کد خبر: 950505
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۲
با تثبیت فعالیت راه‌آهن گیلان
‌می‌توان به قطار تهران- رشت نه تنها به عنوان مسیری امن برای جابه‌جایی مسافران توجه داشت؛ بلکه با توجه به اینکه امسال به عنوان سال رونق تولید هم نام‌گذاری شده است، این مسیر ریلی می‌تواند کمک بزرگی به جابه‌جایی کالا‌ها و صادرات محصولات تولیدی کند.
سرویس ایران جوان آنلاین: دومین قطار مسافربری رشت – تهران در حالی به حرکت درآمد که این خط‌آهن ۱۵ اسفند ماه سال گذشته و با حضور رئیس‌جمهور در استان گیلان افتتاح شده و حالا قرار است علاوه بر حمل و نقل روزانه چندین هزار مسافر از رشت به تهران و برعکس، انتخابی امن برای تردد زوار حرم امام رضا (ع) هم باشد. همچنین با توجه به اینکه مسیر حرکت قطار رشت - تهران از چشم‌انداز‌های طبیعی، پل‌ها و تونل‌های متعدد می‌گذرد؛ امید است به زودی در این محور که به عنوان یکی از زیباترین خطوط ریلی کشور شناخته می‌شود، قطار گردشگری نیز راه‌اندازی شود. قطاری که رونق اقتصادی را برای گیلانی‌ها به ارمغان می‌آورد.

سال ۸۵ بود که طرح اولیه راه‌آهن قزوین- رشت در دستور کار مسئولان وقت قرار گرفت. مسیری که قرار بود از رشت به قزوین و از قزوین به تهران و مشهد برسد. به‌رغم اینکه این مسیر در راستای جابه‌جایی مسافر و کالا از اهمیت بالایی برخوردار است، اما اتمام و بهره‌برداری از این خط ریلی بیش از ۱۲ سال طول کشید و سرانجام ۱۵ اسفند سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. خط ریلی که نخستین قطار آن اواخر سال گذشته به حرکت درآمد و حالا با حرکت دومین قطار رشت- تهران ادامه فعالیت راه‌آهن گیلان را تثبیت کرده است.
لازم به ذکر است که براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار است این مسیر ریلی به جابه‌جایی سالانه ۹ میلیون تن کالا و بیش از ۳ میلیون مسافر منجر شود. اتفاقی که نه تنها از حجم ترافیکی جاده رشت- قزوین می‌کاهد، بلکه مسیری امن برای تردد مردم نیز به حساب می‌آید. همچنین با توجه به گذر این مسیر ریلی از مناطق بکر و طبیعی پیش‌بینی می‌شود که به زودی قطار گردشگری نیز در این محور راه‌اندازی شود.

راه‌اندازی قطار گردشگری هدف بعدی

راه آهن قزوین- رشت به طول ۱۶۵ کیلومتر، به صورت یک خطه، برای جابه‌جایی مسافران و حمل و نقل بار، از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین شروع و با عبور از روستا‌های کوهین و شیرین سو در محدوده شهر‌های لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می‌رسد. این مسیر از ایستگاه رشت دو شاخه می‌شود که یک شاخه آن باعبور از شهر پیربازار به بندرانزلی و شاخه دوم آن نیز به شهر مرزی آستارا متصل می‌شود. بنابر این این مسیر به عنوان حلقه اتصال کریدور راه‌آهن جنوب به شمال نیز معرفی می‌شود. گفته می‌شود که مسیر قزوین- رشت علاوه بر اینکه به لحاظ مسافربری از اهمیت بالایی برخوردار است، بلکه از نظر ایجاد یک کدیور ریلی جدید برای صادرات، واردات و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشور‌های همسایه نیز بسیار حائز اهمیت است. حالا به گفته مدیرکل راه آهن شمال دو کار عملیاتی این مسیر ریلی به طور کامل به اتمام رسیده است و حرکت دومین قطار رشت- تهران نشان دهنده همین موضوع است. علی خدایی اضافه می‌کند: «قطار ساعت ۵ و ۴۰ دقیقه بامداد از رشت به سمت تهران و ساعت ۱۴ و ۱۰ دقیقه بعد از ظهر هر روز هم از تهران به سمت رشت حرکت می‌کند.» وی با اشاره به اینکه تلاش می‌شود ساعت حرکت این قطار به گونه‌ای باشد که مسافران راحت‌تر باشند، بیان می‌کند: «علاوه بر قطار رشت - تهران، قطار رشت - مشهد هم به صورت هفتگی دایر است و این روند ادامه‌دار خواهد بود.»

وی همچنین با تأکید بر اینکه باید قطار گردشگری نیز در این محور ریلی راه‌اندازی شود، ادامه می‌‎دهد: «مسیر رشت به قزوین با وجود چشم‌انداز‌های طبیعی، احداث پل‌ها و تونل‌های متعدد از زیباترین محور‌های شبکه ریلی کشور محسوب می‌شود.» خدایی با تأکید بر اینکه عبور راه‌آهن قزوین - رشت از کنار شالیزار‌ها و جنگل‌های سرسبز سراوان زیبایی‌های این مسیر ریلی را دو چندان کرده است، اضافه می‌کند: «برنامه داریم بعد از راه‌اندازی قطار گردشگری، این قطار در محل‌های مشخصی توقف کند تا مسافران بتوانند از مناظر دیدنی و طبیعی گیلان بازدید کنند.»

با این تفاسیر می‌توان به قطار تهران- رشت نه تنها به عنوان مسیری امن برای جابه‌جایی مسافران توجه داشت؛ بلکه با توجه به اینکه امسال به عنوان سال رونق تولید هم نام‌گذاری شده است، این مسیر ریلی می‌تواند کمک بزرگی به جابه‌جایی کالا‌ها و صادرات محصولات تولیدی کند. اتفاقی که در نهایت به شکوفایی اقتصادی منتهی می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار