کد خبر: 1009913
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
بـه تـازگـی رئیس‌جمهور امریکا اعلام کرده اگر تمام کلاس‌های دانشجویان خارجی به صورت آنلاین برگزار شود، اجازه نمی‌دهد این دانشجویان در امریکا بمانند. این دخالت جدید دولت در کار مراکز آموزش عالی، موجب اخراج ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجوی خارجی می‌شود؛ اتفاقی که نه‌تن‌ها در محافل دانشگاهی که در محافل سیاسی امریکا هم غوغا به پا کرده‌است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: آژانس مهاجرت و گمرک ایالات‌متحده (ICE) با توجه به دستور روز چهارشنبه کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ویزای تحصیلی تمام دانشجویان خارجی که کلاس‌های غیر‌حضوری دارند، به زودی باطل می‌شود و باید از امریکا خارج شوند و افرادی هم که از این قانون سرپیچی کنند، طبق قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد.

ضربه نهایی به دانشگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری دویچه وله، اکنون مدت‌هاست که اکثر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با بحران کرونا و کلاس‌های غیر‌حضوری دست و پنجه نرم می‌کنند، این اقدام کاخ سفید هم می‌تواند ضربه نهایی از حیث اقتصادی به دانشگاه‌های امریکا وارد کند و آن‌ها را در گرداب مالی و هزینه‌ای فرو ببرد. در حال حاضر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجوی خارجی در امریکا مشغول به تحصیل هستند و هر سال هم حداقل ۱۵۰ هزار نفر به این دانشجویان اضافه می‌شود. بخش بزرگی از بودجه دانشگاه‌های امریکا از هاروارد و استنفورد گرفته تا دانشگاه‌های شهر‌های بسیار کوچک هم از شهریه این دانشجویان تأمین می‌شود. حدود سه ماه است که بسیاری از دانشگاه‌های امریکا همچون سایر مراکز آموزش عالی دنیا، کلاس‌های خود را به صورت غیر‌حضوری برگزار می‌کنند و حالا با این تصمیم یک‌جانبه دولتی دچار شوک شده‌اند.

خودزنی ۵۰ میلیارد دلاری امریکا

دانشگاه‌های بزرگی همچون پرینستون، استنفورد و هاروارد اعلام کرده‌اند که از ترم تحصیلی پاییز تقریباً تمام کلاس‌هایشان به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود. این دانشگاه‌ها میزبان صد‌ها هزار دانشجوی بین‌المللی هستند. آژانس مهاجرت و گمرک ایالات‌متحده تا پیش از این نسبت به شیوه تحصیل دانشجویان و اسکان آن‌ها موضع سختی نداشت. هر چند که مدل ویزای دریافتی آن‌ها متفاوت بود. آمار‌های ارائه‌شده از سوی دانشگاه کلمبیا در نیویورک نشان می‌دهد که دانشجویان خارجی سالانه در حدود ۵۰ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور کمک کرده‌اند. مبلغی بسیار قابل‌توجه که در صورت اجرای قانون جدید حتی می‌توان گفت که کاخ سفید با وضع چنین قانونی خودزنی کرده‌است.

حذف پویایی دانشگاه‌ها

بر اساس قانون جدید که در راستای اقدام رئیس‌جمهور امریکا در راستای محدود کردن حضور مهاجران است؛ دانشجویان خارجی باید به کشور خود برگردند و فقط اجازه دارند وضعیت تحصیلی‌شان را در سایت دانشگاه فعال نگه دارند و از همان کشورشان در کلاس‌های آنلاین حضور داشته باشند.

مراکز آموزش عالی امریکا هم حداکثر تا اول ماه سپتامبر (۱۲ شهریور) فرصت دارند تا وضعیت تحصیلی ترم آینده خود و وضعیت دانشجویان خارجی خود را مشخص کنند.

خبرگزاری دویچه وله به نقل از رودریک پاج (Roderick R. Paige) وزیر سابق آموزش ایالات‌متحده نقل کرده که «بسیاری از مقامات آموزشی امریکا با شنیدن این تصمیم کاخ سفید شوکه شده‌اند. با توجه به ادامه‌دار بودن بیماری کرونا احتمالاً نه‌تن‌ها پاییز بلکه در سال آینده هم مراکز آموزش عالی درگیر برگزاری کلاس‌های غیر‌حضوری هستند. کنگره باید وارد عمل شود و ضمیمه‌ای به تصویب برساند تا از خروج دانشجویان خارجی جلوگیری کنند. این دانشجویان به پویایی دانشگاه‌های امریکا کمک جدی می‌کنند و خروج آن‌ها به زیان ماست. قرار بود مدارس در اواسط ماه آگوست افتتاح شوند و اگر تصمیم در مورد روش آموزش به زودی اتخاذ نشود، تأثیر زیادی روی دانشجویان فعال و تازه وارد خواهد گذاشت.»

مقدمه‌ای از اقدامی گسترده‌تر

این مقام سابق آموزشی امریکا همچنین هشدار داده که فشار آوردن به چنین سیاستی می‌تواند به طور مستقیم بر وخیم‌تر شدن بحران سلامتی تأثیر بگذارد، زیرا بسیاری از مراکز اموزش عالی را به سمت انجام کلاس‌های داخل اتاق در هنگام همه‌گیری سوق می‌دهد. دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا ماه گذشته ممنوعیت کارت‌های سبز جدید را برای بسیاری از متقاضیان خارج از امریکا تمدید کرد.

دولت ترامپ همچنین با استناد به نگرانی‌های همه‌گیر، از پذیرش پناهجویان در مرز خود با مکزیک طی چند ماه گذشته خودداری کرده‌است. برخی محافل سیاسی وابسته به دموکرات‌ها هم سریعاً اعلام خطر کرده‌اند و این تصمیم کاخ سفید را مقدمه‌ای از اقدامی گسترده‌تری می‌دانند که تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند آشفتگی‌های بیشتری برای کشور ایجاد کند. آشفتگی‌هایی که وضعیت بیکاری کنونی را به بحرانی جدی‌تر می‌تواند تبدیل کند. این دخالت‌های دولتی می‌تواند در کوتاه مدت منجر به این شود که بسیاری از دانشجویان خارجی مسیر تحصیلی خود به امریکا را منحرف کرده و به دیگر کشور‌ها برای ادامه تحصیل بروند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
0
0
اسم این اخراج نیست نویسنده این مقاله. وقتی فعلا کارها انلاین هستند بهتر است برای صرفه جویی دانشجوی خارجی موقتا برگردد به کشورش و از همانجا به درس ادامه دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار