کد خبر: 987999
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
طرح آبرسانی به دشت سیستان در حال حاضر در ۲۷هزار هکتار از اراضی این دشت به انجام رسیده که این گستره تا پایان سال با تکمیل طرح به ۴۶ هزار هکتار می‌رسد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: طرح انتقال آب به اراضی دشت سیستان در سفر هیئت دولت در سال ۹۳ مورد تصویب قرار گرفت. با توجه به شرایط اقلیمی سختی که طی دو دهه گذشته در دشت سیستان واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان حاکم بود، طرح انتقال آب به اراضی این دشت از پیشنهادات مسئولان استان بود که مورد تصویب دولت قرار گرفت و با پیگیری‌های وزارت جهاد‌کشاورزی و ریاست جمهوری و عنایات مقام معظم رهبری موافقت شد، مبالغ قابل‌توجهی برای زیرساخت‌های بخش کشاورزی غرب، شمال غرب کشور، خوزستان، ایلام و منطقه سیستان و بلوچستان اختصاص یابد و با تخصیص مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی موافقت شد، به‌طوری‌که ۴۰۰ میلیون دلار از این مبلغ برای وزارت جهاد‌کشاورزی و ۱۰۰ میلیون دلار نیز برای وزارت نیرو در نظر گرفته شد.

مساحت دشت سیستان بالغ بر ۲۰۰ هزار هکتار است که ۱۵۰هزار هکتار آن قابلیت کشاورزی دارد. منابع تأمین آب دشت سیستان از رودخانه هیرمند در کشور افغانستان است که آورد این رودخانه‌ها طی سال‌های مختلف متفاوت است، به‌طوری که طی سه دهه گذشته از آمار صفر تا حدود ۶، ۷ هزار متر مکعب داشته‌ایم.

در این خصوص رئیس مؤسسه جهاد نصر در نشست خبری با تشریح عملکرد این شرکت برای آبرسانی به دشت سیستان افزود: منبع تأمین آب این طرح، رودخانه هیرمند افغانستان است و ۸۵۰ میلیون دلار اعتبار مصوب این طرح به‌طور کامل تخصیص یافته است. طرح آبرسانی به دشت سیستان در حال حاضر در ۲۷ هزار هکتار از اراضی این دشت به انجام رسیده که این گستره، تا پایان بهمن ماه به ۳۷ هزار هکتار و تا پایان سال با تکمیل طرح به ۴۶ هزار هکتار می‌رسد.
محمد‌جواد صالحی‌نژاد اضافه کرد: در این طرح ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب به اراضی کشاورزی اختصاص می‌یابد که برای این منظور از ۴ هزار کیلومتر لوله به قطر ۲۰۰ تا ۲ هزار میلیمتر استفاده شده است. این طرح به منظور اجرای کشاورزی پایدار در این منطقه، در ۸۰۰ روستا در دست اجرا است.

پیشرفت ۹۵ درصدی طرح پروژه‌های غرب و شمال غرب کشور
مدیرعامل جهاد نصر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پروژه‌های غرب و شمال غرب کشور اشاره کرد و گفت: اجرای این پروژه نیز در سال ۹۳ توسط هیئت دولت تصویب و از سال ۹۴ اجرای آن آغاز شده است. قرار شده در سطح ۲۲۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی با مهار ۷ میلیون مترمکعب از آب‌های مناطق غرب و شمال غرب آبیاری شوند که البته حجم آب مهارشده بعداً به ۶/ ۵ میلیارد مترمکعب رسید و ۸/ ۱ میلیارد مترمکعب آن هم به بخش کشاورزی انتقال یافت.

وی افزود: تاکنون شبکه‌های فرعی ۲۰۳ هزار هکتار از این زمین‌ها آماده شده و ۵۴ هزار هکتار هم زیرکشت رفته است.
به گفته صالح‌نژاد این پروژه در سه حوزه غرب، شامل استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان‌غربی در سطح ۱۱۲ هزار و ۲۴۴ هکتار و در حوزه ارس شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل در سطح ۱۱۰ هزار و ۸۸۵ هکتار و در حوزه استان‌های شرقی، گلستان، خراسان‌رضوی، خراسان شمالی و خراسان‌جنوبی برگزار می‌شود.
مدیرعامل جهاد نصر گفت: این پروژه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و منتظر تأمین آب از طرف وزارت نیرو هستیم و با تأمین اعتبار طی شش الی هشت ماه آینده این پروژه نهایی می‌شود.
مدیرعامل جهاد نصر دستاورد مهم این طرح را تبدیل ۱۶۷ هکتار از مزارع دیم به مزارع آبی عنوان کرد که ۳ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار