کد خبر: 1115301
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
تاکنون سفیر و کاردار هفت سفارت در تهران در بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۲۱ آبان به وزارت امور خارجه اخضار شدند. شش کشور اروپایی و یک کشور از همسایگان شمالی است.
 پروژه آشوب روز دوشنبه ۲۸ شهریور از  تهران کلید خورد. بلوک غرب تمام قوای خود را به کار بست تا وضعیت ایران را در جهان استثنائی جلوه دهد و اینگونه وانمود کند که جهان از حرکت ایستاده و درحال نظاره کشورمان است.

این درحالی است که همزمان، فقط در محیط پیرامونی ایران، اتفاقات متعددی در حال وقوع بود که برای هیچکدام سهمی معادل ایران در رسانه‌های غرب قائل نشدند. گسیل نیمی از ارتش رژیم صهیونیستی به کرانه باختری برای مقابله با گروه مقاومت بیشه شیران، بحران یک ساله تشکیل دولت عراق، بحران سیاسی پاکستان (اخیراً نیز به کاروان عمران خان تیراندازی شد)، حرکت رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان به سمت جنگ در موضوع ترسیم خطوط دریایی، اعلام پایان آتش بس یمن، درگیری نظامی تاجیکستان-قرقیزستان، منازعه ترکیه - یونان بر سر نظامی‌سازی جزایر دریای اژه و درگیری مرزی آذربایجان - ارمنستان از جمله این اخبار بود.

اروپا نیز خود درگیر بحران انرژی به عنوان بزرگترین بحران قرن در این قاره است. مضاف بر این، تاکنون قریب به ۸ میلیون اوکراینی‌ به عنوان پناهنده در سراسر اروپا به ثبت رسیده است.[1] امّا معضلاتی از این دست و  اخبار اعتراضات اخیر پاریس، برلین، پراگ، رم و ... معادل آشوب‌های تهران ضریب رسانه‌ای در رسانه‌های غرب و اظهارات مقامات اروپایی پیدا نکردند.

تاکنون سفیر و کاردار هفت سفارتخانه مستقر در تهران طی بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۲۱ آبان به وزارت امور خارجه احضار شدند. شش کشور اروپایی و مرتبط با جریان آشوب و یک کشور از همسایگان شمالی است که با سو استفاده از التهابات موجود، برای ایجاد کریدور موهوم زنگزوز خط و نشان نظامی کشیده است.

 

*دولت باکو: توهم قدرت!

نیمه مهرماه گذشته شاهد سفرهای وزیر دفاع ترکیه، وزیر خارجه سعودی و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به همسایه شمالی بودیم. پس از این واقعه، سپاه روز ۲۵ مهر ۱۴۰۱ گسترده‌ترین رزمایش نیروهای مسلح در شمالغرب ایران را پس از وقوع جنگ دوم قره باغ (پاییز ۱۳۹۹) برگزار کرد.  هدف، ارسال هشدار به ارتش‌های ناتو بود که گمان می‌کردند پروژه آشوب، ایران را از توطئه انسداد مرزی در قفقاز جنوبی غافل می‌کند.

در همین راستا، رئیس جمهور آذربایجان روز ۱۷ آبان بدون نام آوردن از ایران شروع به لفاظی علیه کشورمان کرد. علیف گفت: «کسانی که در مرز جمهوری آذربایجان برای حمایت از ارمنستان رزمایش برگزار می‌کنند باید این را بدانند که هیچ کس نمی‌تواند ما را بترساند.»

علیف در ادامه خط و نشان کشید و گفت: «ارمنستان هنوز کریدور زنگزور را در اختیار ما قرار نداده است ... ارمنستان نباید منتظر معجزه باشد که یکی بیاید و به جای او بجنگد. هیچ کس به جای آنها نمی آید و نمی جنگد، اما حتی اگر کسی بیاید و بجنگد، با ارتش آذربایجان روبرو می شود.» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز از باکو اعلام پشتیبانی کرد.

وزارت امور خارجه ایران پنجشنبه ۱۹ آبان سفیر جمهوری آذربایجان در تهران را به دلیل مواضع و اظهارات مقامات این کشور علیه ایران فراخواند.

خط قرمز ایران طی دو سال اخیر صریحاً اعلام شده است. انسداد مرزی ایران با منطقه قفقاز جنوبی از سوی هر کشوری به معنای اعلام جنگ به تهران است. همسایگان قفقازی ایران عمق استراتژیک ندارند و پاسخ جنگ طلبی آنان مستقیم به پایتخت‌هایشان شلیک خواهد شد.(+)

 

*نروژ: لفاظی رئیس کردتبار پارلمان این کشور علیه ایران

نروژ در شمال قاره اروپا واقع شده است. کل جمعیت آن نیز ۵/۴ میلیون نفر است که بیش از ۱۵% آن را مهاجرین تشکیل می‌دهند.[2] فی‌الحال یکی از مهاجرین کرد تبار، رئیس پارلمان نروژ شده است. مواضع رئیس پارلمان به معنای مواضع حاکمیت شناخته می‌شود. رئیس پارلمان نروژ روز ۱۲ آبان در گفتگو با شبکه سعودی در ادبیاتی خلاف عرف دیپلماتیک خطاب به جمهوری اسلامی ایران گفت: «وقتش رسیده که بری!»

رئیس کردتبار پارلمان نروژ درحالی ادعای ایرانی بودن می‌کند که پیش از این وطن اصلی خود را انتخاب کرده است.[3] او در نطق ۱۱ مهر ۱۴۰۱ نیز از خداوند خواسته بود که پادشاه نروژ و میهن (Fatherland) را در پناه خود حفظ کند. [4] وزارت امورخارجه دو مرتبه در تاریخ ۲ مهر و ۱۶ آبان سفیر نروژ را به دلیل مواضع این فرد نادان به آداب دیپلماتیک فراخواند.

 

*دانمارک/ سوئد: حمله به سفارت ایران

روز ۱۵ مهر فردی مسلح به سلاح سرد به سفارت ایران در کپنهاگ حمله‌ور شد. این مهاجم دست به ارعاب می‌زند و پس از ورود به محوطه سفارت، به خودروهای مستقر در پارکینگ خسارت وارد می‌کند. خانم «نادی پور» سفیر کشورمان مورد حمله‌ قرار می‌گیرد. یکی از کارمندان محلی سفارت نیز در این حمله زخمی شد.

وزارت امور خارجه روز ۱۵ مهر سفیر دانمارک در تهران را به دلیل عدم تامین امنیت سفارت و دیپلمات‌های کشورمان فراخواند. سفیر دانمارک عذرخواهی کرد. 

روز ۳۱ شهریور نیز تعدادی از عناصر معارض به سفارت ایران در استکهلم حمله کردند. کاردار سوئد روز جمعه اول مهر ماه از سوی وزارت امورخارجه کشومان احضار شد. سفیر سوئد در زمان احضار ایران نبود. کاردار سوئد از این حمله وحشیانه به سفارت ایران اظهار تاسف کرد.

 

*فرانسه

وزارت امورخارجه فرانسه روز ۲۹ شهریور بیانیه‌ای پیرامون مهسا امینی منتشر کرد و در اظهاراتی بی‌ربط به پاریس، خواستار تحقیقات شفاف تهران شد! 

نشریه شارلی ابدو (مشهور به انتشار کاریکاتورهای ضد اسلامی و توهین آمیز به ادیان الهی) نیز در اقدامی موهن کاریکاتوری علیه رئیس جمهور ایران منتشر کرد.

روز ۳ مهر نیز سه تن از مقامات دولتی فرانسه در تجمع نزدیک سفارت ایران در پاریس حضور پیدا کردند. دولت فرانسه در جریان حمله موشکی نیروهای مسلح به پایگاه تجزیه طلبان در شمال عراق نیز علیه ایران موضوع گرفت.

وزارت امور خارجه روز ۶ مهر کاردار سفارت فرانسه را احضار کرد. سفیر فرانسه در آن برهه ایران نبود.

 

*آلمان

دولت جدید آلمان از روز آغاز به کار خود (۱۷ آذر ۱۴۰۰) رویکردی خصمانه علیه ایران اتخاذ کرده است. این موضوع پس از ۲۸ شهریور و شروع پروژه آشوب در ایران تشدید شد.

«بائربوک» وزیر خارجه آلمان نخستین گام را روز ۲۹ شهریور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران برداشت. وزارت خارجه آلمان روز ۴ مهر سفیر ایران را بابت امری در داخل ایران احضار کرد!

وزارت اطلاعات روز ۸ مهرماه در بیانیه‌ای از بازداشت ۹ تبعه‌ بیگانه خبر داد که اتباع آلمان نیز در میان آنان بود. این افراد در صحنه‌ اغتشاشات یا در پشت صحنه‌های  آن حضور داشتند. روز ۷ مهرماه وزیرخارجه آلمان پا را فراتر گذاشت و  در جلسه پارلمان این کشور خواستار تحقیق درباره موضوع مهسا امینی شد! 

آلمان همچنین بمباران تروریست‌هایِ تجزیه طلبِ مستقر در اقلیمِ کردستان توسط نیروهای مسلّح ایران را محکوم کرد. وزارت خارجه آلمان روز ۱۵ مهر ویدئویی در صفحه توئیتری خود منتشر کرد که طی آن وزرای امور خارجه هفت کشور آلمان ، کانادا، بلژیک، سوئد، اسپانیا، فرانسه و شیلی از اغتشاشات کور در ایران اعلام پشتیبانی کردند.

روز شنبه ۲۳ مهرماه نیز یک تبعه آلمانی که به عنوان توریست به ایران آمده بود بدلیل ارتباطات مشکوک با تعدادی از لیدرهای اغتشاشگران در اردبیل دستگیر شد! آلمان در کنار انگلیس و فرانسه به عنوان ضلع اروپایی برجام همسو با آمریکا در حمایت از معارضین داخلی وارد میدان شدند و ایران را تهدید به تحریم کردند. همچنین، برلین روز ۳۰ مهر میزبان یک تجمع ضدایرانی بود. بیش از ۱۶ پرچم تجزیه طلبی در این تجمع مقابل پرچم ایران بلند شد.

وزارت امور خارجه روز ۵ آبان سفیر آلمان را احضار کرد. 

 

*انگلیس

سفیر انگلیس تاکنون سه مرتبه در تاریخ‌های ۲ مهر، ۱۲ مهر و ۱۸ مهر به وزارت امورخارجه احضار شد. سه دلیل برای این احضارها عنوان شد: اول؛ اظهارات مقامات این کشور از جمله «کلورلی» وزیر خارجه انگلیس درباره مسائل داخلی ایران. دوم؛ اعمال تحریم‌های خودسرانه به بهانه اغتشاشات اخیر ایران. سوم؛ این کشور اتاق فکر خط رسانه‌ای اصلی جهان علیه ایران در وقایع اخیر است.

سه شبکه فارسی‌زبان و ایضاً ۲ رسانه سعودیِ ایران اینترنشنال و ایندیپندنت فارسی در لندن مستقرند. رسانه‌های مذکور بر خلاف قواعد رسانه‌ای در حال ترویج تروریسم عریان و ارائه اطلاعات دروغ (DisInformation) در بستر فضای مجازی داخل هستند. این رسانه‌ها در ۴۶ روز (منتهی به ۹ آبان) به طور متوسط هر ۱۰۰ ثانیه یک دروغ و در مجموع ۳۸۰۰۳ دروغ درباره حوادث اخیر ایران منتشر کرده‌اند.


[1]:https://data.unhcr.org/en/situations/ukraine

[2]:https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/promoting-our-european-way-life/statistics-migration-europe_en

[3]:https://www.tasnimnews.com/fa/news/1401/08/13/2798918

[4]:https://www.stortinget.no/en/In-English/About-the-Storting/News-archive/Front-page-news/2022-2023/speech-at-the-state-opening-of-the-storting/

 

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار