کد خبر: 965032
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
مهرماه سال گذشته گزارشی از معضلات میدان مقدم را در منطقه ۱۷ تهران منتشر کردیم. این میدان در واقع چهار راهی نسبتاً فراخ است که در ابتدای خیابان اصلی منطقه، ۲۰ متری ابوذر (فلاح) قرار دارد.
علیرضا محمدی
سرویس جامعه جوان آنلاین: در گزارش منتشر شده، تیتر اصلی گویای همه‌چیز بود؛ «شب و روز این میدان در تصرف بزهکاران است»، اما اوضاع همچنان مانند گذشته تأسفبار بلکه بدتر هم شد؛ تأسفبارتر اینکه مسئولان شهری و انتظامی نشان دادند اگر بخواهند می‌توانند منطقه را از لوث ساقی‌های موادمخدر و سایر ناهنجاری‌ها پاک کنند چراکه همزمان با ایام حضور رهبر انقلاب در محله مذکور برای دیدار با خانواده شهید بایرامی، همه‌چیز آنجا گل و بلبل شده بود، اما این فقط مختص همان چند روز بود و ظاهراً اراده‌ای مستمر برای این کار وجود ندارد.
جزئیات گزارش «جوان» نشان می‌دهد که چطور صبح‌ها کارگر‌های ساختمانی، ظهر‌ها میوه‌فروش‌ها و دستفروش‌ها، عصر‌ها پیرمرد‌های انگشترفروش، معتادها، خرده‌فروش‌ها و مالخر‌ها جمع می‌شوند و تا نیمه‌های شب و حتی ساعاتی از بامداد، میدان مقدم در منطقه ۱۷ را در قرق خود نگه می‌دارند. در برخی از مواقع هم که ترکیبی از تمامی گروه‌های ذکر شده، متفق می‌شود و کار را به جایی می‌رسانند که میدان مقدم از فرط شلوغی و ازدحام تا حد انفجار پیش می‌رود.
سال‌هاست این محله چنین وضعیتی دارد. مگر در مواقعی خاص که خرق عادت می‌شود و اوضاع به صورت مقطعی رو به آرامش می‌رود. به عنوان نمونه اسفند سال ۱۳۹۶ محمدعلی بایرامی یکی از درجه‌داران نیروی انتظامی در فتنه دراویش گنابادی به شهادت رسید، مقام معظم رهبری در خانه پدری شهید که در یکی از خیابان‌های اصلی منتهی به میدان مقدم قرار دارد، حضور یافتند. این اتفاق میمون باعث شد ولو برای چند روز، میدان مقدم از دست بزهکاران آزاد شود و به آغوش مردمش بازگردد!
آرامش مقعطی محله مقدم نشان داد که مهار این چهار‌راه مخوف امکان‌پذیر است؛ مخوف از آن جهت که محال است شما اهل این منطقه باشید و ولو برای یک‌بار هم که شده، تمامی مراحل آماده‌سازی تا مصرف علنی موادمخدر توسط معتادان متجاهر دورتادور میدان را از نزدیک مشاهده نکرده باشید! این امر در حالی است که حداقل سه مدرسه با فاصله کمتر از یک دقیقه، نزدیک میدان مقدم هستند و هر روز تعداد قابل‌توجهی از دانش‌آموزان دختر و پسر در شرایطی به خانه‌های شان می‌روند که بوی انواع مواد مصرفی (صنعتی و سنتی) توسط معتادان را روی روپوش‌های شان به خانه می‌برند!
نگاهی دقیق‌تر به فضاها، فروشگاه‌ها و اماکن پیرامون این میدان نشان می‌دهد که «مقدم» تمامی ابزار لازم برای تغییر را دارد؛ موقعیت خوب (در ابتدای خیابان اصلی منطقه) مردمی مذهبی و عموماً از خانواده‌های ایثارگر، کاسبان اهل، بانک‌ها، مدارس، مطلب پزشکان و نهایتاً کوچه و خیابان‌هایی که تقریباً همگی آن‌ها مزین به نام شهدا هستند و بخش زیادی از ۴ هزار شهید منطقه ۱۷ را به خود اختصاص داده‌اند. اینجا همه چیز برای تغییر وجود دارد، جز همت مسئولان منطقه که گویی سال‌هاست محله مقدم را فراموش کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار