کد خبر: 779544
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
انتقاد تند وزيرخارجه به امريكا قبل از سفر به واشنگتن و گفت‌وگو با كري
نگراني از حال و روز برجام، محمدجواد ظريف را بازهم براي مذاكره با همتاي امريكايي‌اش به واشنگتن كشيد. ظريف قبل از رفتن به واشنگتن، انتقادات تندي روانه امريكا كرد و در گفت و گو با رسانه‌هاي اروپايي گفت كه ايران 30 ماه مذاكره نكرده كه حالا يك سند توخالي دستش باشد.
نگراني از حال و روز برجام، محمدجواد ظريف را بازهم براي مذاكره با همتاي امريكايي‌اش به واشنگتن كشيد. ظريف قبل از رفتن به واشنگتن، انتقادات تندي روانه امريكا كرد و در گفت و گو با رسانه‌هاي اروپايي گفت كه ايران 30 ماه مذاكره نكرده كه حالا يك سند توخالي دستش باشد.
به گزارش «جوان»، وزير امور خارجه ظريف روز گذشته به همراه عباس عراقچي و مجيد تخت‌روانچي معاونينش و جابري‌انصاري سخنگوي وزارت خارجه، تهران را به مقصد نيويورك ترك كرد تا در مراسم امضاي «موافقتنامه تغييرات اقليمي» شركت كند؛ سفري كه البته قصد اصلي‌اش، گفت و گو با مقام‌هاي امريكايي درباره توافق هسته‌اي است. منابع غربي به سفر فدريكا موگريني مسئول سياست خارجي اروپا به ايران اشاره مي‌كنند و مي‌گويند كه ايران سعي دارد با استفاده از نفوذ، اتحاديه اروپا، امريكا را تحت فشار بگذارد. رويترز ديروز گزارش كرد كه ايران از اتحاديه اروپا درخواست كرده كه به واشنگتن براي دسترسي اقتصاد ايران به سيستم مالي جهاني فشار بياورد و موگريني هم گفته كه به نفع خود اتحاديه اروپا هم هست كه مطمئن شود بانك‌هاي اين اتحاديه با اطمينان بتوانند با ايران تجارت كنند. ظاهراً  موگريني هم سعي كرده از وضع موجود استفاده و ضمن انتقاد از آزمايش‌هاي موشكي ايران، گفته كه اتحاديه اروپا در برابر نقض حقوق بشر در ايران خواهد ايستاد.
  
هشدار نه‌چندان ناآشنا
ظريف بلافاصله بعد از تمام شدن ملاقات‌هايش با موگريني، راهي واشنگتن شد؛ جايي كه قرار است با جان كري همتاي امريكايي خودش ملاقات كند. اولين گزارش ارزيابي وزارت خارجه به مجلس كه يك‌شنبه در تهران منتشر شد، به صراحت گفته كه «بهانه‌تراشي»، «كارشكني» و«تعلل» امريكا بر سر راه اجراي برجام، مشكل اساسي ايجاد كرده و حالا ظريف، عراقچي و تخت‌روانچي هر سه باهم راهي واشنگتن شده‌اند تا به مقام‌هاي امريكايي درباره اثرات اين وضع هشداردهنده، هشدار بدهند. ظاهراً ظريف براي هشدار دادن به امريكايي‌ها، زبان‌هاي مختلفي به كار مي‌گيرد. ظريف يك بار شهريور ماه 1393 در كشاكش مذاكرات به غربي‌ها درباره نتيجه انتخاباتي شكست مذاكرات هشدار داده و گفته بود: « وقتي قبلاً در تعامل و مذاكرات درباره توافق هسته‌اي با جامعه بين‌المللي در سال‌هاي 2004 و 2005 توافق‌هايي كرديم و تلاش‌هاي ما براي عملكرد شفاف، از جانب اتحاديه اروپا رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئيس‌جمهوري متفاوت (احمدي‌نژاد) دادند كه مرا هم زود بازنشسته كرد!» وزير خارجه روحاني حالا يك بار ديگر همين هشدار را با زباني البته ظريف‌تر تكرار كرده و در گفت‌وگو با چهار نشريه اروپايي از جمله هفته‌نامه آلماني «اشپيگل» گفته كه مردم ايران مي‌خواهند شاهد نتايج توافق هسته‌اي باشند: «ما بايد بگوييم كه برجام به نتيجه رسيده است اما اگر مي‌خواهند كه اين توافق ادامه داشته باشد در اين صورت بايد (به مردم) اطمينان داده شود. روشن است كه مردم ايران مي‌خواهند شاهد نتايج باشند.» وزير خارجه دولت روحاني مي‌گويد: «نيروهاي ميانه‌رو در دستگاه دولتي ايران به اين موفقيت نياز دارند. ما بايد به مردم ايران نشان دهيم كه اين توافق به زحمتش مي‌ارزيده است. اگر ما مي‌خواهيم كه اين توافق در طولاني‌مدت دوام داشته باشد بايد براي بيمه آن، سرمايه‌گذاري كنيم. اين واضح است كه مردم ايران مي‌خواهند نتيجه توافق هسته‌اي را ببينند.»  ظريف در ادامه گفت و گو، كاخ سفيد را خطاب قرار داده و گفته: «ما فقط از امريكا يك چيز مي‌خواهيم، آن هم اين است كه در اين موارد دخالت نكند. ايالات متحده بايد به روشني و بدون اما و اگر بگويد كه روابط اقتصادي با ايران مشكلي ندارد. اين را با انگليسي ساده مي‌توان گفت و نيازي به پيچيدگي‌هاي حقوقي نيست. ايران مسئوليت‌هاي خود را در زمينه مبارزه با پولشويي و مقابله با تأمين مالي تروريست‌ها انجام داده است.»  ظريف ادامه داد: «ما بيش از ۳۰ ماه در يكي از فشرده‌ترين مذاكرات شركت نكرديم كه اكنون سند خالي در اختيار داشته باشيم.»
ظريف در ادامه درباره حقوق‌بشر و اتهاماتي كه در اين زمينه به ايران وارد شده است هم گفت: «حقوق‌بشر براي همه ما مهم است.» وي ضمن تأكيد بر واژه «همه ما» صحبت‌هاي خود را اينطور ادامه داد: «ما هم در اين مورد نگراني داريم از جمله درباره جوانان مسلمان و جوامع مسلمان در جوامع غربي كه به حاشيه رانده مي‌شوند. همينطور وجود افرادي در عراق و سوريه كه سر مي‌برند و بدون لهجه انگليسي و فرانسه صحبت مي‌كنند.»وي ضمن محكوم كردن كاريكاتورهايي شبيه به مواردي كه در نشريه فرانسوي «شارلي‌ابدو» منتشر شدند هم گفت: «آزادي عقايد اين حق را ايجاد نمي‌كند كه فضايي ايجاد شود تا مسلمانان نتوانند دين خود را علني كنند.»
  
تقويت ميانه‌رو‌ها به نفع امريكاست
هشدار‌هايي كه ظريف درباره اثرات تضعيف توافق هسته‌اي بر موازنه نيروهاي سياسي در داخل ايران، داده، در داخل امريكا چندان ناآشنا نيست. روزنامه نيويورك تايمز گزارشي منتشر كرده با عنوان «چيزي كه ايران براي بهبود خود به آن نياز دارد» و در اين گزارش نوشته: «از زمان انجام توافق هسته‌اي ايران با امريكا و ديگر قدرت‌هاي بزرگ در ماه جولاي، ايران هنوز هم كه هنوز است نتوانسته است تا انتظارات خود را در زمينه مزاياي اقتصادي لمس كند و از آنها بهره ببرد.» نيويورك تايمز به هشدار وزارت خزانه‌داري امريكا هم اشاره كرده كه پيش از اين اعلام كرده بود: «ايران به اندازه كافي از رفع تحريم‌ها نفع نبرده» و نتيجه مي‌گيرد: «‌كنگره نبايد تجارت‌هاي مشروع با ايران را تحت فشار بگذارد و به نفع خود امريكا هم است كه ايراني‌ها از توافق هسته‌اي نفع ببرند تا همچنان مردم ايران اجازه دهند تا ميانه‌رو‌ها در قدرت باقي بمانند و حتي اين روند به آنها اجازه دهد قدرتمند‌تر هم بشوند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
2
1
خجالت بکشید هشت سال...در مملکت حالا هم دست بر نمیدارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
دست برداريد ازين وعده هاي توخالي
حل مشكلات معيشتي مردم در 100 روزه اول كه اكنون پس از 1100 روز به هيچ جايي نرسيده است
بازگرداندن احترام به گذرنامه ايراني كه فقط با بازگشت 500 شهيد به كشور رونمايي شد
رونق اقتصادي كه با تعطيل هزاران كارخانه و ميليونها كارگر ديده مي شود
و .....................

لعنت خدا بر دروغگويان چاكر شاهنشاه باد
آمين
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
2
2
به نظر من پشت پرده اقرار صالحی،سیف, ظریف و حتی رفسنجانی به بدعهدی طرف مقابل یک هشدار به غرب است که اگرمیخواهید در انتخابات آتی ما "غربگرایان" برنده باشیم باید اندکی به تعهدایتان عمل کنید
شاهد ان هم مصاحبه دیروز ظریف با نشریه ایتالیایی (کوریه دلاسرا) است که مجددا طرف های غربی را به شکست غرب گرایان ایران در انتخابات آتی تهدید کرد.
البته ریسک اعتراف را دولت پذیرفته و ارام نمودن جو ایجاد شده در داخل بر عهده روحانی و چند نفر وزیر و مشاور و نشریات همسو خواهد بود
مصطفی پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
1
2
بااین وضعیت پیشابرجام بهتربودازپسابرجام اگرتحریم بودیم چرخ هسته ای می جرخید .حالا تحریم ها برداشته نشده چرخ هسته ای ازحرکت ایستاده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
1
1
حتمادرمدت هشت سال هیچ کارمفیدومثبتی درکشور انجام نگرفته وخیانت ظلم بوده منصف باش ،هردولتی نقاط قوتی دارد ونقاط ضعفی ،بایدهردورادیدوقضاوت کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
0
1
خوش بودگرمحک تجربه اید به میان تاسیه روی هرکه دراو غش باشد برای هشت درمملکت وحالا دست برنمی دارند !
زارعی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
1
2
سلام اقای ظریف مگرسندتوافق شده توخالی است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار