کد خبر: 1002471
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹
روز گذشته به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام کریم اهل بیت، مرحله دوم رزمایش سراسری کمک مؤمنانه با مشارکت خیرین، اصناف، ورزشکاران، هنرمندان و مداحان بسیجی در ۲۵ استان کشور به طور همزمان آغاز شد تا بیش از یک میلیون بسته معیشتی به ارزش تقریبی هر کدام ۱۰۰ هزار تومان را بر سر سفره‌های نیازمندانی ببرد که زندگی و معیشت‌شان از تبعات اقتصادی کرونا آسیب دیده‌است.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: در مرحله دوم این رزمایش که سه روز به طول خواهد انجامید ۳ هزارو ۱۳۴ نقطه ایستگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی در تهران دایر خواهد بود. همزمان با توزیع این سبد‌های کالا، هزار سبد جهیزیه در هزار مسجد تهران در حال آماده‌سازی است و تا پایان ماه مبارک رمضان تهیه و توزیع ۵ هزار جهیزیه هدف‌گذاری شده‌است. همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها و در رأس آن‌ها تمام مردم ایران، همدلانه پای کار آمده‌اند تا در بحران کرونا سفره‌ای خالی نماند و نان‌آوری پیش خانواده‌اش شرمنده نشود.

تبعات اقتصادی ویروس کرونا از تبعات اصلی خودش بیشتر نباشد کمتر نیست. این ویروس موجب شد تا بسیاری از مشاغل آسیب ببیند و بسیاری از سفره‌ها کوچک‌تر شود. هنوز هم بسیاری از کسب و کار‌ها به واسطه پرریسک بودنشان اجازه فعالیت ندارند و همین مسئله موجب شده تا معیشت مردم و به خصوص اقشار کم درآمد و نیازمند در تنگنای بیشتری قرار بگیرد. به همین خاطر هم بود که رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی نیمه شعبانشان، با تأکید بر برپایی رزمایشی برای مواسات و همدلی در فراخوانی عمومی از همه مردم خواستند تا نذورات و برنامه‌هایی را که برای ماه مبارک شعبان و رمضان داشته‌اند، در قالب رزمایش مؤمنانه و برای همدلی با خانواده‌ها و افراد نیازمندی که از تبعات اقتصادی کرونا در تنگنای معیشتی و اقتصادی قرار گرفته‌اند، ساماندهی کنند. این فرمان رهبری بلافاصله از سوی سازمان بسیج مستضعفین در قالب برگزاری رزمایش کمک مؤمنانه اجرایی شد. نخستین مرحله از این رزمایش روز ۴ اردیبهشت همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برپا و در این مرحله۵۰۰ هزار بسته معیشتی در ۱۷ استان کشور توزیع شد. روز گذشته نیز به مناسبت میلاد با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی، دومین مرحله از رزمایش کمک مؤمنانه در ۲۵ استان کشور و با همراهی خیرین، اصناف، ورزشکاران، هنرمندان و مداحان بسیجی برگزار شد. مرحله دوم رزمایش کمک مؤمنانه به مدت سه روز ادامه دارد و بناست در این سه روز کمک‌های مردمی در ایستگاه‌های مختلفی در سراسر کشور و ۳۱۳ ایستگاه در استان تهران جمع‌آوری شده و پس از بسته‌بندی و آماده‌سازی با حفظ کرامت در میان نیازمندان توزیع شود. رزمایش کمک مؤمنانه مرحله سومی هم دارد؛ مرحله سوم این رزمایش بناست تا در عید سعید فطر برپا شود. اگرچه به گفته سردار عبدالرضا آزادی، معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین، مرحله سوم رزمایش مؤمنانه خودش آغازیست برای ادامه این حرکت همدلانه میان مردم خوب کشورمان.

۳۱۳ ایستگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی در تهران

تمام ایران پای کار رزمایش و کمک مؤمنانه آمده‌اند. سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ درباره کم و کیف برگزاری این رزمایش در تهران با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در روز نیمه شعبان در خصوص ضرورت برپایی یک رزمایش «کمک مؤمنانه» می‌گوید: «بعد از این پیام در کشور همه دستگاه‌ها و نهادی مختلف همچون سپاه پاسداران، بنیاد مستضعفان، بسیج، سازمان اوقاف و ... به میدان عمل آمدند و تاکنون موفق شدیم ۲۰۰ هزار سبد کالا توزیع کنیم که این مربوط به مرحله اول است.»

به گفته وی مرحله دوم این رزمایش از روز گذشته ۲۰ اردیبهشت، مصادف با نیمه ماه مبارک رمضان و میلاد امام حسن مجتبی (ع) آغاز شده و به مدت سه روز هم ادامه خواهد داشت. در این مرحله قرار است در روز نخست در چهار نقطه تهران شامل حسینیه فاطمه الزهرا (س) سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ، مسجد امام سجاد (ع) در فلکه دوم صادقیه، مهدیه امام حسن (ع) در خیابان آزادی و ضلع جنوبی مصلای امام خمینی (ره) در منطقه ۷ تهران جمع‌آوری، آماده‌سازی و شروع به توزیع کمک‌ها انجام شود.

بنا به تأکید سردار یزدی، در این مرحله ۱۰۰ هزار سبد معیشتی کالا توزیع خواهد شد. در روز دوم در ۲۳ نقطه و ۱۹ ناحیه و ۴ اداره و قشر دولتی این برنامه‌ها ادامه خواهد داشت. در روز سوم هم در ۵۰ مسجد محوری برنامه‌ها ادامه خواهد داشت. در مجموع هم در ۳۱۳ ایستگاه جمع‌آوری از ساعت ۱۵ الی ۲۲ آماده جمع‌آوری کمک‌های مردمی و بسته‌بندی و توزیع هستیم.

تلاش برای اینکه کسی از قلم نیفتد

یکی از هدف‌گذاری‌های رزمایش کمک مؤمنانه کمک به نیازمندانی است که تحت حمایت هیچ‌یک از نهاد‌های حمایتی نیستند.

سردار یزدی هم در این باره می‌گوید: «در این مرحله می‌خواهیم به صورت تکمیلی اقدامات مرحله قبلی را دنبال و اطمینان پیدا کنیم که هیچ‌کس از قلم نیفتاده‌است؛ با ایجاد بانک اطلاعاتی که در سپاه صورت گرفت قصد داریم تمام کسانی را که مشمول این کمک‌ها بودند، از کمک‌ها بهره‌مند کنیم؛ بنابراین از مردم هم خواهش می‌کنیم اگر کسی را می‌شناسند که می‌توانند مشمول این کمک‌ها شوند از طریق پایگاه‌های بسیج و مساجد معرفی کنند.»

تدارک هزار جهیزیه و تلاش برای اشتغال آسیب‌دیدگان از کرونا

فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ همچنین از تدارک جهیزیه برای عروس و داماد‌های بی‌بضاعت خبر می‌دهد و می‌افزاید: «همزمان با توزیع این سبد‌های کالا، تعداد هزار سبد جهیزیه را در هزار مسجد تهران در حال آماده‌سازی هستیم که امیدواریم این تعداد تا پایان ماه مبارک رمضان به ۵ هزار جهیزیه برسد؛ از سوی دیگر به دنبال این هستیم که در درمان افراد با شرایط خاص هم کمک کنیم و برای اشتغال کسانی هم که در موضوع کرونا دچار مشکل شدند کمک‌هایی انجام دهیم.»

وی با قدردانی از همراهی نهاد‌های مختلف دست اندرکار برپایی رزمایش همدلی مومنانه از جمله شهرداری تهران، بنیاد مستضعفان، اوقاف، هیئت‌های رزمندگان و ... می‌افزاید: «در این رزمایش افرادی از اقلیت‌های مذهبی از جمله زرتشتیان، کلیمیان و ارامنه تهران هم مشمول دریافت کمک‌ها شدند.»

به گفته فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ، سپاه محمد رسول الله (ص) در شهر تهران متولی برپایی آن بوده و در شهر‌های استان تهران هم سپاه سید الشهدا (ع) این وظیفه را برعهده دارد؛ البته سبد‌های معیشتی که به خانواده‌ها داده می‌شود، فاقد هیچ نشانی از نهاد‌ها و ارگان‌هاست و تنها در آن عبارت «کمک‌های مردمی در اردوگاه رهبری» درج شده‌است.

ایستگاه‌هایی برای جمع‌آوری کمک‌های غیر نقدی

سردار محمد حسین دینی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ با بیان اینکه در مرحله دوم رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه در کنار همه کارها، از روز شنبه هفته جاری به مدت سه روز به صورت خاص در ۳۱۳ ایستگاه به جمع‌آوری کمک‌های غیر نقدی خیرین و مردم خواهیم پرداخت، به «جوان» می‌گوید: «برای سهولت شهروندان در جهت کمک به نیازمندان از روز گذشته (شنبه) به مدت سه روز ۳۱۳ ایستگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی را در نقاط مختلف برپا کرده‌ایم تا کمک‌های غیر‌نقدی خود را به این ایستگاه‌ها تحویل دهند و در کمترین زمان، با بسته‌بندی، به دست خانواده‌های کم برخوردار برسانیم.»

وی ادامه می‌دهد: «در این سه روز به صورت ویژه، ایستگاه‌ها از ساعت ۱۵ لغایت ۲۲ فعال بوده و از روز سه‌شنبه تا عید سعید فطر، بعد از نماز مغرب و عشا آماده دریافت کمک‌های مردمی هستند.»

سردار دینی با بیان اینکه برای این سه روز برنامه‌های دیگری هم در دستور کار است، تصریح می‌کند: «در روز شنبه در پنج نقطه تهران بحث بسته‌بندی سبد‌های معیشتی و توزیع آن‌ها به همراه دیگر کمک‌های مردمی در میان اقشار ضعیف و آسیب‌دیده از کرونا را داشتیم. در روز یک‌شنبه در ۲۳ نقطه و ۱۹ ناحیه تهران این کار صورت می‌گیرد و در روز دوشنبه هم ۵۰ مسجد همزمان بحث جمع‌آوری و بسته‌بندی و توزیع کمک‌ها را بر عهده دارند.»

معاون هماهنگ‌کننده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ با تأکید بر اینکه یکصد هزار بسته معیشتی در طول این سه روز آماده و توزیع خواهد شد، می‌گوید: «انتظار داریم با حضور دوباره آحاد مردم در رزمایش همدلی و کمک‌های مؤمنانه‌شان در این ماه مبارک بتوانیم تا آخر ماه رمضان، هر روز کمک‌های بیشتری را به دست خانواده‌های محروم و کسانی که از کرونا دچار آسیب شده‌اند، برسانیم.»

تهیه و توزیع ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بسته معیشتی

سردار عبدالرضا آزادی، معاون فرهنگی هنری سـازمـان بسـیـج مستـضعــفیـن به «جوان» می‌گوید رزمایش کمک مؤمنانه بعد از نیمه ماه مبارک رمضان هم ادامه می‌یابد و مرحله سوم آن بعد از عید فطر اجرایی می‌شود. برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مرحله سوم این رزمایش آغازی بر ادامه این رزمایش خواهد بود و بسیج بنا دارد تا این رزمایش را ادامه دهد.

سرهنگ محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی هم در گفتگو با «جوان» با اشاره به جمع‌آوری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان کمک نقدی و غیر نقدی جمع‌آوری و تهیه حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بسته معیشتی برای توزیع میان نیازمندان می‌افزاید: بانک اطلاعاتی جامعی از افراد نیازمندی که تحت پوشش هیچ‌یک از نهاد‌های حمایتی نیستند و خاص این پدیده به‌وجود آمده‌اند، تهیه شده و تا پایان ماه مبارک رمضان یعنی سومین مرحله از رزمایش مؤمنانه بین جامعه هدف ما که ۵/ ۳ میلیون خانواده هستند، دو مرحله بسته معیشتی توزیع می‌شود.

همسفره با همسایه، دست به دست و حامی‌یابی در ذیل رزمایش کمک مؤمنانه

زهرایی همچنین از راه‌اندازی پویش‌های دیگری در دل رزمایش کمک مؤمنانه خبر می‌دهد؛ پویش همسفره با همسایه برای صاف کردن بدهی‌های نیازمندان در سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها یا داروخانه‌ها، همچنین پویش دست به دست برای پیش‌خرید هنر و خدمات آسیب‌دیدگان از کرونا که دارای هنر و توانمندی هستند، اما به‌واسطه تبعات اقتصادی این بیماری زمینگیر شده‌اند و همچنین بحث‌های حامی‌یابی برای خانواده‌های نیازمند را از دیگر پویش‌هایی عنوان می‌کند که در ذیل پویش کمک مؤمنانه شکل گرفته‌اند. بنا به تأکید وی رزمایش کمک مؤمنانه یک بار دیگر خلق حماسه توسط مردم ایران را به رخ جهانیان کشید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار