کد خبر: 897269
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
ممنوعيت يك تبليغ تلويزيوني به خاطر احتمال خطر براي كودكان
در حالي که برندهاي مواد شوينده در تلويزيون، كودكان را تشويق به كثيف كردن لباس‌هايشان مي‌كنند، پخش آگهي تبليغاتي يك برند آدامس در انگليس به خاطر تأثير سوء احتمالي روي كودكان متوقف شد.
محمدصادق عابديني

در حالي که برندهاي مواد شوينده در تلويزيون، كودكان را تشويق به كثيف كردن لباس‌هايشان مي‌كنند، پخش آگهي تبليغاتي يك برند آدامس در انگليس به خاطر تأثير سوء احتمالي روي كودكان متوقف شد. 
تبليغ تلويزيوني آدامس«Wrigleys» به دليل تشويق كودكان به جويدن آدامس در هنگام بازي فوتبال و خطر احتمالي اين كار براي سلامت كودك، از سوي ASA (اداره نظارت بر تبليغات بريتانيا) ممنوع اعلام شد. در اين تبليغ يك دختر نوجوان در حال بازي فوتبال نشان داده مي‌شود كه همزمان آدامس برند مذكور را مي‌جود. در پي پخش اين آگهي چند شكايت عليه اين تبليغ تلويزيوني مطرح شد. در اين شكايت‌ها عنوان شده است كه اين تبليغ كودكان را تشويق مي‌كند كه در زمان بازي فوتبال آدامس بجوند و اين كار مي‌تواند براي سلامت كودكان خطرناك باشد و بچه‌ها در زمان بازي با تقليد اين كار و جويدن آدامس در معرض خفگي قرار بگيرند. اين شكايت از سوي اداره نظارت بر تبليغات در بريتانيا(ASA) بررسي شد و در نهايت حكم به توقف پخش آگهي مذكور و حذف بخش نمايش آدامس جويدن داده شد. (ASA) اعلام كرده است گزارش‌هايي درباره خفگي حين ورزش كردن دريافت كرده و تصور مي‌كند استفاده از آدامس حين انجام برخي كار‌ها عملي نا ايمن و خطرناك است. بر همين اساس به شركت توليد كننده آدامس اعلام شده كه ديگر حق ندارد در آگهي‌هايش آدامس جويدن را در حين انجام بازي‌هاي ورزشي نشان دهد. در برابر اين سخت‌گيري و دقت در محتواي پيامي كه آگهي‌هاي بازرگاني به مخاطب كودك منتقل مي‌كند. در بخش آگهي‌هاي تلويزيوني خودمان شاهد تبليغ چند برند مشهور مواد شوينده هستيم كه در آن كودكان تشويق مي‌شوند تا لباس‌هاي خود را كثيف كنند و اين اطمينان به خانواده‌ها داده مي‌شود كه هرچقدر كودك لباسش را كثيف كرد، ناراحت نشوند و به جاي آن به شوينده‌هاي لباس اطمينان كنند! ارائه الگوي غلط رفتاري و تشويق به ايجاد آلودگي پيام شوينده‌ها به خردسالاني است كه پاي تلويزيون نشسته‌اند. تأثير‌پذيري كودك از آگهي‌هاي تلويزيوني آنقدر بالا است كه مدتي پيش مدير شبكه كودك سيما خواستار پخش‌نشدن آگهي در اين شبكه شد، موضوعي كه البته به نتيجه نرسيد. كارشناسان رسانه و روانشناسان از گروه سني كودك به عنوان مخاطب بي‌دفاع نام مي‌برند، ولي در عمل شاهد آن هستيم كه تلويزيون در آگهي‌هاي بازرگاني‌اش به جاي اينكه مدافع حقوق مخاطبان بي‌دفاع خود باشد، با سوء‌استفاده از جايگاه كودك در خانواده‌ها، آنها را وسيله‌اي براي نشان دادن كارايي محصولات تبليغي خود معرفي مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار