کد خبر: 997537
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۳
سخنگوی قوه قضائیه خبر داد
بازگشت بیش از ۴ هزار میلیارد تومان از اموال تعاونی اعتباری‌ها به بیت‌المال، رسیدگی به پرونده‌های قضایی تا پایان شرایط به اصطلاح کرونایی، تفاهم سران قوا در حفظ سلامت و معیشت مردم، آخرین وضعیت پرونده‌های اقلام و تجهیزات پزشکی کشف شده، جزئیات مرخصی زندانیان و آخرین وضعیت زندانیان فراری از مهم‌ترین نکات نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه بود.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: روز گذشته بیست و سومین نشست سخنگوی دستگاه قضا در حالی برگزار شد که به گفته سخنگو در سال گذشته جلوگیری از تعطیلی بیش از ۹۹۰ واحد تولیدی و پیشگیری از بیکار شدن کارگران این واحد‌ها، به عنوان بخشی از ایفای نقش قوه قضائیه در تحقق رونق تولید عنوان شد.

اموالی که وصول شد
غلامحسین اسماعیلی ضمن تشکر از خدمات دولت و بانک مرکزی برای گره گشایی از مشکل سپرده گذاران، نتیجه بخشی از اقدامات قوه قضائیه را در این مورد اعلام کرد و گفت: «قوه قضائیه بعد از این اقدام موفق شد صرفاً در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۸، مبلغ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان از اموال تعاونی افضل توس را به بانک مرکزی انتقال دهد. همچنین هزارو ۴۵۰ میلیارد تومان از اموال تعاونی وحدت به بانک مرکزی منتقل شد. از اموال تعاونی فرشتگان، ۳۰۰ میلیارد تومان توسط قوه قضائیه به بانک مرکزی واگذار گردید. از اموال تعاونی ثامن الحجج هم ۶۰۰ میلیارد تومان به بانک مرکزی واگذار و ۴۳۵ میلیارد تومان به مردم و سپرده گذاران پرداخت شد.» در مجموع بیش از ۴ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان از اموال تعاونی‌ها وصول شده است.

دادرسی در شرایط کرونایی
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با وجود محدودیت‌های ایجاد شده به خاطر شیوع بیماری کرونا، تصمیمات و تدابیر دستگاه قضا برای ادامه رسیدگی به پرونده‌ها و انجام دادرسی‌ها به چه صورت است، گفت: در جلسه شورای عالی قوه قضائیه، کلیات دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های قضایی تا پایان شرایط کنونی و دوره به اصطلاح کرونایی را تصویب کردیم. جزئیات این دستورالعمل امروز (سه‌شنبه) در نشست معاون اول قوه قضائیه با تعدادی از معاونین این قوه نهایی می‌شود و فردا (امروز) درجلسه مشترک شورای عالی قوه قضائیه پس از تصویب ریاست قوه قضائیه به استان‌ها ابلاغ و نحوه دادرسی در شرایط موجود تبیین می‌شود.»

اسماعیلی در ارتباط با پرسش دیگری در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های اقلام و تجهیزات پزشکی کشف شده گفت: «اغلب پرونده‌ها در دادسرا رسیدگی و در برخی از استان‌ها نیز در دادگاه رأی صادر شده است. در تهران به دلیل مواجه شدن با شرایط کرونایی و عدم برگزاری دادگاه‌ها در روز‌های پایانی اسفند هنوز رأی این پرونده‌ها صادر نشده است ولی با صدور دستورالعمل جدید و فعال شدن محاکم ان‌شاءالله رأی مقتضی صادر خواهد شد.»

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در اواخر سال گذشته و اوایل امسال حدود ۱۰۰ هزار زندانی به مرخصی رفتند و عده‌ای هم عفو شدند، مابقی زندانیانی که در زندان هستند، چه کسانی هستند که شامل این امتیازات نشدند، گفت: «قوه قضائیه تمایل دارد یکایک زندانیان در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی از تسهیلات و امتیازات مناسب برخوردار شوند. برخی از زندانیان به رغم اینکه برابر ضوابط می‌توانستند از مرخصی استفاده کنند، چون تأمین مناسب برای آن‌ها فراهم نشد، تا امروز از مرخصی استفاده نکرده‌اند.»

اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه با توجه به آزادی حدود ۱۰هزار نفر و مرخصی حدود ۱۰۰هزار نفر از زندانیان، رئیس پلیس تهران در اظهارنظری گفته بود این مرخصی‌ها و عفو‌ها کار ما را بیشتر کرد و سرقت‌ها بیشتر شده است، آیا شما این را تأیید می‌کنید و چه راهکاری برای کم کردن آثار احتمالی این مرخصی‌ها و عفو گسترده وجود دارد، گفت: موضوع مطرح شده، بیشتر یک تحلیل و برداشت بود، نه یک بررسی دقیق. مطابق این اظهارنظر بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، حکایت از این دارد که در ایام ۴۵ روزه اخیر یعنی در ماه اسفند و نیمه اول فروردین آمار سرقت‌ها سرجمع کاهش داشته است و افزایشی نداشتیم که بخواهیم بگوییم زحمت ما زیاد شده است. اینکه گفته شد تعداد زیادی از سرقت‌ها توسط زندانیانی که به مرخصی رفته بودند، انجام شده را هم بررسی کردیم و منطبق بر واقعیت نبود. عدد دستگیری‌های این ایام هم نسبت به ایام مشابه کمتر بوده است.»

طبری، اول اردیبهشت در دادگاه
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت پرونده طبری بیان کرد: «این پرونده به دادگاه رفته و تشریفات برگزاری جلسات دادگاه در حال انجام است. پیش‌بینی ما این است که در اردیبهشت ماه اولین جلسه دادگاه برگزار شود و جلسات بعدی هم پشت سر هم برگزار خواهد شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار