کد خبر: 973407
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
فرمانده نیرو‌های سوریه دموکراتیک (قسد) در دیدار با معاون نماینده امریکا در ائتلاف ضد داعش به شدت از موضع این کشور در برابر حمله ترکیه به شمال سوریه انتقاد و تأکید کرده که واشنگتن یا باید جلوی حمله ترکیه را بگیرد یا اینکه به کرد‌ها اجازه بدهد با دمشق و مسکو به توافق برسند تا به این وسیله جنگنده‌های روسی منطقه پرواز ممنوعی را بر فراز شمال شرق سوریه ایجاد کنند.
آزاده سادات عطار
سرویس بین الملل جوان آنلاین: چند روز بعد از اینکه امریکا متحدین کرد خود را مقابل حمله ترکیه تنها گذاشت، «مظلوم کوبانی» فرمانده نیرو‌های سوریه دموکراتیک (قسد) خطاب به «ویلیام روباک» معاون نماینده امریکا در ائتلاف ضدداعش گفت: «شما ما را ر‌ها کردید تا قربانی شویم و تمایلی به حمایت از ما ندارید و نمی‌خواهید طرف دیگری نیز به کمک ما بیاید. این از نظر اخلاقی درست نیست.» وی از امریکا خواسته توضیح بدهد که آیا کاری برای حمایت از کرد‌ها می‌کند یا خیر. همچنین «ریدور خلیل» مسئول روابط عمومی قسد هم گفت: «ما به تمامی توافق‌ها و تعهدات پایبند بودیم. هم‌پیمانان ما ضمانت دادند که از ما حمایت کنند، اما ناگهان بدون هیچ هشدار قبلی با خارج کردن نیروهای شان از مرز‌های ترکیه از ما دست کشیدند. آن‌ها با این کار از پشت به ما خنجر زدند.» با این حال «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا همچنان در حمایت از موضع خود درباره عقب‌نشینی نیرو‌های امریکایی از سوریه گفت: «این وظیفه نیرو‌های امریکایی نیست که امنیت مرز‌های ترکیه و سوریه را برقرار کنند.» «عارف قربانی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی مشهور در عراق و اقلیم کردستان ضمن تأکید بر ضرورت تجدیدنظر کرد‌ها در روابط با امریکا و غرب و لزوم توافق با ایران، معتقد است: «این عملیات هیچ نفعی برای هیچ کسی در منطقه ندارد، حتی به نفع خود اردوغان نیست، زیرا این پروژه و عملیات، بازی با آتش است به ویژه برای آنکارا. پروژه اردوغان وضعیت و ثبات کل منطقه را بر هم خواهد زد و نتیجه آن ایجاد جنگ قومی میان کرد‌ها و ترک‌ها در منطقه است، زیرا اردوغان نمی‌تواند پیش چشم همه کرد‌ها در شهر‌ها و مناطق کردنشین منطقه دست به کشتار و نسل‌کشی بزند و فکر کند اهدافش محقق خواهد شد، زیرا بدون شک کرد‌ها دست بسته نخواهند بود و نتیجه این موضوع آغاز جنگ قومی میان کرد‌ها و ترک‌ها خواهد بود.

نشریه امریکایی «نشنال اینترست» در تشریح جایگاه کرد‌ها با بیان اینکه کرد‌های سوریه نقش پیاده‌نظام امریکا در جنگ با داعش را ایفا کردند تصمیم ترامپ برای خروج نیرو‌های امریکا از سوریه را پشت کردن به نیرویی دانسته که بیشترین قربانی را در جنگ با داعش داشته و به این ترتیب از کشته شدن سربازان امریکایی در این جنگ جلوگیری کرده‌اند. البته رفتار اخیر امریکا با نیرو‌های کرد سوریه قابل پیش‌بینی بود، زیرا امریکا در گذشته هم چنین رفتاری با کرد‌ها داشته و هر وقت به کرد‌ها نیازی نداشته آن‌ها را به حال خود ر‌ها کرده است. با این حال، امریکا نباید به خاطر ترکیه که رابطه تنش‌آمیزی با واشنگتن داشته، کرد‌ها را که متحد وفاداری هستند، قربانی کند.

تسلط نیرو‌های وابسته به ترکیه به ۴ روستا در حومه تل‌ابیض
در پنجمین روز عملیات ترکیه، نیرو‌های تحت امر این کشور بر چهار روستا در غرب شهر تل‌ابیض در شمال حسکه مسلط شدند. یکی از فرماند‌هان نظامی ارتش آزاد سوریه که مورد حمایت ترکیه است اعلام کرد، نیرو‌های مخالف سوریه صبح روز یک شنبه توانستند شهرک «سلوک» در حومه شمالی رقه از توابع تل ابیض و چهار روستا در غرب تل‌ابیض را به تصرف خود درآوردند.

گروه‌های هم‌پیمان ترکیه روز شنبه گفته بودند که بیش از ۲۵ روستا در تل‌ابیض و حومه سلوک را به تصرف خود درآوردند. این پیشروی به‌رغم از دست دادن شهرک رأس‌العین در حومه حسکه است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه که نهادی وابسته به مخالفان سوری است دیروز اعلام کرد، نیرو‌های سوریه دموکراتیک توانستند اکثر مناطقی را که نیرو‌های ترکیه و گروه‌های هم‌پیمان آن در شهرک رأس‌العین در حومه حسکه به تصرف خود درآورده بودند، پس بگیرند و درگیری‌ها بین دو طرف عقب‌نشینی نیرو‌های «ارتش آزاد سوریه» را از منطقه صنعتی به همراه داشت.

وزارت دفاع ترکیه نیز تسلط نیرو‌های خود و نیرو‌های مخالف سوریه را بر شهرک رأس‌العین و گذرگاه مرزی رأس‌العین اعلام کرده بود که کرد‌ها این خبر را رد کردند و گفتند تنها بر ورودی شهرک مسلط شده‌اند. منابع محلی در رأس‌العین نیز به المیادین گفتند که نیرو‌های ترکیه‌ای و افراد مسلح وابسته به آن بر شهرک رأس‌العین مسلط نشدند. یک منبع میدانی نیز ورود ادوات نظامی سنگین ارتش سوریه به حاشیه شهر منبج در شمال حلب به منظور استقرار در داخل شهر و تصرف نقاط و مناطق تحت کنترل نیرو‌های دموکراتیک سوریه را تأیید کرده است.

هشدار درباره احیای داعش
بنابر اعلام سازمان ملل، از زمان شروع عملیات ترکیه بیش از ۱۳۰ هزار تن از تل‌ابیض و رأس‌العین آواره شده‌اند. این درحالی است که مقامات محلی کرد در شمال شرقی سوریه اعلام کردند که دیروز ۷۸۵ تن خارجی مرتبط با داعش، در اثر گلوله‌باران یک اردوگاه از سوی ارتش ترکیه، موفق به فرار شدند. وزارت دفاع ترکیه هم گزارش داده است، میزان تلفات کرد‌ها از زمان آغاز عملیات تاکنون به ۴۸۰ تن رسید. همچنین دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که نیرو‌های سوری مورد حمایت آنکارا ۹غیرنظامی را اعدام کردند.

اداره خودمختاری کرد‌ها از شورای امنیت، ائتلاف ضد داعش، اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا و نهاد‌های حقوق بشری خواست به مسئولیت خود عمل کرده و فوراً برای ممانعت از وقوع فاجعه وارد عمل شوند، زیرا پیامد‌های این فاجعه تنها شامل سوریه نمی‌شود. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز در جریان گفت‌وگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه از وی خواست فوراً عملیات نظامی کشورش در شمال شرق سوریه را پایان داده و مذاکره با کرد‌ها را شروع کند. «جیمز ماتیس» وزیر دفاع پیشین امریکا هم با اعلام اینکه خروج امریکا از سوریه به احیای داعش می‌انجامد، تصمیم ترامپ را به تصمیم «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق امریکا برای خروج نیرو‌های امریکایی از عراق تشبیه کرد.

‌روزنامه الوطن سوریه نوشت: «حمله ترکیه به خاک سوریه در شمال شرق این کشور و اتفاقات رخ داده حاکی از آن است که ارتش ترکیه و هم‌پیمانان آن از برخورد مستقیم با ارتش سوریه خودداری می‌کنند. ارتش سوریه دو منطقه تل‌رفعت و منبج را که در خطوط تماس مناطق اشغال شده توسط ترکیه و شبه‌نظامیان تحت حمایت آن واقع شده‌اند، در رأس اولویت‌های خود قرار داده و از آن چشم‌پوشی نمی‌کند.

روزنامه گاردین نیز در مطلبی درباره آثار و پیامد‌های حمله ترکیه و تأثیر آن بر منطقه نوشت: «اردوغان، یک پوپولیست ملی‌گرای بی‌رحم با تمایلات دیکتاتوری، در ۱۶ سال قدرت خود در ترکیه به عنوان نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور معمولاً خود را مردی نشان داده که یک تنه در برابر جهان ایستاده است. او، اما حالا واقعاً تنهاست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار