کد خبر: 1016559
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۸
اوایل مردادماه که ۱۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی ایلام به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد، از آن به عنوان گاهی اساسی در جهت بهبود وضعیت کشت و از آن مهم‌تر ادامه روند تغییر کشاورزی سنتی به سیستم نوین و پیشرفته یاد شد. پروژه سامانه گرمسیری حرکتی است که می‌تواند به تثبیت خاک و گسترش اراضی کشاورزی آبی و ایجاد درآمد پایدار برای کشاورزان و در نهایت، رونق کشاورزی و اقتصادی در مناطق مختلف کشور کمک کند. پروژه‌ای که حمایت رهبر معظم انقلاب را به همراه دارد و ایلام با تبدیل ۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم خود به آبی می‌تواند تولید محصولاتش را تا سه برابر افزایش دهد.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: زمین‌های ایلام را باید یکی از حاصلخیزترین زمین‌های ایران در نظر داشت. جایی که به خاطر آب و هوای مطلوب و بارش‌های مناسب می‌تواند به یکی از مهم‌ترین نقاط تولید محصولات کشاورزی تبدیل و بخش قابل ملاحظه‌ای از نیاز‌های مواد غذایی کشور را تأمین کند. اوایل مرداد ماه بود که رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس پروژه آبرسانی نوین به ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان‌های ایلام و کرمانشاه را همزمان با عنوان طرح‌های توسعه منابع آب و خاک مرزی مورد بهره‌برداری قرار داد. سهم استان ایلام از این پروژه یک هزار و ۵۰۰ هکتار بود که این طرح در قالب احداث شبکه‌های فرعی آبیاری سامانه گرمسیری با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۶۰۰ نفر مورد بهره‌برداری قرار گرفت. ۱۵۰۰ هکتار سیستم آبیاری نوین در اراضی کشاورزی نیز در منطقه کنجانچم شهرستان مهران قرار دارد و حالا مناطق و شهرستان‌های دیگر هم چشم انتظار نشسته‌اند تا با بهره‌مندی از این خدمات، تحولی بزرگ در شیوه و نوع زراعت‌های خود ایجاد کنند.

شهرستان‌ها زیر پوشش آبیاری نوین

وقتی زمین‌های کنجانچم شهرستان مهران زیر پوشش پروژه آبرسانی نوین قرار گرفت، اعلام شد که این اقدام بخشی از پروژه سامانه گرمسیری در استان ایلام است. پروژه‌ای که بر اساس آن سهم کنونی ایلام ۱۷ هزار و ۸۸۹ هکتار بوده و باید با برنامه‌ریزی و اقدامات وزارت نیرو، عملیات اجرایی شبکه اصلی آبیاری و تخصیص آب آن تکمیل شود. هزینه تکمیل سامانه گرمسیری در حوزه ایلام جهت ایجاد شبکه اصلی و انتقال آب نیز ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. حتی قاسم سلیمانی دشتکی نیز در آیین افتتاح احداث شبکه‌های فرعی آبیاری استان ایلام با اشاره به این مهم که ۱۸ هزار هکتار از طرح سامانه گرمسیری تا تکمیل نهایی این پروژه در استان ایلام باقیمانده است، گفته بود: «در صورت تأمین اعتبار ۳ هزار هکتار دیگر از این طرح تا آذرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.»

اجرای طرح‌ها، افزایش تولیدات کشاورزی

تاکنون دو طرح بزرگ در رابطه با وزارت جهاد کشاورزی در ایلام اجرا شده که یکی از آن‌ها طرح ۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی در شهرستان دهلران، عین‌خوش و فکه است. از ویژگی‌های این طرح باید به پیشرفت ۴۱ هزار هکتار آن اشاره کرد که افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است. طرح بزرگ دیگر ایلام، سامانه گرمسیری است که ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم استان را به آبی تبدیل می‌کند. ویژگی بارز این طرح هم حمایت مقام معظم رهبری از آن است که هم اکنون در حال اجرا بوده و افتتاح ۱۵۰۰ هکتار از آن که در مجموع، میزان بهره‌برداری از طرح را به ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار رساند، بیانگر وجود عزمی راسخ برای به نتیجه رساندنش است. به گفته استاندار ایلام، باقیمانده این پروژه دو فاز دارد که در فاز اول آن آبگیری سد کنجانچم با تأمین اعتبار و تکمیل تونل‌های انتقال آب از کرمانشاه به ایلام تا پایان سال مالی انجام می‌شود. قاسمی دشتکی تأکید کرده کار وزارت جهاد کشاورزی در بخش سامانه گرمسیری به پایان رسیده و فقط بحث انتقال خطوط اصلی باقیمانده که در اختیار وزارت نیرو است. وی به پروژه دیگر وزارت جهاد کشاورزی در استان اشاره کرده و گفت: «پروژه مهم دیگری که وزارت جهاد کشاورزی در دست اقدام دارد آبرسانی به حدود ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در ایلام است که تاکنون بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و انتظار داریم تا پایان سال مالی امسال این پروژه نیز به بهره‌برداری برسد.» پروژه‌هایی که در حال حاضر در ایلام در دست اجراست می‌توانند تحولی عظیم در عرصه کشاورزی استان به شمار بیایند. پروژه‌هایی که با اجرای هر کدام از آن‌ها تعداد زمین‌های آبی استان به دو ونیم برابر نسبت به یک دهه قبل افزایش می‌یابد و این یک جهش بزرگ و تاریخی در این حوزه به شمار می‌آید. سامانه گرمسیر یکی از طرح‌های مهم و بنیادین آب و خاک کشور است که می‌تواند به تثبیت خاک و گسترش اراضی کشاورزی آبی و ایجاد درآمد پایدار برای کشاورزان و رونق کشاورزی و اقتصادی در مناطق مختلف کشور کمک کند. نکته حائز اهمیت در تبدیل اراضی کشاورزی دیم به آبی این است که بیش از ۳ تا ۴ برابر افزایش درآمد برای کشاورزان در پی‌خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار