کد خبر: 988699
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
شهردار اصفهان:
شهردار اصفهان گفت: گردشگری شبانه در شهر اصفهان متناسب با پتانسیل های این شهر است از همین رو این نوع گردشگری باید در شهر اتفاق بیفتد و مکان هایی برای این کار آماده سازی شود.

به گزارش خبرنگارجوان انلاین ازاصفهان ،قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان در نشست مشترک مدیران شهری، اعضای شورای شهر و مدیران میراث فرهنگی اظهار کرد: هیچ کس تردیدی ندارد وظیفه پاسداری از میراثی که در سال های گذشته توسط گذشتگان خلق شده است تا به دست آیندگان برسد، با کمک همه دستگاه ها محقق می شود. 

وی با اشاره به لزوم نوسازی بافت فرسوده با همکاری میراث فرهنگی نیز تصریح کرد: باید کار اساسی در مورد بافت فرسوده اصفهان صورت بگیرد و ضمن توجه به میراثی بودن برخی از این بافت ها و پاسداری از آن، از ظرفیت های آن ها هم بهره برداری شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری متولی حوزه گردشگری نیست اما با توجه به اینکه یکی از برنامه های مدیریت شهری که به شورای شهر هم ارائه شد تمرکز بر گردشگری بود و در این زمینه طرح هایی را در دست اجرا داریم، گفت: یکی از این موارد تخصیص اعتبار در بودجه سال 99 به 15 منطقه شهر برای اجرای طرح های محرک توسعه است.

وی راه اندازی گردشگری شبانه در شهر اصفهان را متناسب با پتانسیل های این شهر عنوان کرد و افزود: گردشگری شبانه در اصفهان باید اتفاق بیفتد و مکان هایی برای این کار آماده سازی شود. مکان‌هایی همچون پل تاریخی خواجو و چهارباغ عباسی در شهر وجود دارد که شب‌ها بیشتر مورد اقبال شهروندان است.

شهردار اصفهان در خصوص پروژه چهارباغ نیز با اشاره به نحوه اجرای پروژه چهارباغ در این دوره مدیریت شهری، اظهار کرد: به گلایه ها و انتقادها بی توجه نیستیم و به این موضوع هم توجه داریم که مردم اصرار به تکمیل این طرح دارند تا هرچه زودتر چهارباغ تعیین تکلیف و کامل شود. اما در کل هر مقامی که به اصفهان می آید و از چهارباغ بازدید می کند از این طرح ابراز رضایت می کند.

نوروزی با اشاره به لزوم نوسازی بافت فرسوده با همکاری میراث فرهنگی نیز تصریح کرد: باید کار اساسی در مورد بافت فرسوده اصفهان صورت بگیرد و ضمن توجه به میراثی بودن برخی از این بافت ها و پاسداری از آن، از ظرفیت های آن ها هم بهره برداری شود.

فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان هم با اشاره به اینکه حوزه میراث فرهنگی با مدیریت شهری ارتباط در هم تنیده ای دارد، گفت: مهمترین ویژگی شهر اصفهان تاریخی بودن آن است، به همین دلیل این تعاملات در شهری مانند اصفهان دارای اهمیت است. 

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی به عنوان یک تشکیلات مهم پاسداری از میراث را بر عهده دارد و مدیریت شهری هم برای ایجاد زیرساخت به منظور بهره مندی و استفاده مردم از این ظرفیت ها و حفظ و نگهداری آن نقش مهمی دارد.

اللهیاری با بیان اینکه در حوزه میراث فرهنگی تعامل ما با شهرداری با نگاه مثبت صورت می گیرد، اظهار کرد: این نگاه برای ایجاد همکاری سازنده و دو جانبه است و طبیعی است در برخی موارد شهرداری و میراث فرهنگی اختلاف دیدگاه پروژه ای نیز با هم داشته باشند.

وی افزود: البته در این دوره مدیریت شهری این اختلافات به حداقل رسیده است. ما اعتقاد داریم آنچه درست است باید به صورت کارشناسی پیش رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در مورد پیاده راه سازی محور چهارباغ عباسی گفت: قضاوت مردم در مورد این طرح مثبت است. پیشرفت این طرح تاکنون نشان از رضایت مردم دارد و افرادی که بازدید کرده اند نیز این موضوع را تصدیق می کنند.

بافت تاریخی و فرسوده اصفهان باید زیست پذیر شود

علیرضا نصر اصفهانی، رئیس شورای شهر اصفهان هم در این جلسه با اشاره به اینکه در کنار پروژه های عمرانی که در شهر اصفهان اجرا می شود، نباید از تعامل خوب مسئولان شهری و استانی با یکدیگر غافل شد، اظهار کرد: یکی از حوزه هایی که مدیریت شهری با آن همراهی دارد، اداره کل میراث فرهنگی است. حضور مدیریت این سازمان را فرصتی مغتنم برای هم فکری و تعامل و فهم مشترک از مسائل می دانیم تا موضوعات را با کمک یکدیگر به جلو ببریم.

وی با اشاره به حرکت شهر اصفهان در رسیدن به شهری زیست پذیر، گفت: در بخش خانه های تاریخی و بافت فرسوده اصفهان باید به سوی زیست پذیر کردن آنها حرکت شود.

رئیس شورای شهر اصفهان افزود: در مورد چهارباغ این اتفاق نظر را داریم که هرکسی به این مکان آمده، حرکت ما در چهارباغ را مثبت خوانده است و درصدد هستیم بهره برداری از این فضا صورت گیرد تا شرایط برای مسافرانی که به اصفهان می آیند و نیز شهروندان مساعد شود.

میراث فرهنگی؛ موضوع مورد نیاز برای گفتمان بین شهروندان اصفهانی

شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: میراث فرهنگی در شهر اصفهان از جمله ظرفیت هایی بوده است که آنگونه که باید به آن توجه نشده است. این در حالی است که کاشان به عنوان یک شهرستان در این حوزه با یزد برابری می کند.

وی ادامه داد: رویکرد میراث فرهنگی در حال حاضر گرایش موزه ای نیست و معتقد هستیم که جریان زندگی در میراث فرهنگی باید اتفاق بیفتد.

طغیانی با تاکید بر افزایش فضای گفتمانی بین میراث فرهنگی و مدیریت شهری اصفهان، اظهار کرد: از سوی میراث فرهنگی همراهی با ما زیاد بوده است و باید در همین راستا میراث و مدیریت شهری با استفاده از توان افراد متخصص در حوزه میراث فرهنگی، فضای گفتمانی بین شهروندان ایجاد کنند. 

وی با بیان اینکه متاسفانه در شهر اصفهان مردم بسیار نگران ثبت شدن خانه های خود به عنوان خانه های میراثی هستند، گفت: این موضوع به دلیل سیاست گذاری های غلط گذشته نه فقط در حوزه میراث بلکه در سایر نهادها نیز بوده است حال آنکه این روند در شهر یزد معکوس است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: پروژه چهارباغ با همه فراز و نشیب هایی که داشته است، یک ظرفیت بی نظیر برای شهر اصفهان شده است. 

وی با اشاره به اینکه در مواردی مانند مبلمان چهارباغ باید در فضای تعاملی پیش رفت، اظهار کرد: مردم زمانی در مورد شروع پروژه چهارباغ انتقاداتی داشتند اما اکنون به دنبال زمان پایان این طرح هستند.

سید احمد حسینی نیا، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان هم در ادامه این نشست، اظهار کرد: با استفاده از فرصت هم باوری شهرداری، شورای شهر و میراث فرهنگی اصفهان باید، مباحث شهر را دنبال کنیم.

وی افزود: تعامل مدیریت شهری و میراث فرهنگی تاکنون، سازنده بوده و باید ارتباطات تخصصی بیشتر شود تا نتایج مطلوبی حاصل شود و به جایگاه واقعی اصفهان نزدیکتر شویم.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار