کد خبر: 1000334
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۵
بازار سرمایه برای عرضه دارایی‌های دولتی با قیمت بالا داغ شده است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: تقریباً بازار‌های رقیب بورس یا در وضعیت کنترل قرار دارند یا در رکود هستند. در چنین شرایطی به دلیل پمپاژ نقدینگی به بازار سرمایه کشور که تعداد شرکت‌های حاضر در آن به هزار شرکت نمی‌رسد، شائبه شکل‌گیری حباب قیمتی بسیار تقویت شده است، با این حال دولتی‌ها این موضوع را تکذیب و برای بازار سرمایه بازارگرمی می‌کنند.

در این میان تأکید مجدد بر اجرای مصوبه نرخ سود ۱۵ درصدی که برای سال ۹۶ است، آخرین محرک برای رشد بازار سرمایه به شمار می‌رود، البته در شرایطی که کارشناسان معتقدند نرخ‌ها در بازار طلای ایران از نرخ جهانی تبعیت نمی‌کند و امکان دارد حباب منفی قیمت در بازار طلای داخلی به قاچاق این کالا به شکل خروجی بینجامد. گفته می‌شد برخی از سود‌های کسب شده در بازار سرمایه سر از بازار ارز و طلا درمی‌آورد، به یک‌باره اخباری در جهت افزایش عرضه طلا به بازار مخابره و این ادعا مطرح شد که بازار با کمبود نقدینگی مواجه است. در این میان ارزش مبادلات روزانه بورس تهران روز گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان بود که یک رکورد به شمار می‌رود، ارزش بازار نیز به محدوده ۳ هزارهزار میلیارد تومان رسید و شاخص کل نیز به محدوده ۸۰۰ هزار واحد نیز نزدیک شد. ورود نقدینگی به بازار سرمایه در شرایطی است که به‌زودی دولت بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان در این بازار عرضه اولیه انجام خواهد داد.

به نظر می‌رسد شرایط بازار برای عرضه سهام دولت در وضعیتی قرار گرفته است که دولت سهامش را با قیمت بسیار خوبی عرضه کند، حتی برخی از کارشناسان معتقدند تأکید بر اجرای مجدد مصوبه سال ۹۶ نرخ سود بانکی صرفاً یک بازارگرمی برای بازار سرمایه است.

در همین رابطه یک کارشناس ارشد بانکی با بیان اینکه کاهش سود بانکی به طور قطع تصمیم بانک‌ها نبوده و فشار بانک مرکزی منجر به شکل‌گیری چنین تصمیمی شده است، گفت: تصمیم دولت هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه است.

احمد عزیزی در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به اعلام هماهنگ بانک‌ها برای کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد گفت: این تصمیم به طور قطع تصمیم بانک‌ها نیست. بانک مرکزی دوست ندارد بگوید خودش در جهت کاهش نرخ سود بانکی، به بانک‌ها دستور داده است، البته اجرای سیاست کاهش نرخ سود به ۱۵ درصد، یک تصمیم قدیمی و مصوب سال ۱۳۹۶ شورای پول و اعتبار است که اجرا نشد.

عزیزی ادامه داد: دولت می‌خواهد دارایی‌های خود را در بورس با قیمت بالا عرضه کند تا نقدینگی زیادی به دست آورد؛ این اقدام دولت عجیب است که چطور در بازار سرمایه را باز گذاشته و در سایر بازار‌ها با بگیر و ببند سعی در کنترل مصنوعی دارد. در این میان با توجه به آینده‌ای که در انتظار بازار سرمایه است، دولت باید شاخص را مدیریت کند.

رشد ۳۲ درصدی سپرده‌های مردم در سیستم بانکی طی سال ۹۸

طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی، میزان سپرده‌های مردم در سیستم بانکی کشور در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سال ۱۳۹۷، ۳۲درصد افزایش یافته است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی گفت: میزان سپرده‌های مردم نزد سیستم بانکی در پایان سال ۱۳۹۸ نسبت به پایان سال ۱۳۹۷ با ۳۲ درصد رشد به مبلغ ۴۱۱/۲ هزار میلیارد تومان رسید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار