کد خبر: 1071766
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
تصمیم‌گیران صنعت‌خودرو برای جبران ضرر و زیان تولید خودرو باز هم راحت‌ترین راه را برگزیدند و با افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو در کارخانه، در حقیقت دست در جیب مردم کردند. بعد از هفته‌ها سرانجام ستاد تنظیم بازار مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کرد و به این ترتیب انواع خودرو بین ۱۶ تا ۳۰ میلیون تومان با افزایش قیمت مواجه شد.
بهناز قاسمی

تصمیم‌گیران صنعت‌خودرو برای جبران ضرر و زیان تولید خودرو باز هم راحت‌ترین راه را برگزیدند و با افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو در کارخانه، در حقیقت دست در جیب مردم کردند. بعد از هفته‌ها سرانجام ستاد تنظیم بازار مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کرد و به این ترتیب انواع خودرو بین ۱۶ تا ۳۰ میلیون تومان با افزایش قیمت مواجه شد.
پس از مخالفت چندی پیش رئیس‌جمهور با افزایش قیمت تا ۴۵ درصدی خودرو، مقرر گردید که قیمت‌های جدید خودرو در ستاد تنظیم بازار تصویب شود. در این مدت رئیس سازمان بورس نقش سخنگوی صنعت خودرو را ایفا کرد و در مصاحبه با رسانه‌ها از لزوم آزاد‌سازی قیمت خودرو و حمایت از حقوق سهامداران سخن گفت و بر آزاد‌سازی قیمت‌ها تأکید کرد. همچنین برخی از مخالفان افزایش قیمت از ریخت و پاش‌های خودروسازان و راه‌های رفع زیان خودرو‌سازان سخن گفتند، به طوری که اخیراً دبیر هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو درخصوص واقعی بودن آمار زیان خودروسازان گفت: اگر فرض بر این باشد که آمار زیان خودروسازان صحیح است، باید این بنگاه‌ها خودشان برای خروج از زیان تدبیر بیندیشند. براساس تحقیقاتی که انجام شده شرکت‌های اقماری بسیاری در اختیار خودروسازان است که وجودشان ضرورتی ندارد و باید منحل یا با سایر شرکت‌ها ادغام شوند تا در هزینه نگهداریشان صرفه‌جویی شود. سیدعلی موسوی در گفتگو با تسنیم افزود: اگر خودروسازان واقعاً به خروج از زیان علاقه‌مند هستند باید با فروش شرکت‌ها و اموال مازاد ابتدا زیانشان را جبران کنند و بعد به دنبال طرح‌های توسعه‌ای باشند. متأسفانه این دو غول خودروسازی به بنگاهداری عادت کرده‌اند و عزمی هم برای خروج از این وضعیت ندارند، زیرا همواره چشم‌شان به بازار و قیمت خودرو است تا از جیب مردم زیان خود را جبران کنند.
با تصمیم روزگذشته ستاد تنظیم بازار بار دیگر مسکن افزایش قیمت خودرو به این صنعت تزریق شد تا در کوتاه‌مدت مشکلات این صنعت رفع شود. با نگاهی به افزایش قیمت جدید خودرو‌های تولیدی ایران‌خودرو و سایپا، قیمت‌ها از ۱۶ تا ۳۰ میلیون تومان گران شدند. این تصمیم در حالی است که بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان خودرو باید در ماه‌های گذشته خودروی خود را تحویل می‌گرفتند، اما همچنان در انتظار هستند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت‌های اعلامی از سوی خودروسازان خالص بهای کارخانه بوده و بدون در نظر گرفتن مبالغ مالیات، عوارض، بیمه و... است و دعوتنامه تعهدات آذر ۱۴۰۰ با قیمت جدید صادر خواهد شد.

آغاز پیش فروش سایپا
در پی بلاتکلیفی افزایش قیمت خودرو، پیش‌فروش خودروسازان متوقف شده بود و سایپا، ایران‌خودرو روز گذشته اعلام کردند که پیش‌فروش خودرو به زودی آغاز خواهد شد.
در این خصوص حسین کاظمی، معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا گفت: به دنبال افزایش چندبرابری قیمت نهاده‌های تولید و مواداولیه نظیر فولاد، آلومینیوم، مس، محصولات پلیمر، پتروشیمی و سایر مواداولیه و نیز قطعات موردنیاز برای تولید خودرو در ماه‌های اخیر که منجر به افزایش چشمگیر قیمت تمام شده محصولات و تحمیل زیان به سهامداران خودروسازان شده بود، بهای کارخانه سبد محصولات سایپا از روز چهارشنبه به طور متوسط ۱۸ درصد افزایش یافت.
کاظمی تصریح کرد: این اصلاح و افزایش، به معنای آزادسازی قیمت نبوده و صرفاً با اتکا به فرمول تعیین شده توسط مراجع قبلی قیمت‌گذاری خودرو، براساس محاسبه تورم صورت می‌پذیرد.
وی افزود: با توجه به نوسان نرخ ارز و شرایط تورمی موجود، زیان صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی به طور کامل پوشش داده نمی‌شود، اما این اصلاح قیمت سبب هدایت و تزریق نقدینگی به خطوط تولید شده و رشد تولید و افزایش تیراژ روزانه و طبعاً عرضه هرچه بیشتر خودرو به بازار، پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان واقعی، کمک به حذف واسطه‌گری، حفظ حقوق مشتریان و منافع سهامداران خودروسازان در بورس را رقم خواهد زد. در این راستا طرح‌های مستمر فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش به صورت هفتگی به اجرا درخواهد آمد.

ایران خودرو: عرضه افزایش می‌یابد
معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز در گفتگو با تسنیم از آغاز فروش فوری هفتگی و افزایش عرضه محصولات، در پی اصلاح قیمت‌ها خبر داد و گفت: افزایش قیمت برمبنای تورم بخشی حدود ۱۸درصد است.
بابک رحمانی ضمن اشاره به افزایش چند برابری قیمت نهاده‌های تولید، بر ضرورت اصلاح قیمت محصول نهایی براساس بهای تمام شده تولید تأکید و عنوان کرد: با اصلاح قیمت‌ها و تزریق نقدینگی به خطوط تولید، از زیان هنگفت خودروسازان و تهدید تولید ملی و اشتغال هزاران نفر در زنجیره تأمین و تولید خودرو جلوگیری خواهد شد.
وی با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها سبب افزایش تولید و عرضه به بازار می‌شود، گفت: علاوه بر حذف واسطه‌گری و سودجویی در بازار، حفظ حقوق مشتریان و منافع سهامداران خودروسازی را به دنبال خواهد داشت.
براساس جدول افزایش قیمت خودرو، تیبا صندوقدار که ارزان‌ترین خودروی تولیدی در کشور است از ۸۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۰۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ از ۱۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۱۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و دنا پلاس توربو نیز از ۲۵۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۲۹۷ میلیون تومان افزایش یافت. به این ترتیب وعده ارزان شدن قیمت خودرو وزیر صمت تا پایان سال با افزایش ۱۶ تا ۲۵ میلیون تومان خودرو در کارخانه محقق شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار