کد خبر: 986259
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی:
سرپرست وزارت جهادکشاورزی با انتقاد از وابستگی کشور به واردات دانه‌های روغنی گفت: طی دوره‌های گذشته هیچ وقت به خاطر این حجم واردات روغن و کنجاله که گاهی به ۴ میلیارد دلار در سال هم رسیده زیر سؤال نرفتیم و کسی نگفت چرا اینقدر کشور در تأمین دانه‌های روغنی وابسته است، درحالی که از نظر من میزان وابستگی ما در روغن و کنجاله باعث شرمساری است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: سرپرست وزارت جهاد کشاورز‌ی در گفتگو‌ی اختصاصی با «فارس» از به نتیجه نرسیدن طرح‌های خودکفایی دانه‌های روغنی سخن گفت و افزود: از سال ۱۳۴۸ تاکنون که نزدیک به ۵۰ سال است وابستگی به روغن و کنجاله را که هر دو از دانه‌های روغنی به‌دست می‌آید، داشته‌ایم. وضعیت تولید ما طی این سال‌ها نه‌تن‌ها مطلوب نبوده، بلکه از نظر من باعث شرمساری بوده‌است. گاهی اقداماتی برای رفع این نقیصه شده، اما اینکه کشور در یک کالایی ۵، ۶ و ۷ درصد بخواهد خودکفا باشد، معنی ندارد، زیرا این میزان اندک هیچ تأثیری در امنیت غذایی کشور ندارد.

عباس کشاورز گفت: در حال حاضر حدود ۸ تا ۱۰ درصد انرژی غذایی کشور از روغن تأمین می‌شود. بنابراین مابه التفاوت تولید داخل با تقاضا که بیش از ۹۰ درصد است را وابسته به واردات می‌شویم، البته مسئله به اینجا ختم نمی‌شود. در تولید مرغ و تخم‌مرغ و شیر هم وابسته می‌شویم. زیرا در صورت وابسته بودن به واردات مجبور خواهیم بود برای تأمین نیاز خوراک دام هم کنجاله وارد کنیم که در خوراک دام استفاده می‌شود. بنابراین کلید تأمین پروتئین حیوانی و کالری غذایی کشور در دست دانه‌های روغنی است؛ چراکه با تولید دانه‌های روغنی علاوه بر تأمین نیاز روغن کشور از خوراک دام هم بی‌نیاز می‌شویم.

برخی اجازه ندادند تولید روغن در کشور افزایش یابد
وی در پاسخ به اینکه چرا برنامه خوداتکایی ۷۰ درصدی در دانه روغنی هیچ‌وقت محقق نشده و به نتیجه‌ای نرسیده افزود: ما در ادوار ۴۰ سال گذشته در سال‌هایی وابستگی زیادی به واردات گندم داشتیم که در دوره‌هایی ۵، ۶ و ۷ میلیون تن گندم وارد کرده‌ایم و کشور برای این میزان واردات، حدود ۲ میلیارد دلار پرداخت می‌کرد و همواره در مقابل این میزان واردات تحت سؤال بودیم، اگر زمانی گندم کمتر تولید می‌شد، همواره در زیر ذره‌بین نقد قرار می‌گرفتیم که چرا کشور به رغم دارا بودن ظرفیت‌های مناسب این میزان واردات انجام می‌دهد که اتفاقاً این انتقاد‌ها به نفع تولید کشور تمام شد. مسئولان نظام بار‌ها نقد می‌کردند که چرا بخش کشاورزی به گندم نمی‌پردازد و ما چرا باید وارد کنیم و این‌ها باعث تحرک در وزارت جهادکشاورزی شد که ما به صورت ویژه گندم را دنبال کردیم، طرحی نوشتیم و موفقیتی حاصل شد. وی گفت:، اما طی دوره‌های گذشته هیچ‌وقت به خاطر این حجم واردات روغن و کنجاله که گاهی به ۴ میلیارد دلار در سال هم رسیده، زیر سؤال نرفتیم و کسی نگفت چرا اینقدر کشور در تأمین دانه‌های روغنی وابسته است، درحالی که از نظر من میزان وابستگی ما در روغن و کنجاله باعث شرمساری است.

کشاورز تأکید کرد: در مورد روغن متأسفانه ما هیچ‌وقت زیر سؤال نرفتیم و هر اقدامی که برای کاهش وابستگی انجام دادیم، به طور غیرمستقیم مدیریت شدیم. یعنی نتوانستیم کار را پیش ببریم، حالا اینکه نتوانستیم یا نگذاشتند واقعیتی است که اتفاق افتاده و این را به مسئولان رده بالای نظام هم گفتم و به شما هم عرض می‌کنم که ورود به روغن و افزایش تولید کار سختی نیست. منظورم این است اگر موجبات آن فراهم شود، طی پنج سال می‌توانیم ۴۵ تا ۵۰ درصد در تأمین روغنی کشور خودکفا شویم که دور از انتظار نیست.

وی در پاسخ به اینکه آیا دست‌های پنهانی است و اجازه نمی‌دهند کار خودکفایی دانه‌های روغنی پیش برود، گفت: حالا شما بروید ارزیابی کنید و ببینید چطور می‌شود طرح دانه‌های روغنی در قوانین بودجه در پیوست بدون نام قرار می‌گیرد و هیچ اعتباری برایش در نظر نمی‌گیرند و هیچ گوش شنوایی برای شنیدن این برنامه نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار