کد خبر: 966429
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۲
سرویس حقوق جوان آنلاین: افرادی که با ارائه پایان‌نامه جعلی موفق به دریافت مدرک تحصیلی شوند، حتی پس از فراغت از تحصیل، مدرک تحصیلی حاصل از تقلب آنان ملغی‌الاثر خواهد شد.

آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی در جلسه هیئت وزیران به تصویب رسید تا نویسندگان برای دیگران کار خود را تعطیل کنند، در غیر این صورت مجرم خواهند بود. این در حالی است که به موجب آیین‌نامه مذکور، افرادی که با ارائه پایان‌نامه جعلی موفق به دریافت مدرک تحصیلی شده‌اند، حتی پس از فراغت از تحصیل، مدرک تحصیلی حاصل از تقلب آنان ملغی‌الاثر خواهد شد.
سال‌هاست هشدار می‌دهند کشور به سمت قهقرای علمی پیش می‌رود. این قهقرا از پایان‌نامه‌فروشی کف خیابان گرفته تا کپی‌کاری متقلبان از ایده‌ها، نظرات و مطالب سایرین در مقاله‌ها و نوشته‌های علمی خود و تجمیع نقد‌های موجود در این زمینه باعث شده که آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی در جلسه هیئت وزیران به تصویب برسد.

به استناد این آیین‌نامه، تهیه، عرضه یا واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان‌نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، گزارش یا سایر آثار مکتوب پژوهشی- علمی یا هنری اعم از الکترونیکی و غیرالکترونیکی توسط هر شخص به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل، با هدف ارائه کل اثر یا بخشی از آن توسط دیگری به عنوان اثر خود، جرم بوده و مرتکب یا مرتکبان علاوه بر واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت مشمول مجازات می‌شوند.
این آیین‌نامه با هدف برخورد با مراکز فروش پایان‌نامه، مقالات علمی و امثال آن و نیز با رویکرد پیشگیری و مقابله با تقلب علمی در سطح مؤسسه تهیه و تدوین شده است. همچنین به موجب آیین‌نامه مذکور، افرادی که با ارائه پایان‌نامه جعلی موفق به دریافت مدرک تحصیلی شده‌اند، حتی پس از فراغت از تحصیل، مدرک تحصیلی حاصل از تقلب آنان ملغی‌الاثر خواهد شد.

به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی در جلسه هیئت وزیران به تصویب رسید. بر اساس این آیین‌نامه اجرایی که به‌زودی ابلاغ خواهد شد، کلیه دانشگاه‌های کشور، باید کارگروه مقابله با تقلب یا کارگروه اخلاق‌پژوهشی را تشکیل دهند. همچنین تمامی افرادی که در کشور به هر نحوی به وقوع تقلب علمی مثل نوشتن مقاله برای فرد دیگر یا نوشتن یا فراهم کردن امکان تهیه پایان‌نامه بدون زحمت فرد صاحب پایان‌نامه کمک می‌کنند، کار خود را باید تعطیل کنند؛ چراکه این اقدام جرم و تقلب است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار