کد خبر: 1008006
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
هادی غلامحسینی
در حالی طی ۱۵ ماه اخیر ۸۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه نقدینگی جدید وارد شده‌است که عرضه سهام قابل‌ملاحظه‌ای به جز ۱۰ درصد از سهام شستا در بازار سرمایه انجام نگرفته‌است که همین امر نگرانی در رابطه با ایجاد حباب قیمتی از محل کمبود سهام در بازار سرمایه را تشدید کرده‌است. در همین راستا دولت معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌هایی که در بازار سرمایه سهام شرکت‌های خود را افزایش دهند، در نظر گرفته‌است که جا دارد در کنار این معافیت‌ها دولت به جای استقراض از سیستم بانکی جهت تأمین کسری بودجه، از محل عرضه سهام‌های خود در بازار سرمایه تأمین مالی کند تا بازار سرمایه تعمیق شود.

با وجود اینکه بازار سرمایه در انتظار عملیاتی‌شدن وعده‌های مکرر دولت در رابطه با مجموعه‌ای از عرضه‌های اولیه سهام به جهت تأمین مالی دولت و دست‌برداشتن از خلق نقدینگی از طریق سیستم بانکی و تعمیق بازار سرمایه است، دولت تصمیم گرفت شرکت‌های جدید که امسال حد‌اقل ۲۵ درصد سهام خود را به صورت شناور در بورس ارائه کنند، از بررسی حساب‌های مالیاتی خود در سال‌های قبل معاف شوند، این در حالی است که خود دولت در بازار سرمایه سهام زیادی دارد که می‌تواند آن‌ها را به مردم واگذار کند.

اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس به عدم رعایت الزامات در رابطه با سهام شناور از سوی شرکت‌های بورسی و فرابورسی اشاره کرد، به‌طور نمونه تنها اگر یکی از شرکت‌های حاضر در تابلوی بورس اوراق بهادار خود را ملزم به رعایت درصد سهام شناور مقرر در دستور‌العمل‌ها کند، حدود ۸‌هزار میلیارد تومان سهام عرضه می‌شود که این دست عرضه‌ها می‌تواند به بازار عمق ببخشد و ریسک ریزش بازار را از بین ببرد.

به دلیل ضعف در جذب شرکت‌ها در بازار سرمایه و همچنین ملزم کردن شرکت‌های حاضر در بازار به رعایت الزامات سهام شناور و همچنین بی‌تفاوتی شرکت‌ها جهت افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران، نقدینگی ورودی به بازار سرمایه صرفاً به رشد قیمت سهام شناور موجود در بازار که هر روز نیز کوچک‌تر می‌شود، می‌انجامد و این امر می‌تواند توسعه کیفی بازار سرمایه را زیر سؤال ببرد و انتظار افزایش قیمت هر روز سهام را در بین سرمایه‌گذاران تشدید کند، در صورتی که در هیچ کجای دنیا قرار نیست بدون اینکه در محیط واقعی شرکت اتفاق مثبتی بیفتد، نرخ سهام شرکت روزانه ۵ درصد جهش کند.

با توجه به استقبال مردم از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و سرازیر شدن سیل نقدینگی به سمت بازار سرمایه، لازم است با حضور شرکت‌های جدید در بورس، عمق بازار افزایش یابد.

البته روز چهارشنبه، ششمین عرضه اولیه در فرابورس مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری پویا با نماد «وپویا» در فرابورس صورت گرفت.

در ششمین عرضه اولیه سال ۹۹ در فرابورس ۲ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۷۵۵ کد معاملاتی به عنوان خریدار حضور یافتند که حداکثر ۲۲۹ سهم به ۲ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۳۱۰ کد معاملاتی تخصیص یافت.

اینکه دولت مشوق‌های مالیاتی را برای شرکت‌ها جهت افزایش سهام شناور در نظر گرفته، خوب است، اما باید دانست تأمین مالی دولت و بانک‌ها از محل خلق نقدینگی جدید یک اشتباه استراتژیک است که انضباط پولی، مالی و مالکیتی در اقتصاد را دارد برهم می‌زند. این در حالی است که دولت و بانک‌ها می‌توانند از فرصت شکل گرفته در بازار سرمایه استفاده و با عرضه دارایی‌های خود در این بازار دخل و خرج و دارایی، بدهی و سرمایه خود را نظام بخشی صحیحی کنند و در عین حال با عرضه دارایی در بازار سرمایه این بازار را نیز تعمیق بخشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار