کد خبر: 1099759
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
تهدید به انتشار تصاویر خصوصی یکی از عمده‌ترین شیوه‌های مجرمانه است که افراد تبهکار برای رسیدن به خواسته‌های خود آن را به کا رمی برند. عمده‌ترین راه دسترسی این دسته از مجرمان به تصاویر خصوصی، از راه اعتماد به دست می‌آید و بیش از همه زنان و دختران قربانیان این پرونده‌ها می‌شوند.
حسین فصیحی
سرویس جامعه جوان آنلاین: تهدید به انتشار تصاویر خصوصی یکی از عمده‌ترین شیوه‌های مجرمانه است که افراد تبهکار برای رسیدن به خواسته‌های خود آن را به کا رمی برند. عمده‌ترین راه دسترسی این دسته از مجرمان به تصاویر خصوصی، از راه اعتماد به دست می‌آید و بیش از همه زنان و دختران قربانیان این پرونده‌ها می‌شوند. بعد از شکل گیری رابطه دوستی که این روز‌ها عمده آن از مجرای فضای مجازی شکل می‌گیرد؛ تلاش فرد فریبکار برای جلب اعتماد فرد مقابل به کار گرفته می‌شود. بعد از جلب اعتماد، اشتراک گذاری عکس و فیلم‌های خصوصی این امکان را برای فرد فریبکار مهیا می‌کند تا پس از دسترسی به عکس و فیلم‌های فرد مقابل، نیت درونی خود را بر ملا کند. درخواست روابط غیراخلاقی یا پول و طلا و یا هر دو این خواسته، قربانیان این دسته از پرونده‌ها را درتنگای زیادی قرار می‌دهد. خیلی از قربانیان پرونده‌ها ناگزیر به تمکین می‌شوند و همزمان با ابتلا به اختلال‌های رفتاری، گاه دست به رفتاری پرخطری مثل خودکشی می‌زنند. آبان ماه سال گذشته پرونده‌ای با همین موضوع در دادسرای امور جنایی تهران تشکیل شد. خانواده دختری به نام پروانه از شوهر سابق دخترشان شکایت کردند. آن‌ها گفتند مدتی قبل مردی به نام مقصود به خواستگاری دخترشان آمد. دخترشان پروانه در یکی از دانشگاه‌های دولتی در شهرستان درس می‌خواند و آن‌ها راضی به این وصلت نبودند، اما با اصرار مقصود و خانواده اش راضی به وصلت شدند. هنوز زمان زیادی از این وصلت نگذشته بود که پروانه به خانواده اش خبر داد رفتار مقصود تغییر کرده و می‌خواهد از او جدا شود. با اصرار پروانه وصلت آن‌ها خیلی زود به طلاق منجر شد، اما جدایی آن‌ها پایان این رابطه نبود. پروانه وقتی متوجه شد مقصود عکس و فیلم‌های خصوصی او را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده به زندگی خودش پایان داد.

پرونده‌های بسیاری با این موضوع همواره در پلیس فتا تشکل می‌شود. عمده قربانیان این پرونده‌ها به دلیل اعتماد بی جا به فردمقابل در این دام گرفتار می‌شوند و به دلیل عدم آگاهی از عملکردی که باید به کار گیرند خود و خانواده هایشان را با مشکل مواجه می‌کنند.

براساس ماده ۹۶۶ قانون مجازات اسلامی هر گاه کسی دیگری را به هر نحو به قتل یا ضرر‌های نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از دوماه تا دو سال محکوم خواهد شد؛ بنابراین فارغ از اینکه جنسیت فردی که اطلاعات و یا تصاویرش منتشر شده چیست و زن است یا مرد، تهدید به انتشار این اطلاعات جرم است. تهدید به انتشار اطلاعات و اسرار اعم از اینکه مجرم به این واسطه تقاضا کاری یا پولی هم داشته باشد یا خیر، جرم مطلق است و متناسب با نظر قاضی تا ۷۴ ضربه شلاق یا از دو ماه تا دو سال زندان مجازات دارد. همچنین براساس ماده ۱۷ قانون جرائم رایانه‌ای هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

با توجه به طرح موضوعات مطرح شده تنها راه مصون ماندن از این آسیب‌ها حفاظت از حریم خصوصی است با این حال در صورت گرفتار شدن افراد به این معضل درخواست کمک از پلیس فتا و طی کردن رویه از مجرای قانون تنها راه مطمین برای مجازات فرد مرتکب می‌باشد. حمایت قانون از افراد بزه دیده در این باره باید با سرعت انجام شود. زمان بر بودن روند دادرسی در این باره یکی از معضلات مهم است که باعث وارد شدن آسیب‌های بیشتر به بزه دیدگان خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار