشه جامع مدیریت ماسک در کشور، با محوریت بسیج و همکاری وزارت صنعت و وزارت بهداشت و درمان تنظیم شد. براساس این نقشه مشخص می‌شود در شش ماهه اول سال چه اتفاقی افتاده، در شش‌ماهه دوم چه کاری باید بکنیم و در سال ۱۴۰۰ چه برنامه‌ای داشته باشیم. ضمن اینکه اگر مازاد تولید داشتیم برای بحث ارزش افزوده و صادرات چه اقداماتی باید در دستور کار قرار گیرد.

حسن‌پور با اشاره به جزییات این نقشه جامع ادامه می‌دهد: وزارت کشور روز چهارشنبه گذشته جلسه‌ای ترتیب داد و اعلام کرد مدیریت ماسک را به بسیج واگذار می‌کنیم. بعد از آن سردار محمدحسین سپهر، جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین که در آن جلسه حضور داشت دستور داد جلسه‌ای برای پیگیری این موضوع در بسیج برگزار شود.
در این جلسه که به ریاست سردار سپهر در دوم شهریور برگزار شد، بنده دبیر جلسه بودم و همکارانی از معاونت سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، سازمان حمایت، معاونت امور صنایع و خانم محرابی رئیس دفتر نساجی کشور در وزارت صنعت به همراه آقای تقی‌زاده رئیس بنیاد تعاون بسیج و نماینده وزارت کشور حضور داشتند که بحث‌های متفاوتی مطرح شد و به دنبال این بودیم که با تولید پارچه و ماسک در کشور چه برنامه‌ای برای ادامه و تداوم این کار باید داشته باشیم.

عضو هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی با اشاره به اینکه این همه تولیدی و کارگاه و اشتغال را چه کار باید کرد که پایدار بمانند، تصریح می‌کند: این احتمال وجود دارد که در سه ماهه سوم سال یعنی پاییز، کرونا و آنفلوآنزا دست به دست هم بدهند و اتفاقات ناگواری رقم بخورد. بنابراین از الان باید برای آن شرایط سخت فکری بکنیم. ما در جلسه سعی کردیم همه سناریو‌ها و حتی بدبینانه‌ترین آن‌ها را هم بررسی کنیم. ضمن اینکه بعد از این دوران و از بین رفتن کرونا چه کار باید بکنیم که این کارگاه‌ها به حیات خود ادامه بدهند. آیا بعد از مدیریت کرونا کارگاه‌ها را باید تعطیل کنیم یا به ارزش افزوده و صادرات فکر کنیم.

در نهایت، این طرح که با همکاری همه مجموعه‌ها اعم از کارگروهی متشکل از بسیج، وزارت بهداشت و درمان، وزارت صنعت و مراکزی که با این موضوعات در ارتباط هستند، تهیه شده است با محوریت بسیج اجرا می‌شود. نقشه جامع تأمین، تولید و توزیع ماسک در کشور را ملاک عمل کارگروه‌های‌مان قرار داده‌ایم و همه وزارتخانه‌ها باید براساس نقشه‌ای که بسیج ترسیم می‌کند کار کنند و معیار و ملاک عملکرد همه آن‌ها همین طرح خواهد بود. اما اینکه چرا تمام آن‌ها به بسیج اعتماد کردند، به این خاطر است که بسیج اثبات کرده توانایی عملی کردن به حرف‌ها و قول‌ها را دارد و هیچ کاری را در نیمه راه رها نکرده و نمی‌کند.

سردار حسین معروفی
فرمانده سپاه ثارالله کرمان

تفاهمنامه ۱۸۰ میلیاردی استانداری با بسیج برای آبرسانی به مناطق محروم کرمان

سپاه ثارالله کرمان برای آبرسانی به مناطق محروم استان تفاهمنامه‌ای به ارزش ۱۸۰ میلیارد تومان با استانداری امضا کرد.

ساخت حمام، چشمه بهداشتی و تأمین جهیزیه برای نیازمندان از جمله موارد خدمت‌رسانی به مردم در قالب قرارداد سپاه و استانداری است. بهره‌گیری از ظرفیت گروه‌های جهادی می‌تواند به کار‌ها سرعت داده و از سوی دیگر هزینه اجرا را کاهش دهد. اردیبهشت ماه سال‌جاری نیز ساخت و افتتاح ۱۳۹ پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی در ناحیه مقاومت بسیج حضرت امیرالمومنین (ع) شهر کرمان در دستور کار سپاه ثارالله کرمان قرار گرفت. برآورد هزینه اولیه این پروژه‌های عمرانی ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است و قرار است در کمتر از شش ماه اجرا شوند. این طرح‌ها شامل آبرسانی در پنج شهرستان استان کرمان در قالب ۱۳ پروژه، اجرای لایروبی قنوات در چهار شهرستان در قالب پنج پروژه، یک پروژه تهیه استخر و ذخیره آب، تعمیر و ساخت مسجد و حسینیه در چهار شهرستان در قالب ۱۵ پروژه، سه پروژه انتقال آب و احداث کانال در سه شهرستان و چهار پروژه خانه عالم در سه شهرستان است. همچنین ساخت و تکمیل خانه‌های محروم در ۱۲ شهرستان در قالب ۵۳ پروژه، احداث دو زمین ورزشی روباز، یک حمام عمومی، احداث سرویس بهداشتی در هفت شهرستان، احداث یک باب غسالخانه، ساخت سه مدرسه، دو باب مسکن مددجویان از جمله طرح‌های انجام شده تاکنون است.

سردار محسن کریمی
فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی

توزیع رایگان ۵/ ۳ میلیون ماسک و ۱۷۰ هزار بسته معیشتی از سوی سپاه استان مرکزی

سپاه روح الله استان مرکزی امسال اجرای ۴۸۰ طرح محرومیت‌زدایی را هدفگذاری کرده است که تاکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان مرکزی برای تحقق جهش تولید پنج کارگروه شامل محرومیت‌زدایی، کشاورزی، صنعت و انرژی علمی و پژوهشی و خدماتی را در نظر گرفته است. هم اکنون ۷۵۰ گروه جهادی با مشارکت ۲۱ هزار جهادگر آماده ارائه خدمات به نیازمندان استان مرکزی هستند. سال گذشته سپاه پاسداران استان مرکزی ۴۵۰ طرح اقتصادی مقاومتی را عملیاتی کرد و برای ۹ هزار و ۵۰۰ نفر با صرف ۸۵۰ میلیارد ریال اشتغال پایدار ایجاد کرد. ایجاد ۵۲۰ صندوق قرض‌الحسنه محلی برای اشتغال، اجرای ۶۲۰ طرح عمرانی و توزیع یک هزار و ۱۱۰ سری جهیزیه از دیگر خدمات سپاه در استان مرکزی است. همچنین با آغاز شیوع کرونا سپاه استان مرکزی توزیع رایگان ۳ میلیون و ۵۰۰ ماسک، ضدعفونی ۱۲۵ هزار نقطه، تولید ۲۵۰ هزار دستکش را در ۸۷ کارگاه عملیاتی کرد. سپاه استان ۱۷۰ هزار بسته معیشتی را در مرحله اول طرح مؤمنانه توزیع کرد و اکنون نیز ۲۵ هزار بسته را کادرسازی کرده است. این خدمات در حالی است که بسیج سازندگی سپاه روح‌الله با مشارکت ۷۵ گروه جهادی اجرای ۱۴۰ پروژه آب کشاورزی به ارزش بیش از ۱۹ میلیارد تومان را برای سال‌جاری در مناطق محروم روستایی استان در برنامه دارند. این پروژه‌ها شامل لایروبی قنوات، کول‌گذاری قنوات، کانال‌کشی مسیر‌های آب کشاورزی، لوله‌گذاری مسیر‌های انتقال آب، ساخت استخر‌های ذخیره آب، پل بین مزارع و جاده‌های کشاورزی است.

بهرام نصراللهی‌زاده
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان

بهره‌برداری از ۱۲۰۰ پروژه مصوب سفر رهبر انقلاب به کردستان

پس از سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۸ به کردستان حالا یک‌هزار و ۲۰۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان دراین استان رونمایی و به بهره‌برداری رسید.

پروژه‌های سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان شامل احداث سالن ورزشی، راه روستایی، بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی کوثر، کمک به دانشگاه‌ها، عمران شهری، بهداشت و درمان، گازرسانی روستایی است که به جز پروژه‌های دانشکده علوم قرآنی و دارالقران بین‌المللی سنندج، سالن ورزشی ۱۲۰۰ نفری بانه و هتل پارسیان، تمام پروژه‌ها به بهره‌برداری رسید. ساختمان آموزشی و خوابگاهی دانشکده علوم قرآنی سنندج نیز تکمیل و آماده افتتاح است و با وصل شدن آب، گاز و برق تا آخر شهریورماه به اتمام می‌رسد. اما در این میان برخی از مشکلات موجب تأخیر در اجرای بعضی از این پروژه‌ها از جمله پروژه دارالقران بین‌المللی سنندج شده است. چرا که در ابتدا قرار بود در کنار هاجره خاتون اجرایی شود که در نهایت به شهرک بعثت تغییر مکان یافت و هم‌اکنون در مرحله نازک‌کاری و سفت‌کاری است. از طرفی سالن ورزشی ۱۲۰۰ نفری بانه نیز به‌دلیل مشکلات فنی و پیمانکار، دچار معایب و نواقص فنی شده بود که با ورود دادستانی مشکل برطرف و تا پایان سال‌جاری به اتمام می‌رسد. از محل مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان برای ادامه ساخت جاده سنندج- مریوان تا سال گذشته ۱۴۰ میلیارد تومان و اخیراً نیز ۷۰ میلیاردتومان به این پروژه تزریق شد تا هرچه سریع‌تر به پایان برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار