کد خبر: 1008431
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹
جلسه رسیدگی به اتهامات عباس ایروانی و سایر متهمان روز گذشته در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: در ابتدای جلسه قاضی صلواتی از متهم ردیف اول خواست در جایگاه قرار گیرد و با اشاره به عنوان اتهامی وی اظهار کرد: اتهامات شما از افساد‌فی‌الارض در نظام اقتصادی کشور به اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان ۶۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار اصلاح و تغیر پیدا می‌کند، آیا از تفهیم اتهام مطلع شدید؟

متهم پاسخ داد: بله

قاضی صلواتی سپس از وکیل متهم اول خواست با توجه به تغییر عنوان اتهامی در جایگاه حضور پیدا کند و دفاعیات خود را بیان کند.

در ادامه جلسه دادگاه وکیل متهم در جایگاه قرار گرفت و گفت: اینجانب موکل سه نفر از متهمان این پرونده به نام‌های عباس ایروانی، امیررضا رفیعی و مرتضی روغنی‌ها هستم.

پول به حساب چین با لوگوی ایران

این وکیل با انتقاد از کیفرخواست مدعی شد: اتهامات منتسب شده به موکل اینجانب صحیح نمی‌باشد، زمانی که قاچاق کالا اتفاق افتاده‌است، بعد از آن می‌توان گفت قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای انجام شده و بعد از قاچاق سازمان و حرفه‌ای می‌توان گفت ضربه به نظام وارد شده‌است، در حالی که اصلاً قاچاقی صورت نگرفته‌است.

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود کم‌اظهاری درباره کالا‌ها وجود دارد، باید مشخص شود که این کم‌اظهاری چگونه مطرح شده‌است و چگونه درمورد کالا‌هایی که سال‌ها از ترخیص آن‌ها گذشته‌است، کم‌اظهاری مطرح می‌شود.
 
ادعای قاچاق در حالی مطرح می‌شود که تمام کالا‌های وارداتی از سال ۸۷ در چارچوب قانون انجام شده‌است.

در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان خطاب به وکیل متهمین گفت: گروه عظام پروانه مونتاژ دارد که آن را نشان خواهم داد. در حالی‌که باید قطعات را به صورت منفصله وارد می‌کردید و اینجا مونتاژ می‌کردید چرا قطعات کامل را آورده‌اید و پول را به حساب فرد چینی ریخته و آرم خود را زده‌اید؟

قاچاق مشمول مرور زمان نیست

مسعود شاه محمدی ادامه داد: عظام به استناد تولیدی بودن تسهیلات و امتیازات زیادی را گرفته‌است که در یک نمونه باعث کاهش تعرفه‌ها شده‌است و به جای ۲۶ درصد ۵ درصد پرداخت شده‌است و این قاچاق است. در اقاریر ایروانی مشخص است وی رشوه داده و در نامه‌های به دست آمده مجوز برای واردات کالای بنزین‌سوز به جای گاز‌سوز عنوان شده‌است.

وی درباره اظهارات وکیل متهم ایروانی پیرامون عدم صلاحیت دادگاه برای بررسی این پرونده گفت: اینکه عنوان شده بررسی این پرونده در صلاحیت تعزیرات حکومتی است باید گفت اینگونه نیست؛ چراکه بر اساس قانون به واسطه حرفه‌ای بودن قاچاق، بررسی این پرونده در صلاحیت دادگاه است. همچنین قاچاق، جرم اقتصادی به شمار می‌رود و بر اساس قانون مجازات اسلامی مشمول مرور زمان نیست.

مانع توقف تولید پراید

در ادامه متهم ایروانی در جایگاه قرار گرفت و گفت: در جلسه دوم دادگاه عنوان فرار مالیاتی مطرح شد که خارج از کیفرخواست است، لازم است بگویم شرکت عظام هیچ‌گونه بدهی مالیاتی ندارد، اینکه می‌گویند به خاطر سود خود مانع توقف تولید پراید شده‌ایم واقعیت ندارد، ما برخی از محصولاتمان را به کشور‌های دیگر صادر می‌کنیم.

گفتنی است متهم ایروانی در پایان دفاعیات خود گفت: اینجانب از ریاست دادگاه که بنده را از اتهام افساد‌فی‌الارض مبرا داشتند، کمال تشکر را دارم.

در ادامه قاضی صلواتی ختم رسیدگی را اعلام کرد و گفت: در مهلت مقرر قانونی حکم صادر خواهد شد.

شبکه فساد سازمان‌یافته عظام
 
شبکه ارتشا و قاچاق «عظام»

صنعت خودروسازی به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور بعد از صنعت نفت، نقش بزرگی در اشتغال، تولید ناخالص ملی و کارآمدی اقتصادی و صنعتی کشور ایفا می‌کند. صنعت خودروسازی در زنجیره تأمین و تولید قطعات، ۶۰ صنعت دیگر را در بر گرفته و به صورت مستقیم ۵۵۰ هزار تا ۶۰۰ هزار شغل و به صورت غیرمستقیم نیز برای حدود یک میلیون نفر ایجاد اشتغال می‌کند و حتی بر صنایع سنگین کشور نیز تأثیرگذار می‌باشد، به‌طوری که حدود ۶۰ درصد از ورق‌های فولادی تولیدشده و حدود ۸۰ درصد از ورق‌های آلومینیومی تولید شده در کشور نیز در صنعت خودرو مصرف می‌گردد. گردش مالی در حوزه صنعت خودرو بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد.

عباس ایروانی، فرزند رضا متولد ۱۳۳۵، مالک و سهامدار اصلی «گروه سرمایه‌گذاری عظام» می‌باشد که در حوزه‌های مختلفی مانند تولید قطعات خودرو (گروه قطعات خودرو عظام) و صنعت گردشگری (پارک آبی کیش، مجموعه هزار و یک شهر و....) مشغول به فعالیت اقتصادی می‌باشد.

«گروه قطعات خودرو عظام» از ۱۲ شرکت تولیدی (سازه پویش، استام صنعت، پایاکلاچ، والاقطعه، فراکلون و...) تشکیل شده و سهم بالایی در تأمین قطعات شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا دارد و سالانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به این دو شرکت خودروساز قطعه می‌فروشد.

طی اطلاعاتی مشخص شد متهم عباس ایروانی با تشکیل شبکه فساد اقدام به قاچاق سازمان‌یافته و تحصیل مال نامشروع می‌کند. نامبرده به عنوان تأمین قطعات خودرو در چند کارخانه تولیدی، عملیات ریخته‌گری و تراشکاری به منظور تولید کلاچ، میل لنگ و سایر قطعاتی که نیاز به کار‌های ریخته‌گری دارند انجام می‌دهد، ولی قطعات خودرویی مربوط سیستم مدیریت موتور (EMS) مانند سنسورها، عملگر‌ها و واحد کنترل الکترونیکی (ECU) را از کشور‌های کره، چین، آلمان و... وارد می‌کند. گروه عظام با هدایت و راهبری عباس ایروانی به منظور کسب حداکثر سود ممکن در واردات این قطعات از شگرد‌های مختلف مانند جعل اسناد گمرکی، اظهار خلاف و... استفاده می‌کند. خلاصه اتهامات و مستندات احصا شده مطابق شکل می‌باشد.

با توجه به ابعاد فعالیت‌های گسترده و مفسده‌آمیز نامبرده در حوزه تأمین قطعات خودرو و تلاش وی در ترک تشریفات قانونی با توسل به ایجاد شبکه ارتشا در سازمان‌های مختلف به ویژه گمرکات، بانک‌های عامل کشور و اعمال نفوذ بعضی از مدیران حاکمیتی و صاحب نفوذ در دولت، برخورد قضایی با شبکه مفسدین باید همراه با عملیات روانی و اطلاع‌رسانی مناسب جهت روشنگری و توجیه اذهان نخبگان کشور (مخاطب) و آحاد جامعه (مخاطب عام) باشد.

همچنین این متهم نفوذ زیادی در اقشار مختلف سیاسی، فرهنگی، مذهبی و... دارد که با سوء‌استفاده از این ارتباطات و نفوذ در مواقع مختلف، اقدام به فعالیت‌های غیرقانونی و مجرمانه خود می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار