کد خبر: 1094738
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
مجموعه تلویزیونی تازه وارد، که این شب ها از شبکه سه سیما پخش می شود، نگاهی به یک دغدغه اجتماعی به نام کاهش جمعیت و اثرات آن بر جامعه ایرانی دارد.
محمدصادق عابدینی

مجموعه تلویزیونی تازه وارد، که این شب ها از شبکه سه سیما پخش می شود، نگاهی به یک دغدغه اجتماعی به نام کاهش جمعیت و اثرات آن بر جامعه ایرانی دارد.

«تازه وارد» یک سریال اپیزودیک است و هر قسمت آن داستان مستقلی را راویت می کند. در هر قسمت این سریال، ماجرایی حول محور کاهش جمعیت، لزوم افزایش جمعیت ایران و توجه زوج های جوان به بچه دار شدن پخش می شود.

مجموعه «تازه وارد» در یازده قسمت تولید شده و محصول همکاری خانه تولیدات جوان سازمان صداوسیما و باشگاه فیلم سوره است و چند کارگردان جوان مسئولیت تولید آن را برعهده دارند. پیش از آغاز هر قسمت از مجموعه «تازه وارد» فیلمساز جوان  و سوابق و موفقیت های وی معرفی می شود. اقدامی جالب توجه که می تواند ضمن آشنا کردن تماشاگر با فیلمساز، انگیزه ای مضاعف به این کارگردان ها بدهد. استعدادهای جوانی که پیش از این در عرصه فیلم های کوتاه یا انیمیشن موفقیت های داخلی و بین المللی کسب کرده اند، در یک پروژه جمعی به نام «تازه وارد»، هر کدام کارگردانی یک فیلم داستانی را بر عهده گرفته اند. اتفاقی که کمتر در تلویزیون شاهد رخ دادن آن بوده ایم و کارهای گروهی برای تولید یک اثر در صداوسیما تجربه چندانی پیش از این نداشته است.

حضور فیلمساز جوان می تواند چه از لحاظ سوژه کلی مجموعه «تازه وارد» که دغدغه ای برای آینده زوج های جوان است و چه از نظر احتیاج صداوسیما به ورود فیلمسازان جوان، انتخاب هوشمندانه ای باشد.   فیلمساز برای نسلی کار می سازد که خود با مشخصات آن آگاه است و از علایق آن نسل بهتر از دیگران با خبر است، از این جهت فیلمساز حتی خود بخشی از سوژه است و چیزی را می سازد که خودش با آن روبرو است. صداوسیما در عرصه مدیریت به سمت جوان گرایی گام برداشته است، ولی هنوز نیازمند گامی بلندتر به عنوان معرفی نسل جدید برنامه سازان و کارگردان جوان است که آینده این سازمان را از حیث تامین نیروی انسانی کارآمد تضمین کند. توجه به کارگردانان جوان در مجموعه «تازه وارد» این میدان را به وجود آورد تا افرادی که پیش تر در عرصه فیلم کوتاه، موفقیت کسب کرده بودند، میدان بزرگتر تلویزیون را پیش رو داشته باشند.

اما از نظر محتوایی، با آنکه همه قسمت های مجموعه «تازه وارد» دارای داستان های جداگانه و مستقل است، یک حلقه اتصال معنایی در میان آنها وجود دارد و آن لزوم توجه به فرزندآوری است. پس از چند دهه اعمال سیاست کاهش جمعیت، اکنون کشور با عوارض این مسئله روبرو است. کاهش جمعیت آثار سوء خود را در وجوه مختلف برجای می گذارد. از جمله تبعات منفی پیر شدن یک کشور و کاهش میزان جمعیت آن می توان به «عدم رشد اقتصادی»، «پیری و بی نشاطی جمعیت»، «آسیب های اخلاقی و تربیتی»، «انقطاع نسل»، «کاهش قدرت دفاعی کشور»، «کاهش تولیدات کشاورزی و صنعتی» و « ایجاد بحران های امنیتی» اشاره کرد. 

بحرانی شدن شیب نزولی رشد جمعیت در ایران، این نگرانی را در سطح تصمیم گیری های کلان جامعه به همراه داشته است و ساخت مجموعه «تازه وارد»  اقدامی فرهنگی و رسانه ای در راستای هشدار به جامعه در خصوص عوارض کاهش یافتن جمعیت و همچنین نشان دهنده ثمرات روانی و اجتماعی افزایش زاد و ولد است. تشویق زوج های جوان به داشتن فرزند و نمایش نگرانی جمعیت میانسال و پیر که به دلیل نداشتن فرزند دچار مشکلات عدیده ای در زندگی می شوند، بخش دیگری از موضوعاتی است که در «تازه وارد» به آن اشاره شده است.

اینکه هر فیلمساز یک دغدغه مشخص را از نگاه خود پرورش داده و در قالب فیلم داستانی روایت می کند تا در نهایت مخاطب را به فکر بیاندازد و نسبت به یک موضوع حساس کند، اتفاق تازه ای در تلویزیون به شمار می رود. تجربه موفق «تازه وارد» نشان داد که می توان در تولید آثار تلویزیونی از قواعد قدیمی و خشک قبلی فراتر رفت و کارها را در قالب پروژه های گروهی به ثمر رساند.

از آنجایی که داستان های مجموعه «تازه وارد» در قالب فیلم داستانی، بیان می شود. مجموعه تلاش کرده تا در حد ممکن با رفتن به سمت مینی مالیسم در روایت، از شاخ و برگ دادن به ماجراها بکاهد و سر راست اصل موضوع را بیان کند و این موضوع شاید کمی بر کیفیت آثار تاثیر منفی بگذارد. داستان های مجموعه «تازه وارد» پیچیدگی و تعلیق چندانی ندارد و از آنجایی که نام مجموعه معرف محتوای آن است، بیننده از ابتدا حتی  می تواند پایان ماجرا را حدس بزند؛ با این حال در چند قسمت پخش شده از «تازه وارد»، خلاقیت فیلمسازان جوان بر این نواقص پیروز شده و عملا این مجموعه را به یک اثر جذاب تبدیل کرده است که بیننده را خسته نمی کند.  

 توجه به یک نگرانی اجتماعی در قالب مجموعه ای تلویزیونی، اگرچه نمی تواند بدون سابقه باشد، اما حداقل می توان گفت که پدیده «تازه وارد» یک کار کم سابقه در تلویزیون است. صداوسیما برای هر فصل از سال چند مجموعه تازه تلویزیونی را به آنتن پخش شبکه ها می فرستد. اغلب این مجموعه های داستانی صرفا با هدف پر کردن آنتن تولید شده و اگرچه سرگرم کننده به شمار می روند، ولی بیان کنند و دنبال کننده هیچ نوع نگرانی اجتماعی یا فرهنگی نیستند. کسب موفقیت مجموعه «تازه وارد» می تواند برای صداوسیما به عنوان یک مجموعه پیشرو، الگوی تازه ای برای نمایش هدفمند مسائل روز جامعه و کمک گرفتن از رسانه و ابزار تلویزیون برای القای مفاهیم اجتماعی باشد. تولیداتی که  در مخاطب حس مسئولیت اجتماعی را تقویت می کند و نسبت به عوارض غفلت از این مسئولیت ها و آثار نامطلوب آن بر کشور هشدار می دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار