سرویس جامعه جوان آنلاین: از جمله آنکه:
در صفحات گوناگون کتاب، استان اصفهان را فقط در قسمت بیابانی و کویری نشان میدهد از جمله در صفحه ۶، ۳۱ و ۴۱ در حالی که استان اصفهان با قرارگیری در طول جغرافیایی وسیع و با ناهمواریهای متفاوتی که دارد از تنوع آب و هوایی گوناگونی برخوردار و در قسمت غرب و جنوب، کوهستانی است.
در قسمت مرکزی آن دشت اصفهان که از حاصلخیزترین جلگههای فلات مرکزی است، قرار دارد و در قسمت شمال و شرق بیابانی است که بخشی از آن کویری است.
بنابراین دانشآموزان نباید فقط تصور یک استان کویری از اصفهان داشته باشند.
مورد نادرست دیگر در زمینه زایندهرود و تالاب گاوخونی است. حوضه آبریز فلات مرکزی ایران بزرگترین و پر جمعیتترین حوضه آبریز کشور و زاینده رود بزرگترین رودخانه دائمی آن است. این رود مهمترین علت وجودی جلگه اصفهان از غرب به شرق استان است که با شیب ملایمی به تالاب گاوخونی میریزد، ولی متأسفانه در صفحه ۴۹ در نقشه، نه زایندهرود به عنوان دائمی نشان داده شده و نه اصلاً نشانهای از تالاب گاوخونی وجود دارد.
همچنین در نقشه صفحه ۵۰ در حوضه آبریز فلات مرکزی، زایندهرود را فصلی نشان داده و تالاب گاوخونی آورده نشده است و در صفحه ۶۱ در نقشه رودهای دائمی و موقت، استان اصفهان در نواحی فاقد رودخانه دائمی قرار گرفته است. در حالی که سکونتگاههای بسیار تاریخی دیگر در کنار این رود تا تالاب گاوخونی، نشان از دائمی بودن زایندهرود از سرچشمه تا پایاب آن (تالاب گاوخونی) دارد.
بنابراین از آموزش و پرورش که وظیفه خطیر در انتقال اطلاعات صحیح به مردم را دارد و در چنین شرایطی که مسئله آب بسیار حساس و بحراتی شده است و هرگونه اطلاعات ناصحیح در این مورد میتواند منجر به اختلافات شدید به دلیل تضاد منافع برپایه آب شود، انتظار داریم بسیار دقیق و صادقانه مسائل جغرافیایی را مطرح کند، زیرا تمام احساسی که دانشآموزان نسبت به کشور پیدا میکنند، در دوران کودکی و نوجوانی است که از آموزش و پرورش فرا میگیرند.
بنابراین از وزیر محترم تقاضا دارم هرچه سریعتر دستور فرمایند این نواقص برطرف شود و شائبه دادن اطلاعات ناصحیح و دامنزدن به معضلات آبی کشوررا از دامن آموزش و پرورش دور نمایند، تا بتوان نسلی را تربیت کرد که بهطور واقع بینانه و آگاهانه محیطزیست و منافع ملی کشور خود را دوست بدارند.