کد خبر: 1120139
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
جام جهانی کشتی بدون یزدانی و تیلور
رقابت‌های جام جهانی امریکا طی روز‌های ۱۹ و ۲۰ آذرماه برگزار می‌شود؛ رقابت‌هایی که با توجه به تغییرات ایجادشده در ترکیب دو تیم ایران و حتی امریکا، بی‌شک رنگ و بویی دیگر دارد
دنیا حیدری 
رقابت‌های جام جهانی امریکا طی روز‌های ۱۹ و ۲۰ آذرماه برگزار می‌شود؛ رقابت‌هایی که با توجه به تغییرات ایجادشده در ترکیب دو تیم ایران و حتی امریکا، بی‌شک رنگ و بویی دیگر دارد؛ رقابت‌هایی که نه خبری از نابغه ایران در آن است و نه تیلور و امیرحسین زارع و این یعنی فرصتی طلایی برای شکوفایی نسلی تازه و خودنمایی جوان‌تر‌هایی که بی‌شک می‌توانند درخشش قابل توجهی در سرزمین یانکی‌ها به نمایش بگذارند. 
 
 رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد امریکا در دو گروه A و B برگزار می‌شود. به این ترتیب که تیم‌های امریکا به عنوان میزبان به همراه مغولستان و گرجستان در گروه A قرار دارند و ایران با ژاپن و منتخب جهان در گروه B؛ رقابت‌هایی که بر اساس تصمیم کادر فنی در جهت پشتوانه‌سازی، ایران با کشتی‌گیران زیر ۲۳ سال خود در آن شرکت می‌کند؛ نفراتی که البته مدعیان و نامداران وزن‌های خود هستند و شاید نسلی تازه که جام جهانی امریکا فرصتی طلایی برای شکوفایی آن‌ها باشد. 
ترکیب انتخابی پژمان درستکار برای این رقابت‌ها شامل رضا مؤمنی (۵۷‌کیلوگرم)، ابراهیم الهی (۶۱‌کیلوگرم)، رحمان عموزاد - محمدرضا باقری (۶۵‌کیلوگرم)، امیرمحمد یزدانی- علی اکبر فضلی (۷۰‌کیلوگرم)، محمدصادق فیروزپور (۷۴‌کیلوگرم)، محمد نخودی - علی سوادکوهی (۷۹‌کیلوگرم)، علیرضا کریمی (۸۶‌کیلوگرم)، کامران قاسم‌پور، امیرحسین فیروزپور (۹۲‌کیلوگرم)، امیرعلی آذرپیرا (۹۷‌کیلوگرم) و امیررضا معصومی در ۱۲۵‌کیلوگرم است. بدون شک ایران با ترکیبی جوان راهی امریکا می‌شود، اما با توجه به مسابقات پیش رو در سال ۲۰۲۳، کشتی ایران نیازمند داشتن دو سه تیم آماده است و این ترکیب می‌تواند درستکار را در گام برداشتن در مسیری موفق یاری کند، خصوصاً که فاصله رقابت‌های مهم دو سال پیش رو نیز به اندازه‌ای نزدیک به هم است که استفاده مداوم از یک ترکیب، نگرانی‌هایی را برای کادر فنی در پی داشته باشد. فرصت دادن به جوان‌ها می‌تواند دغدغه‌های درستکار را تا حد زیادی کاهش دهد، ضمن اینکه امینی، مربی تیم کشتی آزاد ایران نیز بر این باور است شاگردان درستکار توان بازگشت از امریکا با دست پر را دارند: «جوانان ما باید میدان‌های خوب ببینند تا به مهره‌های قابل اتکا و مطمئن تبدیل شوند، ضمن اینکه شانس تیم ایران برای صعود به فینال زیاد است، اما اینطور نیست که به راحتی این اتفاق رخ دهد. تیم منتخب جهان قطعاً کشتی‌گیران خوبی به همراه خواهد داشت و حتماً مسابقه‌های نزدیک و حساسی را در پیش داریم.»
 
مهم‌ترین جدال ایران در جام جهانی امریکا بی‌شک مصاف با نماینده‌های میزبان است، با وجود این، اما دستیار درستکار بر این باور است سرمربی با توجه به شرایط بازی‌ها و حریف است که ترکیب تیم را مشخص می‌کند و هنوز کسی نمی‌داند کدام کشتی‌گیر مقابل کدام حریف و کدام تیم روی تشک می‌روند: «باید شرایط تیم را در نظر بگیریم. هنوز ترکیب تیم در هر مسابقه مشخص نیست. علاوه بر وضعیت خودمان، ترکیب تیم حریف را هم باید بسنجیم. از حالا نمی‌شود گفت مثلاً سوادکوهی مقابل جردن باروز کشتی می‌گیرد یا محمد نخودی. این چیزی است که در طول مسابقه مشخص می‌شود.»، اما جذابیت‌های جام جهانی قبل از استارت این رقابت‌ها آغاز شده است. آن هم با تحلیل‌های جالب توجه اتحادیه جهانی! اتحادیه جهانی کشتی، انتظار جدالی دیدنی بین کامران قاسم‌پور و کایل اسنایدر را در جام جهانی امریکا می‌کشید چراکه تصور می‌کرد قاسم‌پور در جام جهانی امریکا یک وزن بالاتر رفته و در ۹۷‌کیلوگرم کشتی خواهد گرفت و از آنجا که کایل اسنایدر هم قرار است در این وزن شرکت کند، نوید یک مسابقه جذاب را بین این دو کشتی‌گیر می‌داد. این در حالی است که قاسم‌پور بعد از مسابقات جهانی بلگراد در گفتگو با تسنیم تأکید کرده بود امسال (۲۰۲۳) را هم در وزن ۹۲‌کیلوگرم کشتی خواهد گرفت و بعد از آن برای المپیک در مورد وزن المپیکی خود تصمیم خواهد گرفت. اینکه با بازگشت به ۸۶‌کیلوگرم با حسن یزدانی رقابت کند یا با رفتن به وزن جدید، با مدعیان پرتعدادی، چون محمدحسین محمدیان، مجتبی گلیج، امیرعلی آذرپیرا، امیرحسین فیروزپور و مهدی حاجیلوئیان به رقابت بپردازد؛ تصمیمی که باعث شد تحلیل‌های اتحادیه جهانی کشتی در خصوص کشتی‌های قاسم‌پور و همچنین وزن ۹۷ اشتباه از آب درآید چراکه کشتی‌گیر ایرانی که در صورت رویارویی دو تیم امریکا و ایران باهم در فینال یا رده‌بندی جام‌جهانی، روبه‌روی کایل اسنایدر قرار خواهد گرفت، طبق اعلام فدراسیون کشتی ایران، امیرعلی آذرپیرا قهرمان جوانان و امید‌های جهان خواهد بود نه قاسم‌پور
 
یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های کشتی به وزن ۱۲۵ کیلوگرم (سنگین‌وزن) برمی‌گردد؛ وزنی که ایران همواره نفرات قدری، چون امیررضا معصومی، قهرمان نوجوانان، جوانان و امید‌های جهان را داشته و در آن جزو مدعیان اصلی کسب مدال بوده است. کشتی ایران، اما از سال ۲۰۲۱، نسلی تازه را در سنگین‌وزن رو کرد. نفراتی، چون امیرحسین زارع که موفق به کسب طلای جهان شد. این تغییر نسل، اما تنها مختص ایران نبود و امریکایی‌ها نیز چندی قبل از رقابت‌های اسلو، استیوسون ۲۰ ساله را رو کرده بودند. قهرمان سنگین‌وزن المپیک که رویارویی او با امیرحسین زارع می‌توانست نمایشی جذاب را به دنبال داشته باشد؛ دیداری که قرار بود در رقابت دوستانه تیم‌های ملی آزاد ایران و امریکا در بهمن سال گذشته برگزار شود، اما داستان‌های سیاسی مانع شد و حالا، جام جهانی امریکا بهترین فرصت برای نمایش یک کشتی زیبا بین این دو مدعی در سنگین‌وزن بود، با وجود این، اما سرمربی تیم کشتی آزاد ایران تصمیم به اعزام تیم زیر ۲۳‌ساله‌های خود گرفت تا نام زارع در بین مسافران امریکا نباشد و حسرت مصاف با امیرحسین زارع یک بار دیگر به دل امریکایی‌ها بماند، اما این به آن معنا نیست که ایران کشتی‌گیر مدعی در این وزن ندارد. امیررضا معصومی فرزند فردین معصومی، قهرمان پیشین کشتی سنگین‌وزن جهان یکی دیگر از مدعیان این وزن که عناوینش در یک سال اخیر نام او را حسابی مطرح کرده، مدعی تازه‌واردی است که بعد از قهرمانی سال گذشته در نوجوانان جهان، امسال هم در مرحله پایانی انتخابی تیم ملی بزرگسالان حضور داشته است و بعد از شکست یدالله محبی با امیرحسین زارع کشتی گرفت و سپس در مسابقات جوانان جهان قهرمان شد و دو ماه بعد از آن نیز به طلای امید‌های جهان رسید تا منتخب سنگین‌وزن ایران برای جام جهانی امریکا باشد. 
 
امیرحسین زارع، اما تنها غایب اسم و رسم‌دار کاروان اعزامی ایران به امریکا نیست. در واقع بزرگ‌ترین غایب ایران، حسن یزدانی است که با توجه به عدم‌حضور دیوید تیلور در رقابت‌های امریکا، کادر فنی کشتی ایران نیز تصمیم گرفته است به نابغه کشتی ایران استراحت بدهد. در واقع سیاست فدراسیون کشتی و تیم ملی آزاد از همان روز‌های نخست استفاده از جوانان در جام جهانی جهت پشتوانه‌سازی بود؛ تصمیمی که زدن یک تیر با دو نشان است، به طوری که از یک سو به قهرمانان نامدار جهت حضوری پرقدرت در انتخابی‌های المپیک و همچنین المپیک پاریس فرصت استراحت می‌دهد و از سوی دیگر فرصتی طلایی برای رو کردن نسلی تازه در اختیار جوانان می‌گذارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار